Gå til innhold

Skjenke champagne, hvorfor holde under?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man holde under, gjerne med tommelen inni "hullet" under champagneflasken når man skjenker?

Er det for at det ser elegant ut? Eller det fordi man tror det påvirker temperaturen på innholdet hvis man holder rundt flasken?

Det siste virker utrolig dumt, hvis man tror at innholdet blir noe særlig påvirket at håndvarmen de 30 sekundene det tar å skjenke 3 glass. Glasset i en champagneflaske er ganske tykt og isolerer innholdet veldig bra, faktisk like mye trykk i champagneflasken som det er i et lastebildekk.

Anonymkode: 7f847...ea4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde å google det, men det var ikke så enkelt. :) Det nærmeste jeg fant tilsier at det rett og slett har med å balansere og ha kontroll på flasken. Dvs. at høyre hånd + tommel holder flasken slik du sier, mens venstre hånd støtter/holder lett rundt flaskehalsen. 

Etter litt tørrtrening (med tomgods) tror jeg rett og slett det er jåleri, om ikke noen andre kan finn en skikkelig begrunnelse. Jeg har bedre kontroll ved å holde rundt bunnen av flasken uten å ha tommelen i gropen. Da kan jeg til og med klare å holde flasken i høyre hånd og glasset i venstre hånd, så jeg kan holde glasset akkurat passe på skrå mens jeg heller, og dermed bevare boblene bedre. Det ser langt bortimot like fancy-schmanzy ut også! :) 

Ah, verdensproblemer! Skål! :vin::biggrin:

(Det mangler noe her - vi har øl :ol:, vin :vin: og pærebrus :perebrus: (!), men hvor er sjampisen? :grine:)

Anonymkode: 0c4f8...0ec

AnonymBruker
Skrevet

Det har noe med at når du skjenker Champagne eller vin til andre, så skal de ha mulighet til å se merkelappen på flasken mens du gjør det :) De har el funnet ut på et tidspunkt at dette er den enkleste måten å gjøre det på :)

Anonymkode: 84d8b...88e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har noe med at når du skjenker Champagne eller vin til andre, så skal de ha mulighet til å se merkelappen på flasken mens du gjør det :) De har el funnet ut på et tidspunkt at dette er den enkleste måten å gjøre det på :)

Anonymkode: 84d8b...88e

Det vanlige er vel at man presenterer flasken før man begynner å skjenke, ikke at man viser frem etiketten mens man skjenker? Det sto heller ikke noe om å vise frem etiketten under skjenking på noen av nettsidene jeg fant, bare at man "skulle" holde flasken med en tommel i gropen, uten å gi noen som helst slags forklaring på hvorfor (unntatt den ene forklaringen jeg gjenga over).  Og vinflasker holdes jo ikke på denne måten, naturlig nok, siden mange av dem ikke har den samme "gropen" i bunnen.  

AnonymBruker
Skrevet

Nå jeg skjenker mine gjester, enten det er vin eller champagne, krysstvinner jeg en serviett slik at jeg holder i bunnen av flasken. Dette er for at gjesten skal kunne lese etiketten i det jeg heller, og for å holde hånden min lengst mulig unna åpningen på flasken.

Anonymkode: b7f52...df8

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vanlige er vel at man presenterer flasken før man begynner å skjenke, ikke at man viser frem etiketten mens man skjenker? Det sto heller ikke noe om å vise frem etiketten under skjenking på noen av nettsidene jeg fant, bare at man "skulle" holde flasken med en tommel i gropen, uten å gi noen som helst slags forklaring på hvorfor (unntatt den ene forklaringen jeg gjenga over).  Og vinflasker holdes jo ikke på denne måten, naturlig nok, siden mange av dem ikke har den samme "gropen" i bunnen.  

Dette stammer fra gammelt av. Jeg presanterer en flaske for gjesten, og deretter sørger jeg for å synliggjøre etiketten mens jeg heller. I gamle dager var giftdrap veldig vanlig, og denne rutinen er bevart som en god skikk. Gjesten skal alltid vite hva som befinner seg i glasset.

Anonymkode: b7f52...df8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på besøk flere ganger i Champagne, og fikk litt flere forklaringer; fra gammelt av ble flaskene laget slik pga glasset ble ujevnt og hulrommet under gjor at flasken sto mer stødig. Dette har videre blitt en tradisjon slik at vinkelneren kunne holde flasken med en hånd og sjenke på elegant måte (med den andre hånden på ryggen) 

Anonymkode: 704ba...bf2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...