Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig det er fordi jeg har lav iq, men jeg skjønner virkelig ikke logikken bak å skrive måned/dag/år. For meg er det logisk å enten skrive dag/måned/år eller år/måned/dag. 

Anonymkode: 1d3bc...101

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er jo DD/MM/ÅÅ i de fleste land :) 

xWn92QM.png

Anonymkode: 39ce0...2cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hm

Det blir jo ganske oversiktlig å skrive måned/dag/år i hvertfall, synes jeg

Anonymkode: 79cf8...2a5

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er klar over det. Og derfor undrer jeg meg muligens enda mer over hvorfor USA velger å bruke det systemet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hm

Det blir jo ganske oversiktlig å skrive måned/dag/år i hvertfall, synes jeg

På hvilken måte er det oversiktlig? Det skaper jo bare kaos når man ikke vet hvilket system det er snakk om, og antar at det er det mest brukte, men så blir dag og måned blandet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er klar over det. Og derfor undrer jeg meg muligens enda mer over hvorfor USA velger å bruke det systemet. 

Er det fordi de evt sier og skriver f.eks January 5th 2016? Og da passer det best for dem å skrive det slik?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Er det fordi de evt sier og skriver f.eks January 5th 2016? Og da passer det best for dem å skrive det slik?

Er kanskje derfor, men det gjør jo også Britene og Australia. 

Anonymkode: 39ce0...2cc

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje en god forklaring. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte er det oversiktlig? Det skaper jo bare kaos når man ikke vet hvilket system det er snakk om, og antar at det er det mest brukte, men så blir dag og måned blandet. 

Jeg tenkte mest på hvis de skrev Januar 13.th 2016

Jeg er enig i at det blir lett å ta feil om det står kun siffer

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kaos, ja ... Tell me about it ...

På begynnelsen av 2000-tallet jobbet jeg i et firma med ansatte fra 5 forskjellige land, som brukte 2-3 forskjellige datoformater og produserte en god del håndskrevne arbeidspapirer. I min jobb måtte jeg i blant lete meg frem til 2-3 år gamle papirer for å se når en bestemt jobb ble utført. Prosjektmappene på småjobber besto av en manilafolder, som fikk stokket om på rekkefølgen hver gang noen lette etter noe. Da ble det veldig interessant å forsøke å tolke f.eks. datoen 04.05.03 ... 4. mai 2003? 5. april 2003? Eller kanskje 3. mai 2004? :klaske: Og siden det stort sett bare var jeg som merket problemet på kroppen var det ikke enkelt å prøve å innføre en "firmastandard" for datoformat, for å si det slik. Etter hvert lærte jeg meg stort sett å tolke datoene etter hvem som hadde skrevet rapporten, men for sikkerhets skyld var ikke alle helt konsekvente heller. Noen ganger prøvde de jo faktisk å være flinke og bruke norsk datoformat ... 

Anonymkode: 8417a...e0a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arbeidet i amerikansk firma i Norge, og der skrev vi konsekvent i dette formatet i hele konsernet verden over for å ikke ha misforståelser; Alltid bokstaver på mnd:

F.eks  Jan 10th 2016

Anonymkode: f1a6c...927

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg arbeidet i amerikansk firma i Norge, og der skrev vi konsekvent i dette formatet i hele konsernet verden over for å ikke ha misforståelser; Alltid bokstaver på mnd:

F.eks  Jan 10th 2016

Anonymkode: f1a6c...927

Fordeler: Lett å lese, helt umulig å misforstå. Hadde vært gull verdt å få gjennomført på arbeidsplassen jeg beskrev. :) 

Ulemper: Litt mer kronglete å skrive, trøblete å sortere etter i filnavn og tabeller. 

Anonymkode: 8417a...e0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...