jenta91 Skrevet 17. mai 2016 #1 Skrevet 17. mai 2016 Hei. Jente på 24 år her. Nå er jeg drittlei av det her.. Fikk påvist prolaps i L4-L5 for en mnd siden. Tok MR røntgen. Har vært kjempedårlig i over en mnd nå, men har hatt ryggsmerter egentlig hele dette året. Har vært hos lege flere ganger og fysio 2 ganger. De siste ukene har jeg spist Neurontin, paracet og ibux. Har smerter i høyre bein, stråler helt ned til tærne. Har prøvd å gå små turer utenfor, prøvd å bli med i butikken osv. Ender med at jeg klynker meg tilbake til huset/bilen og smertene gir seg ikke da før jeg får lagt meg på venstre side. En hel sammenhengende dusj klarer jeg ikke, har kollapset flere ganger. Vet at man burde røre seg med prolaps, men hva gjør jeg når jeg ikke klarer å stå oppreist lenger enn 5 min? Legen 'nekter' meg å dra til kiropraktor da nervekirurgen som vurderte om jeg skulle opereres ikke anbefalte kiropraktor. Noen med erfaringer? Hvordan bli frisk fortere? Kan jeg leve et normalt liv etter dette? Begynner å bli rimelig oppgitt nå..
jenta91 Skrevet 17. mai 2016 Forfatter #3 Skrevet 17. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Prolaps = isijas! Anonymkode: 2fd35...6d2 Ikke alle med prolaps får isjias. Er mange som har prolaps men lever normalt uten utstråling i ben. Er vel kun om den kommer borti isjiasnerven at man har isjiassmerter, sånn som jeg har forstått det.. 2
Gjest Klaveret Skrevet 17. mai 2016 #5 Skrevet 17. mai 2016 Ja, jeg har flere ganger gått i månedsvis med smerter pga prolaps. Det er smertefullt men sjelden farlig, men dersom man får lammelser eller problemer med urin/avføring skal man kontakte lege med en gang. Du blir bra igjen! Det tar bare litt tid. Det er bra å gå turer i ulendt terreng. Jeg foretrakk helt klart mykt underlag. Å ligge på rygg med bena på en stol (90 grader i hofteledd) var behagelig. Ellers hadde jeg vondt nesten uansett hva. Jeg var hos en fysioterapeut som dro lett i bena mine og det var fantastisk godt husker jeg. Det letta trykket på nerven. Ellers var det smertestillende. Uten det hadde jeg blitt gal! For min del endte det med opperasjon siste gang jeg hadde prolaps. Da ble jeg nummen i leggen og yttersiden av foten pluss at jeg mistet refleksene i foten. Klarte ikke gå på tå. Håper du blir raskt bedre!
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #6 Skrevet 17. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Prolaps = isijas! Anonymkode: 2fd35...6d2 Feil! Man får ikke alltid isjias av å ha et prolaps! Anonymkode: ea93d...069 2
jenta91 Skrevet 17. mai 2016 Forfatter #7 Skrevet 17. mai 2016 1 time siden, Klaveret skrev: Ja, jeg har flere ganger gått i månedsvis med smerter pga prolaps. Det er smertefullt men sjelden farlig, men dersom man får lammelser eller problemer med urin/avføring skal man kontakte lege med en gang. Du blir bra igjen! Det tar bare litt tid. Det er bra å gå turer i ulendt terreng. Jeg foretrakk helt klart mykt underlag. Å ligge på rygg med bena på en stol (90 grader i hofteledd) var behagelig. Ellers hadde jeg vondt nesten uansett hva. Jeg var hos en fysioterapeut som dro lett i bena mine og det var fantastisk godt husker jeg. Det letta trykket på nerven. Ellers var det smertestillende. Uten det hadde jeg blitt gal! For min del endte det med opperasjon siste gang jeg hadde prolaps. Da ble jeg nummen i leggen og yttersiden av foten pluss at jeg mistet refleksene i foten. Klarte ikke gå på tå. Håper du blir raskt bedre! Takk for svar! Ja hadde nok vært godt å gått turer men nå som det bare er en svært smertefull oppgave å gå på kjøkkenet og smøre seg en brødskive så er ikke det noe jeg tror er mulig for øyeblikket.. Eller mulig er det jo, men blir nok liggende flere ganger iløpet av turen. Har prøvd å gå litt utenfor huset, såvidt jeg kommer meg inn igjen så jeg kan legge meg ned.. Tenker jo også at jeg må jo bli bra en gang, men tenker også at blir det sånn at prolapsen vil lage problemer videre i livet også.. Hvordan ble du etter operasjonen?
Gjest Klaveret Skrevet 18. mai 2016 #8 Skrevet 18. mai 2016 (endret) Jeg ble helt god rett etter operasjonen. Dagen etter gikk jeg flere kilometer på tur Dessverre kom plagene tilbake etter hvert, men det slik trenger det jo ikke bli for deg. Endret 18. mai 2016 av Klaveret pre-demens
Sugerøret Skrevet 18. mai 2016 #9 Skrevet 18. mai 2016 Høres ut som S1 nerven er i klem.Snakk med legen igjen du. Jeg har permanent nerveskade i S1pga prolaps i L4/l5 Betennelsesdempende kan hjelpe,prøv deg også frem med kalde eller varme omslag. Linken nedenfor viser hvor smerter (nervesmerter) går i forhold til hvor du er skadet.Sjekk ut L5..Regner med du vil kjenne igjen mønsteret. http://base.chiromatrix.com/3d_spine/nerve_chart/index.htm
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #10 Skrevet 18. mai 2016 Den Tuesday, May 17, 2016 at 16.09, jenta91 skrev: Hei. Jente på 24 år her. Nå er jeg drittlei av det her.. Fikk påvist prolaps i L4-L5 for en mnd siden. Tok MR røntgen. Har vært kjempedårlig i over en mnd nå, men har hatt ryggsmerter egentlig hele dette året. Har vært hos lege flere ganger og fysio 2 ganger. De siste ukene har jeg spist Neurontin, paracet og ibux. Har smerter i høyre bein, stråler helt ned til tærne. Har prøvd å gå små turer utenfor, prøvd å bli med i butikken osv. Ender med at jeg klynker meg tilbake til huset/bilen og smertene gir seg ikke da før jeg får lagt meg på venstre side. En hel sammenhengende dusj klarer jeg ikke, har kollapset flere ganger. Vet at man burde røre seg med prolaps, men hva gjør jeg når jeg ikke klarer å stå oppreist lenger enn 5 min? Legen 'nekter' meg å dra til kiropraktor da nervekirurgen som vurderte om jeg skulle opereres ikke anbefalte kiropraktor. Noen med erfaringer? Hvordan bli frisk fortere? Kan jeg leve et normalt liv etter dette? Begynner å bli rimelig oppgitt nå.. Ja. Hatt det i 2.5 mnd. Jeg går til kiropraktor. Lot hun se på meg. Mange leger er skeptisk til kiropraktor. Takket være henne kan jeg gå. Vært utrolig smertefullt. Jeg gikk rundt i huset mange g pr.dag.ble veldig svimmel når jeg hadde det. Hodepine også. Anonymkode: 50601...fdf
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #11 Skrevet 18. mai 2016 Jeg hadde dritt i legen, og gått til kiropraktor. Jeg har vært mye hos kiropraktor selv, og da har jeg gjerne gått to uker og ventet på at det skulle gå over mens jeg knasket piller, for så å være fin i løpet av en behandling eller to hos kiropraktor. Nå har ikke jeg hatt prolaps da, men.... Anonymkode: 8ab90...5a7
A4-livet Skrevet 18. mai 2016 #12 Skrevet 18. mai 2016 Jeg fikk prolaps med isjassmerter da jeg var 16. Etter noen få behandlinger hos fysioterapaut ble jeg videresendt til OMI-klinikken i Oslo (http://www.magnatcenter.no/medisinsk-senter/omi-klinikken). Hadde betennelse rundt prolapsen, og etter tre behandlinger var jeg veldig mye bedre. Tror dessverre ikke dette blir dekket av det offentlige, men om det kan få deg smertefri og på bena mye tidligere kan det være verdt det. Jeg var veldig lite lysten på operasjon siden man ikke er garantert å bli bedre.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2016 #13 Skrevet 1. juni 2016 Heihei! Jeg er ei jente på 18 som idag faktisk, endelig har fått innvilget prolaps-operasjon i L4-L5 om 2 uker!! :D Dette har jeg slitt med siden starten av November, og om prolapsen ikke gir seg og "tørker inn" innen 5-6 mnd så må du virkelig oppsøke doktorer for en eventuell operasjon. Få fastlegen din til å søke deg inn til ortopediavdelingen på sykehuset, for han ortopeden sa at om smertene er for ille så vurderer de operasjon tidligere, og at de har blitt mye mindre restriktive på det nå enn før, for det er ingen vits i å gå med smerter som er så ille at man ikke klarer å leve et liv. Legen min sa det verste man gjør er å dra til kiropraktor og fysio, siden de går så aggressivt på ryggen, så utifra det han sa vil jeg fraråde deg det, da det kan gjøre vondt verre. Hverken nevrontin, paracet eller ibux hjalp et gram på meg og mine smerter, og om du ikke merker noe forskjell fra eller til, så er det vel bedre å bare kutte det ut? Eneste forskjellen jeg merket var at nevrontinen gjorde meg susete, men den hjalp absolutt ingenting på smertene. Jeg har prøvd paralgin forte også, men merket ingen forskjell der heller, i tillegg til at det er veldig avhengighetsskapende, og ikke til å anbefale om det ikke hjelper smertene. Min far derimot hadde stor hjelp av paralgin forte under sin prolaps-tid, men dette må taes med omhu. Jeg vet situasjonen din er håpløs.. sitter i det samme selv, forhåpentligvis bare i 2 uker til, men det er kun gåturer i ulent terreng som fungerer.. Turene SKAL være korte, om du så går noen hundre meter, er det bedre enn ingenting, MEN du skal unngå å gå de dagene smertene er helt akutte og på sitt verste. De dagene du føler deg mindre ille, hvor du klarer å gå uten å klynke deg i smerter så må du bare presse deg opp og gå en liten tur. Jeg merket en god del forskjell når jeg gikk fjellturer aktivt en uke, det gjorde ryggen min litt bedre, men det gjorde dessverre veldig vondt å gå i nedoverbakker og ned fjellet. Ellers anbefaler jeg deg å ikke sitte mye, enten gå eller ligge. Når jeg ligger har jeg relativt lite smerter, mens når jeg sitter eller står så har jeg ekstremt vondt. Håper virkelig du blir bedre etterhvert, og jeg vet hvor skuffende det er å få servert det ene tafatte tipset etter det andre, men er dessverre ingen trylle-drikk man kan drikke for å bli kvitt det.. Håper du finner en løsning, jeg føler med deg! Anonymkode: fe070...7e6
jenta91 Skrevet 19. juni 2016 Forfatter #14 Skrevet 19. juni 2016 Den 1. juni 2016 at 22.44, AnonymBruker skrev: Hei! Har du blitt operert nå? Hvordan gikk det isåfall? Jeg opereres også om 2-3 uker! Nå er jeg på randen til å daue av smertene, ingenting hjelper..
2shy Skrevet 20. juni 2016 #15 Skrevet 20. juni 2016 Hadde prolaps ved 2 tilfeller, ene gangen v L5, andre L5-L6. Første gangen var et sant helvete, andre gangen ille nok til at det var sykemeldt. Kortversjonen; jeg gikk til kiropraktor første gangen, og det gjorde virkelig vondt verre. Anbefales ikke, og jeg har skjønt det slik at kiropraktor skal man være forsiktig med når det gjelder prolaps. Etter senere erfaringer, ville jeg personlig heller valgt soneterapi. Smertefullt, men har opplevd det som langt mer effektivt enn fysio. Når det er sagt; lett trening hos en fysioterapeut er viktig. Ting som gjør det bedre på sikt: Gå korte turer i ulent terreng. Forsiktig trening i basseng. GOD MADRASS OG HODEPUTE. Jeg kan ikke få sagt nok hvor viktig at kroppen din får god støtte når du ligger. Viktig å ikke ligge for mykt, og ha gode fjærer, samt ligge i riktig høyde med puta (og at puta gir skikkelig støtte til nakken). Anbefaler veldig at du tar turen innom Skeidar, Bohus, eller Møbelringen, og ber om hjelp fra noen som virkelig kan seng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå