Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2004 #1 Skrevet 30. oktober 2004 Lurer på om dere har på valpen lenke/bånd da dere går ut for å tisse? Den rømmer ikke hvis man ikke har på bånd da?
Gjest Genevieve Skrevet 30. oktober 2004 #2 Skrevet 30. oktober 2004 E du fullstendig sprø? :o En liten valp kan ikke gå ut uten lenke på (med mindre man har den i en innhenging el.) En valp kan med stor enkelthet valse avgårde og de er kjappere enn du tror.
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2004 #3 Skrevet 30. oktober 2004 Sprø? Jeg spurte om den kom til å rømme.. Nettopp fordi jeg trodde den kom til å gjøre det.
Gjest Genevieve Skrevet 30. oktober 2004 #4 Skrevet 30. oktober 2004 Sprø? Jeg spurte om den kom til å rømme.. Nettopp fordi jeg trodde den kom til å gjøre det. Jeg råder deg til å skaffe deg en bok om hundehold. NKK har en fin liten bok som heter "Velkommen valp"- mange oppdrettere gir deg denne boken når du henter valpen din.
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2004 #5 Skrevet 30. oktober 2004 Takk for tips om bok. Må bare presisere at jeg ikke hadde tenkt til å ta med valpen rett ut på fortauet el og slippe den løs. Har stor hage og eiendom(ikke inngjerdet). Tenkte at det kunne være trygt å ta den med ut en tur her uten bånd. Det må da være mulig det?
Gjest Genevieve Skrevet 30. oktober 2004 #6 Skrevet 30. oktober 2004 Har stor hage og eiendom(ikke inngjerdet). Tenkte at det kunne være trygt å ta den med ut en tur her uten bånd. Det må da være mulig det? Jeg ville aldri gjort det, små valper er veldig lekne og kan lett hoppe bortover så du ikke får tak i den. Dessuten er det kjempeviktig at valpen blir raskt vant til lenke og halsbånd.
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2004 #7 Skrevet 30. oktober 2004 Er da ikke sprøtt å spørre om man kan la valpen gå løs ute alene da den er 8 uker? Tenk, jeg var så teit at jeg lot den gå løs ute (seff ikke der det er masse trafikk) helt til den var rundt 3 måneder. Det første valper tenker da de kommer til nytt hjem i 8 ukers alder, er ikke akkurat å stikke av.
Gjest Chanda Skrevet 30. oktober 2004 #8 Skrevet 30. oktober 2004 Jeg hadde aldri valpen min i bånd da den var liten. Det var helt unødvendig for den gikk aldri fra meg uansett. En valp vet at den er helt avhengig av deg, den vil derfor ikke gå langt avgårde.
Linsi Skrevet 30. oktober 2004 #9 Skrevet 30. oktober 2004 Mine var løs i hagen og skogen helt fra de var valper. Men aldri langs veien (og det er ikke nå heller da!), så da bør du ha på bånd.
Gjest Xavia Skrevet 30. oktober 2004 #10 Skrevet 30. oktober 2004 Vi hadde valpen vår masse løs. Han var alltid mest opptatt av oss, vi lekte og herja. Vi hadde godbiter, ball og pinne for å fange oppmerksomheten hans. Ikke noe problem i det hele tatt. Det er helt klart viktig at valpen lærer å gå i bånd, men å leke i hage uten bånd, synes jeg bare høres bra ut. I hvert fall ikke sprøtt ut!
Gjest Eir Skrevet 31. oktober 2004 #11 Skrevet 31. oktober 2004 Det er viktig at valpen lærer å gå i bånd, men det er da like viktig at den lærer å gå løs uten å stikke av. Hadde jeg hatt hage kunne jeg nok latt den gå løs fra begynnelsen, så små valper vil helst holde seg sammen med andre uansett. I park ville jeg nok ventet ett par dager med å la den være løs, for at den skal bli mere knyttet til meg først, og for å få trent litt på innkaling med navn først, gjerne i langline. Så små valper er heller ikke spesielt kjappe eller utholdende, så dersom man følger litt med får man fort fanget den inn igjen om noe skulle skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå