Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt info, jente på snart 25, hatt fast partner og kjæreste i snart tre år, ikke brukt prevensjon. Blir ikke gravid. Tok dette opp med fastlegen, og fikk henvisning til undersøkelse, pga lang ventetid så dro jeg istedet for privat. Tok innvendig ultralyd , og vanlige prøver + hormonprøver. Innvendig ultralyd viste cyster på eggestokkene , men gynekologen mente at dette ikke skulle være til stopper for evt graviditet. Hormonprøvene var fine men noe lavt stoffskifte. Noe jeg har vist siden 2010, men legen har ikke valgt å medisinere for dette. Før nå nylig for en uke siden, er nå satt på en lav dose levaxin, for å se om det vil stabilisere seg. Har tidligere hatt veldig uregelmessig menstruasjon, det siste halvåret har jeg hatt det nesten hver måned. 

Vil dog informere at min partner ikke er testet. Men , jeg har tidligere vært i forhold, hvor prevensjon ikke har vært brukt. 

Konfronterte legen min nylig igjen om temaet, og hun mente at vist jeg ville komme noen vei med og utrede meg selv så burde jeg ta dette privat. 

Håper dere har noen råd til meg :) Eller noen i samme situasjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 timer siden, Auroressa skrev:

Litt info, jente på snart 25, hatt fast partner og kjæreste i snart tre år, ikke brukt prevensjon. Blir ikke gravid. Tok dette opp med fastlegen, og fikk henvisning til undersøkelse, pga lang ventetid så dro jeg istedet for privat. Tok innvendig ultralyd , og vanlige prøver + hormonprøver. Innvendig ultralyd viste cyster på eggestokkene , men gynekologen mente at dette ikke skulle være til stopper for evt graviditet. Hormonprøvene var fine men noe lavt stoffskifte. Noe jeg har vist siden 2010, men legen har ikke valgt å medisinere for dette. Før nå nylig for en uke siden, er nå satt på en lav dose levaxin, for å se om det vil stabilisere seg. Har tidligere hatt veldig uregelmessig menstruasjon, det siste halvåret har jeg hatt det nesten hver måned. 

Vil dog informere at min partner ikke er testet. Men , jeg har tidligere vært i forhold, hvor prevensjon ikke har vært brukt. 

Konfronterte legen min nylig igjen om temaet, og hun mente at vist jeg ville komme noen vei med og utrede meg selv så burde jeg ta dette privat. 

Håper dere har noen råd til meg :) Eller noen i samme situasjon.

Jeg kan bare anbefale å ta det hos privat gynekolog. Der har de bedre tid til å høre på deg. Legg frem det du har på hjertet, også er jeg sikker på at de hjelper. Men det bør jo isåfall komme frem om dere har prøvd aktivt eller bare hatt sex uten prevensjon. Er vel i utgangspunktet først etter ett år med aktiv prøving de setter i gang med preparater etc. 

Gjest Chroma
Skrevet

Din kjære bør sjekke seg med en gang, det kan spare dere for mye tid og krefter. Hvis det viser seg at han har dårlig sædkvalitet tror jeg dere kan henvises til prøverør med en gang.

Skrevet

Per dags dato vil jeg utredes for min egen del. Får jeg beskjed om at det er ikke noe galt med meg , så blir det å teste han da. 

Gjest Fjotteri
Skrevet
17 timer siden, Auroressa skrev:

Per dags dato vil jeg utredes for min egen del. Får jeg beskjed om at det er ikke noe galt med meg , så blir det å teste han da. 

Du skal ha TSH på rundt 1 om du skal ha bedre sjanser ifht stoffskiftet. 

Jeg hadde det, og det klaffet på PP9 med aktiv prøving(og forsåvidt 6 år uten prevensjon, men det er jo ikke aktiv prøving hvor man treffer riktig i syklusen). 

Hva ligger TSH på nå hos deg? Og fritt T4?

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Auroressa skrev:

Han må sjekkes, uansett. For om det blir funnet noe galt med deg og du får f.eks hormoner  og dere ikke vet at han har dårlig sædkvalitet el. så er det dumt å sette igang med medisiner ol. 

Å få sjekket mannen er superenkelt og billig. Få det gjort så fort som mulig.

Anonymkode: 26efb...3b6

Gjest Chroma
Skrevet
23 timer siden, Auroressa skrev:

Hvorfor ikke samtidig? Han må testes uansett om de finner noe galt ved deg eller ikke hvis dere skal ha noe hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Får en følelse av at mannen ikke vet at dere er prøvere.

Anonymkode: 9df92...3c8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får en følelse av at mannen ikke vet at dere er prøvere.

Anonymkode: 9df92...3c8

Får også den følelsen...

Veldig dumt å ikke bruke prevensjon uansett. Ser du har gjort dette i tidligere forhold også og man bør jo være veldig sikker før man får barn med noen. Vet mannen at du ikke bruker prevensjon?

Selv slurverte jeg en del med pillene i ungdomsalderen og ble aldri gravid. Moren minn fikk svulst på livmoren da hun var 22 år og legen har derfor henvist meg til gynekolog siden jeg ble 22. Spurte da om det var noe galt, for jeg hadde da begynt å tenke tanken på at jeg ville ha barn en dag. Heldigvis var alt fint og jeg ble gravid på første forsøk når vi prøvde. 

Anonymkode: 349f9...46c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...