Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig med mitt andre studieår og skal flytte til Bergen om 1-2 år, og har da lyst til å kjøpe meg leilighet. Akkurat nå har jeg bare 30.000 i ek (har mer på bsu, men vil ikke bruke den). Tenker at jeg kan klare å spare 120.000 til utgangen av året og kanskje 150.000 neste år. Da har jeg 300.000. Da kan jeg ta opp lån på 2 mill, får jeg en grei leilighet for det? Tenkte en leilighet, ikke hus, og vil gjerne ha med flere soverom eller en egen etasje som jeg kan leie ut. Hvis jeg tar 5.000 per rom og det er to rom dekker det vel greit utgiftene til boliglånet? Og jeg vil ha nedbetalt 250.000 i løpet av 2 år. 

Er dette realistisk? 

Anonymkode: 70a6a...f67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er realistisk ja, så lenge du klarer å betjene lånet uten leietakere. Du må for all del bare leie ut, men det kan være en ustabil inntekt.

Jeg kjøpte som 1. Årsstudiet med 390 000 i EK. Kjøpte for 2.4 mill. Jeg valgte som deg, og lot BSU pengene stå.

Anonymkode: 2ce8a...700

Skrevet

Av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hvordan du klarer å spare så mye penger på så kort tid når du er student? Jeg og kjæresten kjøpte leilighet i Bergen i fjor sommer med ca 300 000 i EK. Vi ønsket helst en 3roms, men så fort at det var bare å glemme. Vi gikk på visning i ca 3 mnd før vi endelig klarte å kjøpe (alle leilighetene vi så på innenfor vår prisklasse gikk flere hunde tusen over prisantydning). Du kan absolutt få en fin leilighet for 2 mill, men etter vår erfaring tror jeg ikke det er så realistisk at du får flere soverom / utleiemulighet. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ferdig med mitt andre studieår og skal flytte til Bergen om 1-2 år, og har da lyst til å kjøpe meg leilighet. Akkurat nå har jeg bare 30.000 i ek (har mer på bsu, men vil ikke bruke den). Tenker at jeg kan klare å spare 120.000 til utgangen av året og kanskje 150.000 neste år. Da har jeg 300.000. Da kan jeg ta opp lån på 2 mill, får jeg en grei leilighet for det? Tenkte en leilighet, ikke hus, og vil gjerne ha med flere soverom eller en egen etasje som jeg kan leie ut. Hvis jeg tar 5.000 per rom og det er to rom dekker det vel greit utgiftene til boliglånet? Og jeg vil ha nedbetalt 250.000 i løpet av 2 år. 

Er dette realistisk? 

Anonymkode: 70a6a...f67

Hva du får i lån er avhengig av inntekten din og ikke så mye av EK. Men du er twmmelig naiv dersom du tror du kan kjøpe noe i Bergensområdet for 2 mill. Og særlig når du tror du kan få noe mer enn en studioleilighet. 

Anonymkode: 0585c...c15

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...