AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #1 Skrevet 17. mai 2016 De selger sånne fake sigaretter rundt i kioskene( en form for sigar med batteri i). Mens jeg ventet i køen til å kjøpe is til barna så fikk de lov å kjøpe sånne sigaretter. De latet som de røykte og de er store gutter på 9, 11 og 12. For meg var det uakseptabelt at mitt barn skal gå rundt og ,, røyke,,. Jeg ba ham kaste de ( han kjøpte 2 stk)og fikk pengene tilbake. Han sier det er bare leker og at jeg overreagerer. får deres barn lov til å kjøpe sånne ting ? Anonymkode: efd31...31f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #2 Skrevet 17. mai 2016 På en måte skjønner jeg deg litt, man vil ikke oppmuntre til at de får slike vaner som voksne. På en annen måte minnes jeg min egen oppvekst. Da fantes det sjokoladesigaretter i butikken, og slike planter på engene som ble til hule strå på høsten når de visnet. Disse brukte vi ofte i lek som barn, til nettopp sigaretter/sigarer. Men nå, i en alder av 30, er det de eneste "sigarettene" jeg noensinne har "røyket". Ingen av mine søsken røyker heller. En av brødrene mine snuser, men jeg vet ikke om han har brukt/prøvd sigaretter først eller ikke. Søsknene mine brukte å snike til seg slumpene av kaffe i koppene etter at vi hadde hatt besøk(av voksne gjester som drakk kaffe, altså). Ølglasset til pappa var visst også interessant for dem. Jeg var aldri interessert i noen av delene. Jeg fikk smake en sukkerbit dyppet i kaffe, men jeg likte bedre sukkerbitene alene. Selv i dag er det veldig sjeldent jeg drikker alkohol, og kaffen smaker best med mye melk og sjokoladesaus oppi(altså caffe mocca og sånne ting er godt, svart kaffe er pyton). Så jeg tror det kan slå begge veier, uansett hva du gjør. Jeg tror uansett ikke at slike leker er utslagsgivende. De var i alle fall ikke det for min del. Anonymkode: 44952...ee2 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #3 Skrevet 17. mai 2016 Av prinsipp så ville ikke mitt barn fått slike lekesigaretter, blir bare feil for meg. Som barn kjøpte vi slike og lekte vi var voksne, jeg begynte å røyke alt for tidlig, tror for øvrig ikke at det henger sammen. Men for min del ser det bare rart ut med små barn som vil leke at de røyker i 2016. Dessuten er ikke sigaretter og røyking like vanlig som det var på tidlig på 90-tallet. Anonymkode: 1e93d...0ce 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #4 Skrevet 17. mai 2016 Går ut ifra at dere som er imot slike leker også er imot pistolleker (inkludert vannpistol), lekehåndjern, lekesverd og pil &bue også? Anonymkode: 5c021...ec4 8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #5 Skrevet 17. mai 2016 Lekesigaretter, tyggegummisigaretter og godterisigaretter er vel heller ikke lov til å selge til barn Anonymkode: 049d2...cf4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #6 Skrevet 17. mai 2016 Problemet er at de går rundt med sånne sigaretter og synes at det er kult og interessant. Og det er å se små barn med sigaretter mellom to fingre er for min del unormalt. Ts Anonymkode: efd31...31f 2
Gjest Netttroll Skrevet 17. mai 2016 #7 Skrevet 17. mai 2016 I mine øyne blir det helt feil! Selv om det bare er lek og sigarettene ikke er ekte, så har barn og sigaretter ingenting å gjøre sammen.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #8 Skrevet 17. mai 2016 Får ikke til å få frem linken, men jeg leste: " 31. aug. 2014 - Tobakksskadeloven er klar på at tyggis-sigarettene ikke kan ligge synlig i ... Tobakksskadeloven § 24 første ledd inneholder forbud mot synlig . " Anonymkode: 049d2...cf4 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #9 Skrevet 17. mai 2016 Dette er mye verre enn tyggis -sigarettene. Her har du både orange lys på toppen og det kommer ut noe som røyk og ser ganske ekte ut. ts Anonymkode: efd31...31f 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #10 Skrevet 17. mai 2016 Hmm Er det tillatt allikevel? "Lørdagsgodt med sigaretter? Var det på et Unge Høyre-nachspiel at helseminister Bent Høies fikk idéen om at butikkene igjen skal kunne fylle hyllene med godterisigaretter og selge dem uten aldersgrense? GODTERISIGARETTER, eller candy-cigarettes, er smågodt av sjokolade, tyggegummi eller lignende og formet som sigaretter. Barn er hovedmålgruppa. Slike produkter kom først på markedet i 1915 og ble stadig mer populære. Fra 1939 lot tobakksprodusentene godteriprodusentene benytte kjente tobakksvarmerker på godteripakkene. Barn likte produktene fordi de kunne etterligne foreldrenes atferd. I Norge kan ikke butikker vise frem godterisigaretter eller selge dem til barn, jfr. tobaksskadeloven §§ 17 og 24. " http://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/04/12/lordagsgodt-med-sigaretter/ Anonymkode: 049d2...cf4 1
Cambria Skrevet 17. mai 2016 #11 Skrevet 17. mai 2016 Jeg forstår deg godt jeg, TS. Hadde det vært godteri hadde jeg hatt litt mer blandede følelser, men jeg synes ikke det er greit å leke med en leke som er laget for å ligne på en naturtro sigarett. Jeg tror ikke det vil være avgjørende for om de begynner å røyke eller ikke, men for meg handler dette om prinsipper.
Snigen Skrevet 17. mai 2016 #12 Skrevet 17. mai 2016 Forstår deg utrolig godt. Hadde nok ikke reagert selv om det gjaldt godterirøyk, men om disse er realistiske og eneste poenget med dem er å lekerøyke så hadde nok ikke jeg tillatt mine barn å kjøpe dem. Kjøpte selv slike på vårmarked/høstmarked, fordi røking var kult og voksent, og startet å røyke i en ekstremt tidlig alder. Om dette har en sammenheng eller ikke vet jeg ikke, da.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #13 Skrevet 17. mai 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er mye verre enn tyggis -sigarettene. Her har du både orange lys på toppen og det kommer ut noe som røyk og ser ganske ekte ut. ts Anonymkode: efd31...31f Dette høres jo mere ut som E-sigaretter enn leketøy.... Så skjønner godt at du ikke liker det! Anonymkode: 0579b...2c0 2
Kittykat Skrevet 17. mai 2016 #14 Skrevet 17. mai 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Lekesigaretter, tyggegummisigaretter og godterisigaretter er vel heller ikke lov til å selge til barn Anonymkode: 049d2...cf4 Det jeg har uthevet i innlegget ditt er vel lov til å selge til barn, regner jeg med. I den ene kiosken på kjøpesenteret vårt, så selges det tyggegummisigaretter. De er i hyllen inne i butikken mot den ene veggen, så det er ikke plassert sånn at man får det midt i fleisen, liksom. Mine barn har kjøpt sånne mangfoldige ganger og de kjøpte sånne i dag og. Akkurat det har jeg ikke noe problemer med at de kjøper, for det er jo tross alt bare tyggis. Og før jeg får mye pepper, så tenkt tilbake på når vi var små. Vi kjøpte lakrispiper blant annet og latet som om at vi røykte pipe. Utenom det så er jeg enig med ts. E-sigaretter burde ikke vært tillatt å selge i bodene på 17.mai. Jeg så flere boder i dag med e-sigaretter og jeg ga klar beskjed til mine barn om at det fikk de ikke lov til å kjøpe. Jeg reagerte voldsomt på at bodene solgte disse, for det er faktisk en aldersgrense på 18 år for å kjøpe det.... Endret 17. mai 2016 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #15 Skrevet 18. mai 2016 Jeg syns du overreagerer. Jeg og mine venner hadde også fake sigaretter når vi var i den alderen. Husker det også kom røyk ut av de. Ingen av oss røyker i dag så tok vel ingen skade av det. Anonymkode: 9e9b3...730 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå