AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #1 Skrevet 16. mai 2016 Det kommer stadig såkalte sunnere alternativ på markedet. Men jeg bare lurer på, er alt vi gjør i dag så mye sunnere enn før, og har det med evolusjon å gjøre? (tror evolusjon betyr at en art tilpasser seg måten den lever på). For å ikke lage en super lang tråd, vil jeg bare sette opp enkelte setninger om hvordan jeg har levd opp gjennom årene, og vil høre deres erfaringer og meninger. - var et aktivt barn, som elsket iskrem, chips og dipp, pizza, burgere, kaker. Har altid vært tynn. - Etter hvert, var det viktig å få med grønt i kostholdet. Sukker og sånt i helgen. Mamma tenkte og på tannhelsa. Og vaner. - så kom fokuset på brød. Grove alternativ var det store. Brød var ikke så farlig, bare en spiste grovt. - Gluten var det neste. Folk skulle ha glutenfritt. Gluten var det som gjorde alt ille i kroppen. Merket aldri noen plager selv, men jeg la om til glutenfritt fordi jeg trodde at det var farlig. Så ble det "in" å ha laktoseintoleranse og glutenallergi.. - Sukrin og Stevia kommer på markedet. Dette har 0 kalorier... Men hvordan vet vi at om en tid vil det stå i media at dette heller ikke er bra? - "kutt ut melkeprodukter" ja, melk gjør tydeligvis at du legger på deg og er ikke bra på noen måte. Softis er fyfy. Erstatt det med soyamelk eller noe annet moderne. - kutt ut kjøtt. Ja..i følge noen er det noe av det verste du putter i kroppen, mens andre mener vi kan få mangelsykdommer uten. Så.. I dag, som 24 år, etter å ha vært et aktivt barn som spiste hva det ville, til å få Ortoreksi som 18 åring, til å gå tilbake til normalt kosthold med grønnsaker, brød, chips, sjokolade, frukt og mere grønt har jeg i dag ingen plager med å spise det jeg har lyst på. Jeg har ikke lyst på gatekjøkken burgere osv lenger, det har ikke blitt spist på mange år. Men det jeg lurer på, er, hvorfor er jeg ikke feit, oppblåst og har dårlig helse siden det er gluten i kostholdet mitt? Hvorfor får folk i dag så mye allergi? Kan det være utviklingen i maten, altså, at foreldrene setter barna på sunne dietter for at de skal venne seg til det, eller at tenåringer leser i media hvor feit du blir av alt som smaker godt, at de blir så hysteriske å lever bare på "ufarlig" mat at dette fremkaller allergier? Anonymkode: 894e7...6f7 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #2 Skrevet 16. mai 2016 Du er ikke oppblåst og har dårlig helse fordi du tåler gluten. Da gjør det ikke noe at du har det i kostholdet ditt. Anonymkode: 18733...bf6 2
Pringle Skrevet 16. mai 2016 #3 Skrevet 16. mai 2016 (endret) Det er penger å tjene på massesuggesjon, og folk blir fort engstelige på områder som har med helse, frihet og personlig sikkerhet å gjøre. Dessuten er alt som er godt, litt farlig - når det overdrives, og mange føler seg kallet til å begrense andres forbruk av det. Alle områder har sine trender. Idag er det oppblåsthet som er den nye folkesykdommen. For hundre år siden var fine fruer hysteriske. For tusen år siden var man gjerne besatt av onde ånder. Endret 16. mai 2016 av Pringle
Gjest Runforit Skrevet 16. mai 2016 #4 Skrevet 16. mai 2016 3 timer siden, Pringle skrev: Det er penger å tjene på massesuggesjon, og folk blir fort engstelige på områder som har med helse, frihet og personlig sikkerhet å gjøre. Dessuten er alt som er godt, litt farlig - når det overdrives, og mange føler seg kallet til å begrense andres forbruk av det. Alle områder har sine trender. Idag er det oppblåsthet som er den nye folkesykdommen. For hundre år siden var fine fruer hysteriske. For tusen år siden var man gjerne besatt av onde ånder. Og en gang i tiden var slanke og solbrune mennesker fattige fordi de måtte jobbe ut i sola og ikke hadde råd til mat mens de rike og vakre var kritthvite og runde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå