AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #1 Skrevet 16. mai 2016 Hei. Jeg har et spørsmål om rett på dagpenger. Situasjonen er følgende: Jeg og mannen bor på vestlandet med 2 barn, et barn på 3 mnd og et på snart 2 år. Mannen har jobb fram ut juni som vikar og har måtte søkt jobb en annen plass i landet fordi det ikke er jobber å oppdrive på vestlandet for nyutdannede med hans utdanning. Jeg jobber 60% som lærer men er ute i foreldrepermisjon fram til slutten av november. Mannen har nå fått jobbtilbud på en annen kant av landet i en 100% stilling som ingeniør. Jeg som lærer får lettere jobb og vi har valgt å flytte, for alternativet er at mannen går på NAV og jeg jobber 60%, og det vil ikke bli lettere for han å få seg jobb. Spørsmålet er om jeg kan få dagpenger hos NAV når jeg sier opp jobben i denne situasjonen? Jeg vil melde meg som arbeidsledig 1 uke før jeg er ferdig i jobben jeg har idag. Ifølge NAV er det en ventetid på 12 uker før man kan få dagpenger av NAV hvis du selv sier opp jobben og ikke har en rimelig grunn. Det hadde også vært fint om noen av dere som vet hvordan opplegget er hos NAV med oppfølging og slikt er når man har meldt seg som arbeidsledig og mottar dagpenger, og sender inn meldekort. Altså hva annet enn at du søker jobb krever NAV av deg? Tusen takk for all behjelpelighet =) Anonymkode: afbb1...f64
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #2 Skrevet 16. mai 2016 Nei, du får ikke dagpenger i den situasjonen. Anonymkode: 7e486...28e 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #3 Skrevet 17. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, du får ikke dagpenger i den situasjonen. Anonymkode: 7e486...28e Selvsagt har hun rett på dagpenger. Hvorfor mener du at det ikke stemmer? Anonymkode: 03e85...c1e 1
Gjest Rocka69 Skrevet 17. mai 2016 #4 Skrevet 17. mai 2016 Etter sluttdato, når du slutter selv så har 8 uker karantene. Dvs at de første 8 ukene så får du ikke dagpenger. Etter 8 uker så kan du søke om dagpenger. I tillegg så vil NAV sjekke deg opp med jevne mellomrom om at du er aktiv arbeidssøker - kun de som er aktive arbeidssøkere har krav på dagpenger. Og så må du sende inn meldekort annenhver uke(kan gjøres på nettet)
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #5 Skrevet 17. mai 2016 29 minutter siden, Rocka69 skrev: Etter sluttdato, når du slutter selv så har 8 uker karantene. Dvs at de første 8 ukene så får du ikke dagpenger. Etter 8 uker så kan du søke om dagpenger. I tillegg så vil NAV sjekke deg opp med jevne mellomrom om at du er aktiv arbeidssøker - kun de som er aktive arbeidssøkere har krav på dagpenger. Og så må du sende inn meldekort annenhver uke(kan gjøres på nettet) Det er nå utvidet til 12 ukers karantene. Men NAV kommer nok ikke til å sjekke henne opp før det har gått minst ett år, da de mener at folk med utdanning klarers eg selv. Anonymkode: 03657...42c
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #6 Skrevet 17. mai 2016 Du trenger jo ikke si opp jobben når du har fødselsperm. Og sannsynligheten er stor for at du får deg en jobb etter endt fødselsperm hvis du er utdannet lærer. Om ikke annet som vikarlærer. Om du nå ikke får deg jobb etter endt fødselsperm, stiller du på lik linje som andre som sier opp jobben frivillig. 8 uker karantene, og så har du rett på dagpenger. Nav krever at du er på jobbsøkerkurs og møter opp i samtaler. Anonymkode: 6f7f8...a94 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #7 Skrevet 17. mai 2016 Du vil nok rammes av karantenebestemmelsene, men det er jo lenge til oktober og du bør jo klare å finne jobb innen den tid som lærer. Anonymkode: dfa0f...baf 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #8 Skrevet 17. mai 2016 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nå utvidet til 12 ukers karantene. Men NAV kommer nok ikke til å sjekke henne opp før det har gått minst ett år, da de mener at folk med utdanning klarers eg selv. Anonymkode: 03657...42c Det spørs nok på kommunen de flytter til. Her i byen blir alle innkalt til møte etter 3 mmd. På dette møtet blir det bestemt hvilken jobbklubb du skal være med i(den for de uten utdannelse, den for de med utdannelse, den for de med deltidsjobb osv). Anonymkode: abfab...aa1
Rosalie Skrevet 17. mai 2016 #9 Skrevet 17. mai 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vil nok rammes av karantenebestemmelsene, men det er jo lenge til oktober og du bør jo klare å finne jobb innen den tid som lærer. Anonymkode: dfa0f...baf Nei. Fra Folketrygdloven $4-10 om forlenget ventetid (som karantenen egentlig heter): "Det skal ikke fastsettes forlenget ventetid for medlem som har sagt opp sin stilling for å flytte med ektefelle eller samboer til nytt arbeidssted et annet sted i landet dersom vedkommende kan regnes som reell arbeidssøker etter § 4-5 andre ledd." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_4-1#%C2%A74-10 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #10 Skrevet 17. mai 2016 Interessant! Regnes mannen som reel arbeidssøker? Han søkte om dagpenger med fikk vikariat som miljøarbeider så han trakk søknaden. Vikariatet går ut 31. juli. Han har søkt endel jobber men har ikke fått noe i området og derfor må vi flytte. Anonymkode: afbb1...f64
Pinkee Skrevet 17. mai 2016 #11 Skrevet 17. mai 2016 11 minutter siden, Rosalie skrev: Nei. Fra Folketrygdloven $4-10 om forlenget ventetid (som karantenen egentlig heter): "Det skal ikke fastsettes forlenget ventetid for medlem som har sagt opp sin stilling for å flytte med ektefelle eller samboer til nytt arbeidssted et annet sted i landet dersom vedkommende kan regnes som reell arbeidssøker etter § 4-5 andre ledd." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_4-1#%C2%A74-10 Her! Hvis du reelt søker jobb, så slipper du karantene. Ettersom du flytter sammen med mannen din for at han skal jobbe en annen plass. Men, det lureste er vel uansett å begynne å snoke rundt på skoler der dere skal flytte allerede nå. Så kanskje du helt slipper å tenke på dagpenger og NAV. 4
MissPierce Skrevet 17. mai 2016 #12 Skrevet 17. mai 2016 8 timer siden, Rocka69 skrev: Etter sluttdato, når du slutter selv så har 8 uker karantene. Dvs at de første 8 ukene så får du ikke dagpenger. Etter 8 uker så kan du søke om dagpenger. I tillegg så vil NAV sjekke deg opp med jevne mellomrom om at du er aktiv arbeidssøker - kun de som er aktive arbeidssøkere har krav på dagpenger. Og så må du sende inn meldekort annenhver uke(kan gjøres på nettet) Bare husk å ikke vente til etter de 8 ukene med å søke. For da ender du opp med nye 8 uker. Du skal søke fra sluttdatoen din. Er en del som har bommet der, og det hjelper ikke å si til Nav at man trodde det var sånn. 4
Ariam Skrevet 17. mai 2016 #13 Skrevet 17. mai 2016 3 timer siden, MissPierce skrev: Bare husk å ikke vente til etter de 8 ukene med å søke. For da ender du opp med nye 8 uker. Du skal søke fra sluttdatoen din. Er en del som har bommet der, og det hjelper ikke å si til Nav at man trodde det var sånn. Kan skrive under på dette. Opplevde selv at samboer sa opp jobb før flytting, fikk beskjed fra NAV der vi flyttet fra, at han kunne vente med å sende meldekort fram til det var gått 8 uker siden slutt dato. NAV i ny kommune kunne ikke ta hensyn til at vi hadde fått feil info, og det ble derfor 8 nye uker uten inntekt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #14 Skrevet 17. mai 2016 3 timer siden, Pinkee skrev: Her! Hvis du reelt søker jobb, så slipper du karantene. Ettersom du flytter sammen med mannen din for at han skal jobbe en annen plass. Men, det lureste er vel uansett å begynne å snoke rundt på skoler der dere skal flytte allerede nå. Så kanskje du helt slipper å tenke på dagpenger og NAV. Så det jeg gjør hvis jeg ikke har fått ny jobb er å vente til sluttdato for min jobb, som er samme dato som permisjonen min slutter, melde meg som arbeidsledig, ta kontakt med NAV og forklare at jeg har flyttet pga mannen min fikk jobb, og jeg slipper unna karantene? Eller bør jeg ta kontakt med NAV allerede nå for å høre om dette med karante og grunnen til at jeg sier opp jobben min? Eller er de vanskelig på slike ting? Anonymkode: afbb1...f64
Pinkee Skrevet 17. mai 2016 #15 Skrevet 17. mai 2016 Etter hva lovteksten sa, så skal du slippe karantene, så lenge du er reel arbeidssøker. Men, er aldri feil å ta en prat med NAV. Gjerne på det nye hjemstedet ditt. Da får du kanskje litt info om sjansen til å få jobb som lærer der og. Forhåpentligvis så har de litt peiling på jobbmarkedet der. Og, starter du samtalen med å lure på hvor lett det er å få lærerjobb der, eller annet relevant, så bør du ha lagt inn en godt ord for deg selv. Håper for din skyld du slipper å tenke på dagpenger, er så mye bedre å få seg jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå