Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å bli litt vel lei av å ikke komme inn på boligmarkedet. Har trygg fast jobb, null gjeld og et har hundre i egenkapital. Har ingen foreldre som kan gi meg økonomisk hjelp og er singel. Leser til stadighet om par på visning som ikke finner leilighet, og alene er jeg helt sjanseløs.

Jeg kjører ikke bil,  så hvis jeg skal flytte ut av sentrum/byen så blir det 30000 på å ta lappen og deretter bilkjøp med alle kostnadene det medfører noe som gjør at jeg får mindre å rutte med. Vurderer derfor nå å kjøpe leilighet med noen. Noen som har erfaring med dette? 

Små leiligheter er de dyreste per m2, så jeg tenkte på et scenario hvor 3 stykker kjøpte en større leilighet. Har betalt over en million i husleie opp gjennom årene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må jo sette opp en sameierkontrakt. Jeg ville kontaktet noen banker og hørt med dem hva de mener om prosjektet.

Kontrakten  må berøre hva som skjer om noen ikke overholder sine forpliktelser.

Et annet viktig punkt er jo hva som skjer når en ønsker å gå ut av sameiet.

Det er mitt største ankepunkt, hvor salgbar er en slik andel.

Jeg kjenner til to eksempler,

I det ene tilfellet hadde de bestemt på forhånd når boligen skulle selges. De var studenter og skulle selge når de alle var ferdige. Prisen på boligen steg mye, så de solgte med god fortjeneste.

Det andre eksemplet var også studenter. Men eldstemann kjøpte ut de to andre når han var vel i jobb. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde forestilt meg at man hadde delt opp lånet i 3 bindende avtaler, men ja jeg skal ta meg en prat med banken. 

Skrevet
1 minutt siden, En mann sa skrev:

Jeg hadde forestilt meg at man hadde delt opp lånet i 3 bindende avtaler, men ja jeg skal ta meg en prat med banken. 

Ja, det tror jeg og. Med det er nok salgbarheten banken vil være mest opptatt av. Sikkerheten til banken ligger jo i verdien av boligen. Hvis det er vanskelig å selge, blir sikkerheten mindre god.

F.eks. hva skjer om en av dere tre ikke betaler lånet sitt. Kan banken kreve boligen solgt, eller bare andelen? Boligen er lett å omsette, andelen er mer usikkert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, En mann sa skrev:

Begynner å bli litt vel lei av å ikke komme inn på boligmarkedet. Har trygg fast jobb, null gjeld og et har hundre i egenkapital. Har ingen foreldre som kan gi meg økonomisk hjelp og er singel. Leser til stadighet om par på visning som ikke finner leilighet, og alene er jeg helt sjanseløs.

Jeg kjører ikke bil,  så hvis jeg skal flytte ut av sentrum/byen så blir det 30000 på å ta lappen og deretter bilkjøp med alle kostnadene det medfører noe som gjør at jeg får mindre å rutte med. Vurderer derfor nå å kjøpe leilighet med noen. Noen som har erfaring med dette? 

Små leiligheter er de dyreste per m2, så jeg tenkte på et scenario hvor 3 stykker kjøpte en større leilighet. Har betalt over en million i husleie opp gjennom årene.

Det ville ikke jeg gjort, det er heller ikke anbefalt. 

Anonymkode: f2e3a...163

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville nå heller leid en større leilighet eller et hus sammen med noen. Men sørge for å finne noe hvor leien er ok for alle, slik at du har mulighet til å spare opp mer egenkap ved siden av. Når jeg kjøper leilighet vil jeg eie alene og ha følelsen av at det er jeg som eier og bestemmer over den. Men noen liker jo selvfølelig å bo sammen med andre. Bare husk kontrakt!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oi, hvor mange år har du leid?

Anonymkode: fbbca...ace

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Oi, hvor mange år har du leid?

Anonymkode: fbbca...ace

Har leid i ca 15 år.

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig risikabel ut. Hadde ikke gjort det.

Har du sjekket om man må ha bil alle steder selv om det er uten for byen? Her jeg bor er det nesten 4 mil til byen og likevel bruker jeg ytterst sjeldent bilen min. Pga rush er bussen mye raskere enn bil så da bruker jeg den til jobb. Bilen blir stort sett bare brukt til ferie, helgebesøk og handling. Er ikke så langt til butikken så hadde strengt tatt kunnet gått til den og. Ulempen er at bussen bare går en gang i timen men det klarer man med litt planlegging. Jeg sier ikke at du må flytte ut av byen, men kanskje det er verdt å faktisk sjekke om du må ha bil alle steder før du utelukker det som en mulighet? Er du først inne på boligmarkedet er det enklere å oppskalere/flytte nærmere byen etterhvert. 

Anonymkode: 5cca4...3c1

Skrevet

For å se på saken din fra en annen side:

Dersom du fant en bra bolig et sted utenfor byen du jobber i, og den boligen lå slik til at du fremdeles ikke hadde behov for å hverken ta førerkort eller kjøpe bil, men måtte reise 30-40 minutter med kollektiv hver dag tur/retur. 

Hvordan ville du sett på saken da?

Vet du hvor mye du kan kjøpe bolig for?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gjort det. Kjøpte med en venn. So far, so good :Nikke: 

Dere må finne ut hva dere kan betale i mnd på lånet, og hva dere vil kunne få i lån. Her er det veldig viktig at alle er ærlige om sin økonomiske situasjon. Det er veldig viktig å regne ut hva hver person har i egenkapital, for å finne ut hvor mye av leiligheten hver av dere eier. Og å må dere skrive en kontrakt om hvem som eier hva, og husregler. Det kan også være lurt å skrive i kontrakten hvor lenge dere skal bo der før dere selger. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Mis(s)Understood skrev:

For å se på saken din fra en annen side:

Dersom du fant en bra bolig et sted utenfor byen du jobber i, og den boligen lå slik til at du fremdeles ikke hadde behov for å hverken ta førerkort eller kjøpe bil, men måtte reise 30-40 minutter med kollektiv hver dag tur/retur. 

Hvordan ville du sett på saken da?

Vet du hvor mye du kan kjøpe bolig for?

Flytter man noen mil ut blir det fort 3-4000 i kollektiv kostnader. Er litt på gjerde når det kommer til pendling vs bo sentralt. Har kolleger som bor i perferien og de bruker kanskje 3-4 timer i reisevei hver dag. Grunnen til at det er avskrekkende er fordi jeg hadde en gang en jobb som lå utenfor Oslo og da var det jeg som brukte flere timer i reisevei, det var ganske tøft.

Skrevet (endret)

Tid er penger, sies det, så jeg ville ikke bosatt meg altfor langt vekk fra jobben. Du skal tross alt reise dit flest dager i uka, mandag til fredag, og det er en stor del av hverdagslivet ditt.

Når du likevel planlegger å kjøpe bolig med flere involvert, har du/dere vel råd til å kjøpe noe som ligger mere sentralt? Om ikke midt i byen, så i utkanten av den, eller i brukbar reiseavstand fra arbeidsplassen din?

Jeg ville satt en time som maksimal reiseavstand til jobb, hver vei.

Endret av Million
Skrevet
1 minutt siden, En mann sa skrev:

Flytter man noen mil ut blir det fort 3-4000 i kollektiv kostnader. Er litt på gjerde når det kommer til pendling vs bo sentralt. Har kolleger som bor i perferien og de bruker kanskje 3-4 timer i reisevei hver dag. Grunnen til at det er avskrekkende er fordi jeg hadde en gang en jobb som lå utenfor Oslo og da var det jeg som brukte flere timer i reisevei, det var ganske tøft.

Da har du vurdert litt rund fordeler og ulemper ved å bo litt utenfor Oslo.

Det var det å vurdere fordeler/ulemper og muligheter som var mitt poeng her :)

Så må jeg vel få si at de transportkostnadene og -tidene du nevner er mer enn "noen mil". Det er tiden og prisen fra Tønsberg eller Sarpsborg eller Hamar og inn til Oslo S.

Kan være verd å huske at svært mange arbeidsgivere gir deg muligheter til å jobbe på toget og ha i alle fall den ene veien av reisen inkludert i arbeidstiden.

• Liker 1
Skrevet

Kan et alternativ være at du kjøper, men bor sammen med to-tre andre der?

Det krever at du har egenkapital, men siden leieinntekten er skattefri kan du likevel betjene et ganske stort lån.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, En mann sa skrev:

3-4000? Det var mye. Hele Oslo, Akershus og deler av Buskerud koster 1758 kr hos Ruter.

Kanskje du kan jobbe på toget/bussen? Lese bøker, se filmer er også veldig alright og noe man ofte hadde hadde gjort hjemme i sofaen likevel 😊 Jeg bruker litt over en time fra jeg låser døren hjemme til jeg sitter på kontoret. Det er ikke så veldig mye mer enn mange som bor i Oslo bruker på reisevei. 

Anonymkode: 5cca4...3c1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...