AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #1 Skrevet 16. mai 2016 Merk at jeg ikke skriver noe om at jeg selv gjør dette, så ikke angrip meg: Dersom en kantine er stengt for dagen og de har glemt å låse et skap med kjølevarer, er det da straffbart å ta noe derfra? Forstår selvsagt at når det er låst så er det innbrudd. Men hvis jeg f.eks har glemt å låse leiligheten min og drar på jobb så har jeg kanskje ikke så mye jeg skulle ha sagt mot eventuelle "besøkende"? Anonymkode: ca90b...61c
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #2 Skrevet 16. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merk at jeg ikke skriver noe om at jeg selv gjør dette, så ikke angrip meg: Dersom en kantine er stengt for dagen og de har glemt å låse et skap med kjølevarer, er det da straffbart å ta noe derfra? Forstår selvsagt at når det er låst så er det innbrudd. Men hvis jeg f.eks har glemt å låse leiligheten min og drar på jobb så har jeg kanskje ikke så mye jeg skulle ha sagt mot eventuelle "besøkende"? Anonymkode: ca90b...61c Tyveri er straffbart, uansett om døra er låst eller ikke. Anonymkode: aed30...677 34
stan Skrevet 16. mai 2016 #3 Skrevet 16. mai 2016 Etter denne logikken er alle løse gjenstander som ikke befinner seg bak låste dører bare å forsyne seg av. Det er fortsatt tyveri. Men mer praktisk, om du tar en yoghurt, blir du neppe straffeforfulgt. 10 1
MapleSirup Skrevet 16. mai 2016 #4 Skrevet 16. mai 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merk at jeg ikke skriver noe om at jeg selv gjør dette, så ikke angrip meg: Dersom en kantine er stengt for dagen og de har glemt å låse et skap med kjølevarer, er det da straffbart å ta noe derfra? Forstår selvsagt at når det er låst så er det innbrudd. Men hvis jeg f.eks har glemt å låse leiligheten min og drar på jobb så har jeg kanskje ikke så mye jeg skulle ha sagt mot eventuelle "besøkende"? Anonymkode: ca90b...61c Selvsagt er det straffbart. All tyveri er straffbart. Merkelig at man lurer! 12
melly666 Skrevet 16. mai 2016 #5 Skrevet 16. mai 2016 Det er, som de andre sier, fortsatt tyveri. Tyveri og innbrudd er to uavhengige straffebud, selv om de til tider skjer i sammenheng. 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #6 Skrevet 16. mai 2016 Takk for svar Men merkelig at en lurer er det nok ikke. Hadde det vært merkelig å lure på ting så hadde ikke du heller spurt om noe noensinne, og da heller ikke visst noe. Anonymkode: ca90b...61c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #7 Skrevet 16. mai 2016 Det er ikke rart å lure på ting på generell basis, men jeg synes nok det er litt merkelig at noen som er i stand til å bruke nett ikke vet at å forsyne seg med noe man egentlig skal betale for er tyveri. Anonymkode: aed30...677 12
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #8 Skrevet 16. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Men merkelig at en lurer er det nok ikke. Hadde det vært merkelig å lure på ting så hadde ikke du heller spurt om noe noensinne, og da heller ikke visst noe. Anonymkode: ca90b...61c Det er jo et ganske absurd spørsmål. Låsing er jo for å beskytte mot tyveri, men det er jo fortsatt et tyveri selv om det ikke er låst. Dersom en gjest i mitt hus tar lommeboken min er det jo et tyveri. Dersom noen tar telefonen min på trikken er det jo et tyveri. Dersom du tar andres arbeid og fremlegger det som ditt er det et tyveri. At det ikke finnes dumme spørsmål er et tåpelig utsagn. Spørsmålet ditt viser det vel ganske tydelig. Anonymkode: 8d9e9...7a1 16
MapleSirup Skrevet 16. mai 2016 #9 Skrevet 16. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar Men merkelig at en lurer er det nok ikke. Hadde det vært merkelig å lure på ting så hadde ikke du heller spurt om noe noensinne, og da heller ikke visst noe. Anonymkode: ca90b...61c Jo. At man tror at eieforholdet til gjenstander endres fordi det ikke er innelåst er veldig, veldig rart. Det blir som å tro at folks hagemøbler og griller er fritt vilt med mindre de er låst fast. Så med mindre man er et lite barn, så er det rart at man lurer på dette. 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #10 Skrevet 16. mai 2016 Ja, akkurat som at det er tyveri å plukke med seg ting fra garasjen min, låst eller ikke. Anonymkode: 42f24...60d 2
Cesil Skrevet 16. mai 2016 #11 Skrevet 16. mai 2016 (endret) Regner med jeg hadde blitt anmeldt om jeg hadde forsynt meg av matvarene i butikken uten å betale for dem, selv om de ikke er innelåst. Same thing. Endret 16. mai 2016 av Cesil 11
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #12 Skrevet 16. mai 2016 TS her: Jeg har fått svar på spørsmålet mitt, så nå kan dere slutte å spinne i det negative Ha en fortreffelig dag og 17. mai sayonara (eller hvordan det skrives.) Anonymkode: ca90b...61c 1
Alex Turner Skrevet 16. mai 2016 #13 Skrevet 16. mai 2016 Det er tyveri ja, men i kantina på forrige skolen jeg gikk på lot kantinearbeiderne diverse mat stå igjen i hyllene etter kantina hadde stengt for dagen som man kunne ta gratis, hvis det ikke skulle selges dagen etterpå. Og før noen skriker ut, så har kantinearbeiderne selv sagt at det er fritt fram å ta noe hvis man vil. Men uansett så burde du gå ut ifra at du ikke kan ta noe, tror ikke det er vanlig med slike ordninger i kantiner.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #14 Skrevet 16. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her: Jeg har fått svar på spørsmålet mitt, så nå kan dere slutte å spinne i det negative Ha en fortreffelig dag og 17. mai sayonara (eller hvordan det skrives.) Anonymkode: ca90b...61c Hvordan kan tyveri spinnes til noe positivt? Anonymkode: 1e725...737 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #15 Skrevet 16. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan tyveri spinnes til noe positivt? Anonymkode: 1e725...737 Det er jo ikke tyveriet det spinnes negativt om, men at jeg lurer på noe her. Og jeg har som sagt fått svar så da er det ikke noe mer å skrive om, med mindre folk vil fortsette å spinne i det negative i direkte retning meg som person. Anonymkode: ca90b...61c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #16 Skrevet 16. mai 2016 Å ta noe som ikke er ditt er å stjele. Å stjele er ulovlig. Anonymkode: 0df4d...4b6 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #17 Skrevet 16. mai 2016 Forskjellen på ulåst dør vs løst dør, har ingenting med tyven å gjøre. Men den som ikke sikrer sine eiendeler, kan bli nektet erstatning fra forsikringsselskapet. Men den som stjeler får fortsatt sin straff. Anonymkode: c98c3...fe7 2
ajarRun Skrevet 16. mai 2016 #18 Skrevet 16. mai 2016 Er det ikke naskeri når det er under 1000 kroner?
ajarRun Skrevet 16. mai 2016 #19 Skrevet 16. mai 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å ta noe som ikke er ditt er å stjele. Å stjele er ulovlig. Anonymkode: 0df4d...4b6 Dette er en grov forenkling. Det kan være tyveri, men det kan også være underslag eller bedrageri. Eventuelt naskeri. Hvis jeg tar leiebilen eller en bil du har lånt meg, så er det underslag. Hvis jeg lurer deg til å låne meg bilen din er det bedrageri. I alle tilfellene har jeg tatt en gjenstand som ikke er min.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #20 Skrevet 16. mai 2016 (endret) 8 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Dette er en grov forenkling. Det kan være tyveri, men det kan også være underslag eller bedrageri. Eventuelt naskeri. Hvis jeg tar leiebilen eller en bil du har lånt meg, så er det underslag. Hvis jeg lurer deg til å låne meg bilen din er det bedrageri. I alle tilfellene har jeg tatt en gjenstand som ikke er min. Hva slags tyveri det klassififseres om er jo ikke relevant. Spørsmålet er om det er straffbart. Det er det jo. Anonymkode: 253fa...125 Innlegg ryddet for brukerdebatt Nordvesta, mod. Endret 16. mai 2016 av Nordvesta 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå