AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #1 Skrevet 16. mai 2016 Et lite spørsmål som jeg håper jeg kan få litt hjelp til. Når en forelder med 50/50 omsorg blir innlagt på sykehus under samværs periode, er ikke far pliktig til å stille opp å hente barnet/barna da? I mitt tilfelle så har jeg og den eldste dattra mi vært veldig dårlig. Vi ble tilslutt sendt til sykehus. Mens vi ligger å venter på ambulanse ringer jeg pappen til barna og informerer om at vi blir innlagt, og om han kommer å henter den minste dattra vår. Svaret hans var; du får selv fikse barnevakt og frakte henne dit, du trenger ikke å bruke meg som første valg når du trenger barnevakt. jeg ble skikkelig paff over svarer hans men ikke så veldig overrasket heller. Jeg må påføre at jeg ikke har så veldig my familie irund meg og det er ikke verdens enkleste sak og fikse barnevakt, men heldigvis fikk jeg fikset det. Det som og skremmer meg er at han ringte ikke før midnatt for å høre om hvordan det gikk med eldste dattra vår. Det er ikke slik det skal være nei ? Siden vi har delt foreldreansvar så synes jeg at han må vise å ta ansvar når det gjelder og ikke fra skrive seg alt.. Anonymkode: 7a7cd...f29
Gjest insta72 Skrevet 16. mai 2016 #2 Skrevet 16. mai 2016 Ikke pliktig når det ikke er i " hans uke " MEN ikke moralsk rett nei.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #3 Skrevet 16. mai 2016 Meget spesielt. Det et er typisk 50/50 problem at foreldrene kun gidder å være foreldre halvparten av tiden. Deres barn ble syk og måtte på sykehus, og deres andre barn sitter igjen alene fordi "det ikke er hans uke". Kvalm holdning til egne barn. Anonymkode: 7dffc...f7e 17
Gjest O.G. Skrevet 16. mai 2016 #4 Skrevet 16. mai 2016 Denne mannen er ikke god, håper Ts kjører ei hardere linje mot ham og ikke er barnevakt når det er hans uker heller.
Pinkee Skrevet 16. mai 2016 #5 Skrevet 16. mai 2016 Har man foreldreansvar har man også plikt til å ivareta sine barn 24/7/365. Så enkelt. Men mange mener at man ved 50/50 samvær ikke har foreldreansvar utenom samvær. Feil 9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #6 Skrevet 16. mai 2016 1 minutt siden, O.G. skrev: Denne mannen er ikke god, håper Ts kjører ei hardere linje mot ham og ikke er barnevakt når det er hans uker heller. Man sitter ikke barnevakt for egne barn. Man er sammen med egne barn. Å være vanskelig tilbake rammer jo barna igjen. Anonymkode: 7dffc...f7e 8
Gjest O.G. Skrevet 16. mai 2016 #7 Skrevet 16. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man sitter ikke barnevakt for egne barn. Man er sammen med egne barn. Å være vanskelig tilbake rammer jo barna igjen. Anonymkode: 7dffc...f7e Vet, men noen ganger må man gjøre seg hard, en av de gangene er når man har med en skit av en kar å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #8 Skrevet 16. mai 2016 3 minutter siden, O.G. skrev: Vet, men noen ganger må man gjøre seg hard, en av de gangene er når man har med en skit av en kar å gjøre. Kan jo hende at det er pay back time for farens del også .. Anonymkode: a5654...700
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #9 Skrevet 16. mai 2016 Både jeg og datteren min var syk, begge ble innlagt. Jeg vet hva som er grunnen bak dette, pappaen har endelig funnet seg en dame og priorioriter å bruke tid med henne istede for å ta ansvar for barnet sitt.. Jeg har kjent på veldig mye på sinne ang at han ikke stilte opp når datteren hans trengte han på det meste, men prøver å ikke la dette gå lengre Og velger å prøve å sluke et par cameler til. Vil jo ikke at dette skal gå utover barna mer enn det har gjort... Men som sakt så kom ikke dette som en overraskelse, for hver gang han finner seg en ny dame blir han ikke så veldig samarbeidsvillig. Aner ikke hvorfor det blir slik men sånn blir det hver gang. Anonymkode: 7a7cd...f29
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #10 Skrevet 16. mai 2016 2 timer siden, Pinkee skrev: Har man foreldreansvar har man også plikt til å ivareta sine barn 24/7/365. Så enkelt. Men mange mener at man ved 50/50 samvær ikke har foreldreansvar utenom samvær. Feil Er det noen plasser i loven dette står ? Hadde vært greit å slengt i brodet til han. Anonymkode: 7a7cd...f29
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #11 Skrevet 16. mai 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen plasser i loven dette står ? Hadde vært greit å slengt i brodet til han. Anonymkode: 7a7cd...f29 Står nok av lover om at han plikter å gi omsorg. Anonymkode: 7dffc...f7e
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #12 Skrevet 16. mai 2016 Om far lar barnet stå uten omsorg når mor blir lagt inn på sykehuset ville jeg satt store spørsmålstegn ved om far er egnet. Å være mor eller far er ikke noe man kan skru av og på som man ønsker. Barn trenger og er prisgitt sine foreldre. Hvilken far eller mor ville latt barnet stå uten omsorg i en slik situasjon? Anonymkode: 67017...9d6 14
Pinkee Skrevet 16. mai 2016 #13 Skrevet 16. mai 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen plasser i loven dette står ? Hadde vært greit å slengt i brodet til han. Anonymkode: 7a7cd...f29 Aner egentlig ikke om det står direkte i en lov, men smak på ordet foreldreANSVAR, ansvar er noe som forplikter. Du kan jo høre med han om han er villig til å gi deg 100% foreldreansvar, se hvilken lyd pipen får da. Du kan jo høre med FV-kontoret, om de har lyst til å gi han litt innput på hva som ligger i å ha ansvar for barn. Dessverre, så er det helt normalt at mannfolk driter i ungene sine når det kommer et nytt kvinnfolk inn i bildet. Det har jeg opplevd på meget nært hold. Hvorfor? Ja, det er det store spørgesmålet, dessverre har jeg ikke noe godt svar. Mannfolk er kompliserte skapninger, eller så er det at nye damer er så sjalu av seg at de nekter mannen å ha noe mer enn høyst nødvendig å gjøre med eksen/barna.
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 16. mai 2016 #14 Skrevet 16. mai 2016 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Et lite spørsmål som jeg håper jeg kan få litt hjelp til. Når en forelder med 50/50 omsorg blir innlagt på sykehus under samværs periode, er ikke far pliktig til å stille opp å hente barnet/barna da? I mitt tilfelle så har jeg og den eldste dattra mi vært veldig dårlig. Vi ble tilslutt sendt til sykehus. Mens vi ligger å venter på ambulanse ringer jeg pappen til barna og informerer om at vi blir innlagt, og om han kommer å henter den minste dattra vår. Svaret hans var; du får selv fikse barnevakt og frakte henne dit, du trenger ikke å bruke meg som første valg når du trenger barnevakt. jeg ble skikkelig paff over svarer hans men ikke så veldig overrasket heller. Jeg må påføre at jeg ikke har så veldig my familie irund meg og det er ikke verdens enkleste sak og fikse barnevakt, men heldigvis fikk jeg fikset det. Det som og skremmer meg er at han ringte ikke før midnatt for å høre om hvordan det gikk med eldste dattra vår. Det er ikke slik det skal være nei ? Siden vi har delt foreldreansvar så synes jeg at han må vise å ta ansvar når det gjelder og ikke fra skrive seg alt.. Anonymkode: 7a7cd...f29 Helt ærlig, så tror jeg hadde ringt han og spurt han hva han hadde gjort hvis du ikke fikk barnevakt? Skulle du ringt barnevernsvakten og sett minstejenta på en institusjon med mange ukjente mennesker, om han syns han visste god omsorg for datteren eller om hun bare skulle ha vært hjemme alene? At han er pliktig sånn juridisk, vet jeg ikke, men at det er moralsk forkastelig? Definitivt. Idiot av en eksmann du har. God foreldre skal jo vise omsorg for barna sine! Sorry, vet det ikke er det du spør om, men kjenner jeg blir sur på dine veier her jeg sitter Endret 16. mai 2016 av Steve Rogers
Jobbermedbarn Skrevet 16. mai 2016 #15 Skrevet 16. mai 2016 3 timer siden, Pinkee skrev: Har man foreldreansvar har man også plikt til å ivareta sine barn 24/7/365. Så enkelt. Men mange mener at man ved 50/50 samvær ikke har foreldreansvar utenom samvær. Feil Ikkesant? Du er da mamma og pappa hele tiden selv om du har samvær 50% av tida! I en slik situasjon stiller man selvfølgelig opp hvis det ikke er noe helt spesielt; ute og reiser el. Utrolig at det er mulig! 1
MapleSirup Skrevet 16. mai 2016 #16 Skrevet 16. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Meget spesielt. Det et er typisk 50/50 problem at foreldrene kun gidder å være foreldre halvparten av tiden. Deres barn ble syk og måtte på sykehus, og deres andre barn sitter igjen alene fordi "det ikke er hans uke". Kvalm holdning til egne barn. Anonymkode: 7dffc...f7e Far i dette tilfelle er en uansvarlig, trassig drittunge. Men jeg er helt uenig i at dette er en typisk problemstilling for 50/50-deling. Det er bare umodne drittunger som har denne holdningen. Alle med 50/50 er ikke umodne drittunger. 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #17 Skrevet 16. mai 2016 Barnelovens §30 regulerer dette: Sitat Barnet har krav på omsut og omtanke frå dei som har foreldreansvaret. Dei har rett og plikt til å ta avgjerder for barnet i personlege tilhøve innanfor dei grensene som §§ 31 til 33 set. Foreldreansvaret skal utøvast ut frå barnet sine interesser og behov. Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad. Barnet må ikkje bli utsett for vald eller på anna vis bli handsama slik at den fysiske eller psykiske helsa blir utsett for skade eller fare. Dette gjeld òg når valden brukast som ledd i oppsedinga av barnet. Bruk av vald og skremmande eller plagsam framferd eller annan omsynslaus åtferd overfor barnet er forbode. Om retten til å ta avgjerd for barnet i økonomiske tilhøve gjeld reglane i verjemålslova 22. april 1927 nr. 3.1 Anonymkode: 67017...9d6 2
Peter007 Skrevet 16. mai 2016 #18 Skrevet 16. mai 2016 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Et lite spørsmål som jeg håper jeg kan få litt hjelp til. Når en forelder med 50/50 omsorg blir innlagt på sykehus under samværs periode, er ikke far pliktig til å stille opp å hente barnet/barna da? I mitt tilfelle så har jeg og den eldste dattra mi vært veldig dårlig. Vi ble tilslutt sendt til sykehus. Mens vi ligger å venter på ambulanse ringer jeg pappen til barna og informerer om at vi blir innlagt, og om han kommer å henter den minste dattra vår. Svaret hans var; du får selv fikse barnevakt og frakte henne dit, du trenger ikke å bruke meg som første valg når du trenger barnevakt. jeg ble skikkelig paff over svarer hans men ikke så veldig overrasket heller. Jeg må påføre at jeg ikke har så veldig my familie irund meg og det er ikke verdens enkleste sak og fikse barnevakt, men heldigvis fikk jeg fikset det. Det som og skremmer meg er at han ringte ikke før midnatt for å høre om hvordan det gikk med eldste dattra vår. Det er ikke slik det skal være nei ? Siden vi har delt foreldreansvar så synes jeg at han må vise å ta ansvar når det gjelder og ikke fra skrive seg alt.. Anonymkode: 7a7cd...f29 Det er nå ikke bare dette som skurrer mellom dere som foreldre vil jeg tro? Hva mer ligger bak ovs. Har dere 50/50 samvær eller delt bosted? Her er det også forskjeller på ansvar. Endret 16. mai 2016 av Peter007
MapleSirup Skrevet 16. mai 2016 #19 Skrevet 16. mai 2016 9 minutter siden, Peter007 skrev: Det er nå ikke bare dette som skurrer mellom dere som foreldre vil jeg tro? Hva mer ligger bak ovs. Har dere 50/50 samvær eller delt bosted? Her er det også forskjeller på ansvar. Jeg er helt enig i at det nok er flere ting som skurrer i dette samarbeidet. Men ansvar har han helt uavhengig. Ved å ikke passe barn pga mors sykdom så fraskriver han seg jo et ansvar han opplagt har uavhengig av lovgivning. Møkkafyr! 4
Far til 2 Skrevet 16. mai 2016 #20 Skrevet 16. mai 2016 Jeg tviler på om denne faren som TS referer til er istand til å ivareta barnet/barna sine 50%. En rask kontrakt med barnevernet som logger farens manglende vilje til å samarbeide vil senere kunne frata han omsorgsrett for barna. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå