AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #1 Skrevet 16. mai 2016 Si jeg skal ned 25kg og må spise 1500kcal for å greie det. Men når jeg når målet på 65kg så kan jeg spise 2000kcak for å vedlikeholde? Vil jeg ikke gå opp i vekt da? Anonymkode: a150f...1b0
Pringle Skrevet 16. mai 2016 #2 Skrevet 16. mai 2016 Det høres helt greit ut for meg. For å gå ned i vekt må du spise mindre enn du forbruker. 500 kalorier i underskudd gir en nedgang på en halv kilo i uka i gjennomsnitt. Når du har nådd målvekten, skal du ikke videre ned.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #3 Skrevet 16. mai 2016 41 minutter siden, Pringle skrev: Det høres helt greit ut for meg. For å gå ned i vekt må du spise mindre enn du forbruker. 500 kalorier i underskudd gir en nedgang på en halv kilo i uka i gjennomsnitt. Når du har nådd målvekten, skal du ikke videre ned. Men jeg forstår ikke hvordan det ikke fører til at jeg går opp i vekt ? At en lettere kropp trenger mer kcal enn tyngre kropp.. Hva med så kalt "platå" vil jeg forsette å gå ned i vekt på 1500kcal for altid (mener innen for en sunn bmi) ah, dette blir krøll Anonymkode: a150f...1b0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #4 Skrevet 16. mai 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg forstår ikke hvordan det ikke fører til at jeg går opp i vekt ? At en lettere kropp trenger mer kcal enn tyngre kropp.. Hva med så kalt "platå" vil jeg forsette å gå ned i vekt på 1500kcal for altid (mener innen for en sunn bmi) ah, dette blir krøll Anonymkode: a150f...1b0 Etter en vektnedgang, spesielt så mye som 25kg, er det lurt å øke kalorimengden sakte. Økt litt og litt til du finner ut hva som passer for deg Anonymkode: 8f176...64f
Pringle Skrevet 16. mai 2016 #5 Skrevet 16. mai 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men jeg forstår ikke hvordan det ikke fører til at jeg går opp i vekt ? At en lettere kropp trenger mer kcal enn tyngre kropp.. Hva med så kalt "platå" vil jeg forsette å gå ned i vekt på 1500kcal for altid (mener innen for en sunn bmi) ah, dette blir krøll Anonymkode: a150f...1b0 Se her - med fiktivt utgangspunkt i at du er 169 cm høy, 29 år, lett aktivitet, i http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ 90 kg: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2296.3 kcal -1500 kalorier=795 i underskudd pr dag, og like mange gram ned pr uke. 80 kg: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2164.3 kcal -1500 kalorier=664 i underskudd pr dag, og like mange gram ned pr uke. 70 kg: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2032.3 kcal -1500 kalorier=532 i underskudd pr dag, og like mange gram ned pr uke. 65 kg: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 1966.3 kcal -1500 kalorier=466 i underskudd pr dag, og like mange gram ned pr uke. Når du veier 90 kilo, trenger kroppen din 2296 kalorier for å holde en jevn vekt. Inntak av 1500 kalorier daglig vil gjøre at du tærer på reservene. (Det er litt mer komplisert enn dette, og virkeligheten har noe andre tall, men det er nært nok til at det kan forklares så enkelt.) Når du veier 65 kilo, vil du trenge 1966 kalorier. Hvis du fortsetter å spise 1500, vil du fortsette å gå ned. Men du skal spise disse 1966, og da holder du vekta. Du vil kunne oppleve svingninger i vekta idet du begynner å spise mer, men det er tarminnhold og glykogenlagre som fylles opp og ikke noen oppgang som skyldes fett og den vil stoppe når du er "fylt opp". Endret 16. mai 2016 av Pringle 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #6 Skrevet 16. mai 2016 3 minutter siden, Pringle skrev: Se her - med fiktivt utgangspunkt i at du er 169 cm høy, 29 år, lett aktivitet, i http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ 90 kg: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2296.3 kcal -1500 kalorier=795 i underskudd pr dag, og like mange gram ned pr uke. 80 kg: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2164.3 kcal -1500 kalorier=664 i underskudd pr dag, og like mange gram ned pr uke. 70 kg: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 2032.3 kcal -1500 kalorier=532 i underskudd pr dag, og like mange gram ned pr uke. 65 kg: Ditt daglige kaloribehov er beregnet til 1966.3 kcal -1500 kalorier=466 i underskudd pr dag, og like mange gram ned pr uke. Når du veier 90 kilo, trenger kroppen din 2296 kalorier for å holde en jevn vekt. Inntak av 1500 kalorier daglig vil gjøre at du tærer på reservene. (Det er litt mer komplisert enn dette, og virkeligheten har noe andre tall, men det er nært nok til at det kan forklares så enkelt.) Når du veier 65 kilo, vil du trenge 1966 kalorier. Hvis du fortsetter å spise 1500, vil du fortsette å gå ned. Men du skal spise disse 1966, og da holder du vekta. Du vil kunne oppleve svingninger i vekta idet du begynner å spise mer, men det er tarminnhold og glykogenlagre som fylles opp og ikke noen oppgang som skyldes fett og den vil stoppe når du er "fylt opp". Takk! så sykt at det skiller så få kcal for 90 og 65 kg (gitt dette utganspunktet) Hvis "jeg" veier 65kg og spiser ca350kcal ekstra hver dag (som igjen ikke er vanskelig å få til..) med samme aktivitets nivå vil ende opp på 90kg . Wow, virkelig oppsiktsvekkende! Anonymkode: a150f...1b0 1
Pringle Skrevet 16. mai 2016 #7 Skrevet 16. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk! så sykt at det skiller så få kcal for 90 og 65 kg (gitt dette utganspunktet) Hvis "jeg" veier 65kg og spiser ca350kcal ekstra hver dag (som igjen ikke er vanskelig å få til..) med samme aktivitets nivå vil ende opp på 90kg . Wow, virkelig oppsiktsvekkende! Anonymkode: a150f...1b0 Ja, det er ikke rart folk blir forundret over at de har lagt på seg, mange kan ikke skjønne at de har spist for mye, og det er heller ikke mye som skal til for å legge på seg, for de fleste har prosessen pågått over lang tid. Det fine med dette er at det ikke skal mye til for å gå NED i vekt heller, man skal bare gi det den tiden det tar og være påpasselig med å få i seg riktig mengde mat. Angående ditt andre spørsmål, som jeg glemte: For å vedlikeholde vekt med en høyde på 169 cm, må du ned i 47 kilo og "lavt" aktivitetsnivå. Det betyr BMI på 16 og inaktiv, og er ikke å anbefale. Jeg nevner det bare av "akademisk" interesse, og fordi du spurte.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #8 Skrevet 16. mai 2016 6 minutter siden, Pringle skrev: Ja, det er ikke rart folk blir forundret over at de har lagt på seg, mange kan ikke skjønne at de har spist for mye, og det er heller ikke mye som skal til for å legge på seg, for de fleste har prosessen pågått over lang tid. Det fine med dette er at det ikke skal mye til for å gå NED i vekt heller, man skal bare gi det den tiden det tar og være påpasselig med å få i seg riktig mengde mat. Angående ditt andre spørsmål, som jeg glemte: For å vedlikeholde vekt med en høyde på 169 cm, må du ned i 47 kilo og "lavt" aktivitetsnivå. Det betyr BMI på 16 og inaktiv, og er ikke å anbefale. Jeg nevner det bare av "akademisk" interesse, og fordi du spurte. Det er det som har skjedd her "plutselig" 25kg + som jeg ikke forsto noen ting av for jeg spiser mye sunnere en de fleste jeg kjenner.. Godt at det er "så enkelt" andre veien også, at det ikke skal så mangen kcal i minus for å miste vekten (selvsagt over tid) som nevnt tidligere så vekt nedgang med 1500,- kcal innenfor en sunn bmi Men nå er jeg ennå mer forundret over de som ALDRI legger på seg, eller ALDRI går ned i vekt uansett hva (Når det ikke ligger noe medisinsk bak) Anonymkode: a150f...1b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå