AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #1 Skrevet 16. mai 2016 Jeg er en løper som sliter med skader. Jeg vurderer derfor å begynne med orienteeing. Jeg er i midten av tjueårene. Er det noen som har noen tips til klubber i Oslo? Anonymkode: 507e6...6f2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #2 Skrevet 17. mai 2016 Heming, Nydalen, bækkelaget og Lillomarka er alle orienteringsklubber i Oslo. Det er sikkert flere også, men disse er de jeg kommer på av litt størrelse (altså som er godt representert på større løp). Alle har også, så vidt jeg vet, flere gode løpere i junior/yngre senior, så det er vel nærliggende å tro at de også har et godt miljø for de aldersklassene. Anonymkode: 0b11c...d63 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2016 #3 Skrevet 18. mai 2016 Takk for svar☺ Tror du det er greit at jeg er nybegynner i min alder? Jeg er ikke så veldig flink med kart Anonymkode: 507e6...6f2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #4 Skrevet 19. mai 2016 Orientering er en veldig fin idrett sånn sett, fordi man kan drive på med det i alle aldre, på alle nivåer. Det er absolutt ikke noe problem å starte nå:) Du finner alltid noen andre på ditt nivå å konkurrere med. På o-ringen i Sverige (verdens største individuelle orienteringsløp) så har de klasser opp til D og H 95, det sier vel litt. Det er litt individuelt hvilke klasser de har på forskjellige løp, på mindre løp melder du deg gjerne på i en spesiell løype (A, B, C eller N), hvor A er vanskeligst og N er nybegynner. På større løp har de gjerne også enklere løyper for eldre årsklasser, slik som D/H-17C. Altså for løpere 17 år og oppover, med såkalt C-nivå (litt vanskeligere enn nybegynner, men ganske enkel orientering). Å delta på løp er absolutt å anbefale, og veldig god trening, selv om du er nybegynner. Men det er greit å tilhøre en klubb hvis du skal gjøre det, det blir litt enklere i forhold til påmelding, betaling etc. Påmelding skjer som oftest via eventor, der finner du også liste og informasjon om kommende løp. Hvis jeg var deg ville jeg sett litt på hjemmesidene til aktuelle klubber, eventuelt tatt kontakt med noen av dem, og spurt. Om de har noe tilbud/treninger du som ung voksen som ikke har løpt noe særlig orientering før kunne vært med på. De fleste som driver med orientering er veldig hyggelige mennesker, og alle klubbene driver aktivt med rekruttering - og de er alltid interessert i nye medlemmer. Anonymkode: 0b11c...d63
matmums Skrevet 23. august 2016 #5 Skrevet 23. august 2016 (endret) Litt seint svar, men her er litt mer informasjon om de forskjellige klubbene. De er i utgangspunktet geografisk inndelt, men du kan selvfølgelig bli med i hvilken som helst klubb uavhengig av hvor du bor. Men en klubb som har Oslo nord som området vil ha mesteparten av sine treninger og opplegg her, og om du da bor på østkanten kan dette være upraktisk. Østmarka OK - nord og østsiden av Østmarka, mot Strømmen / Lillestrøm Lillomarka OL - Grefsen / Solemskogen og Oslo øst: Lillomarka / Ammerud / skogen nord for Groruddalen Bækkelagets SK - Lambertseter / Skullerud / Ekeberg Kjelsås IL - holder til rundt Langsetløkka / Kjelsås, men i hovedsak en barnegruppe Nydalen Skiklub - treninger oftest fra området rundt Vettakollen / Sognsvann / Låkeberget / Maridalen / Sandermosen. Oslo nord klubb. Treningene er som oftest lagt opp for både nybegynnere og erfarne. Koll Orientering - barneorienteringsgruppe som holder til ved Nordberg / Sognsvann Heming Orientering - Oslo vest: Bogstad / Holmenkollen / Midtstuen / Slemdal / Skådalen / Rikshospitalet Fossum IF - Sandvika / Bærum / Lommedalen / Sørkedalen Oslostudentenes IK - om du er student i Oslo er dette en klubb du bør undersøke. Som oftest treninger fra Sognsvannsområdet. Treningene er tilpasset både nybegynnere og erfarne. I denne klubben er det flere voksne (studenter) nybegynnere. Egne nybegynnerkurs i orientering for studenter både vår og høst. Jeg ville tatt kontakt med de klubbene du synes høres interessante ut, og spørre hva de tilbyr deg som voksen nybegynner. Jeg vil tro de større klubbene, f.eks. Bækkelaget, Lillomarka eller Nydalen er greie steder å starte som voksen nybegynner. Om du er student er Oslostudentene absolutt verdt å sjekke ut. Om du tenker deg å løpe noen løp i tillegg til treninger kan det også være verdt å sjekke ut de økonomiske betingelsene, noen dekker mer enn andre. Lykke til, orientering er rått! (og ja, det er absolutt greit å være nybegynner på din alder, det er mange som starter med orientering langt seinere i livet enn deg, og de får det helt fint til (selv om de er dårlige med kart, men det er alle nybegynnere )) Endret 24. august 2016 av matmums Glemt en orienteringsgruppe
Gjest Jan-Andre Skrevet 23. august 2016 #6 Skrevet 23. august 2016 Hørt om hun som ville bli orienteringsløper, men som ikke kunne finne fram til orienteringsklubben?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå