AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #1 Del Skrevet 16. mai 2016 Ser at det skal være ca. 100 kalorier i en gjennomsnittlig stor banan. Stemmer virkelig det? Da skal jeg absolutt slutte å spise det. En skyr inneholder på 93 kalorier, og jeg blir MYE mer mett av det, og derfor er jo det mye bedre å spise da? Og jeg blir også mye mer mett av et eple enn av en banan, som også inneholder færre kalorier. Anonymkode: aef65...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knaggrekke Skrevet 16. mai 2016 #2 Del Skrevet 16. mai 2016 Jeg beregner 90-100 kalorier i en banan, ja. Synes det er godt sammen med skyr eller yoghurt. Men du trenger selvsagt ikke spise det, bare spis skyr eller eple i stedet:) Her er mulighetene mange! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OPIgirl Skrevet 16. mai 2016 #3 Del Skrevet 16. mai 2016 Så spørs det da, hva som er sunnest av banan eller Skyr? Synes forøvrig ikke 100 kcal i banan er mye, 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knaggrekke Skrevet 16. mai 2016 #4 Del Skrevet 16. mai 2016 6 minutter siden, OPIgirl skrev: Så spørs det da, hva som er sunnest av banan eller Skyr? Synes forøvrig ikke 100 kcal i banan er mye, Skyr er jo ikke akkurat en av "5 om dagen", nei;) Jeg hadde valgt banan over skyr (eventuelt begge deler sammen). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #5 Del Skrevet 16. mai 2016 10 minutter siden, OPIgirl skrev: Så spørs det da, hva som er sunnest av banan eller Skyr? Synes forøvrig ikke 100 kcal i banan er mye, 2 minutter siden, Knaggrekke skrev: Skyr er jo ikke akkurat en av "5 om dagen", nei;) Jeg hadde valgt banan over skyr (eventuelt begge deler sammen). Hva som er "sunnest" er jo relativt. Ingenting er sunt i for store mengder. Alt med måte. Men nå tenker jeg i en enkelt situasjon, så vil jeg mye heller velge en skyr eller et eple fremfor en banan, da disse har færre kalorier, og i tillegg metter MYE mer (synes iallefall jeg). Banan blir jeg nesten bare mer sulten av. Kan sluke den på 10 sekunder uten å huske eller merke at jeg har inntatt den. En skyr eller et eple må du jo bruke lengre tid på å spise, tygge, og virkelig få noe i magen. Hadde banan hatt færre kalorier ville jeg gjerne spist det, men når det er så mye kalorier på "ingenting", så ser jeg ikke vitsen Anonymkode: aef65...b17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #6 Del Skrevet 16. mai 2016 Ja, det er 80-100! kalorier i en banan. Og rundt 50 i et eple. Dagsbehovet til en lat og stillesittende person er 2000 kalorier. Så hvorfor mener du det er mye? Du må jo spise 20-25 bananer på en dag, hvis du skulle levd på kunn bananer.. Anonymkode: 12e39...f23 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #7 Del Skrevet 16. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er 80-100! kalorier i en banan. Og rundt 50 i et eple. Dagsbehovet til en lat og stillesittende person er 2000 kalorier. Så hvorfor mener du det er mye? Du må jo spise 20-25 bananer på en dag, hvis du skulle levd på kunn bananer.. Anonymkode: 12e39...f23 Synes det er mye i forhold til hvor mye en banan metter. Og jeg spiser annet enn bananer i løpet av dagen, så jeg kan nok ikke spise 20-25 bananer Det vil da si at jeg kan spise to epler og da komme opp i samme antall kalorier som en banan, og to epler metter meg mye mer enn én banan gjør. Anonymkode: aef65...b17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 16. mai 2016 #8 Del Skrevet 16. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er 80-100! kalorier i en banan. Og rundt 50 i et eple. Dagsbehovet til en lat og stillesittende person er 2000 kalorier. Så hvorfor mener du det er mye? Du må jo spise 20-25 bananer på en dag, hvis du skulle levd på kunn bananer.. Anonymkode: 12e39...f23 Virkelig ikke. Mange, spesielt lave kvinner har lavere dagsbehov enn dette. Jeg feks har bare 1750-1850 kalorier som mitt dagsbehov. Og jeg går, står endel i løpet av dagen og har småbarn. Men jeg spiser banan da, spiser bare mindre av annet, for eksempel brød som jeg blir mindre mett av men er kaloritett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #9 Del Skrevet 16. mai 2016 3 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Virkelig ikke. Mange, spesielt lave kvinner har lavere dagsbehov enn dette. Jeg feks har bare 1750-1850 kalorier som mitt dagsbehov. Og jeg går, står endel i løpet av dagen og har småbarn. Men jeg spiser banan da, spiser bare mindre av annet, for eksempel brød som jeg blir mindre mett av men er kaloritett. Samme her. Spiser ikke banan, den stopper systemet mitt. Banan er overvurdert. Bra dersom man har løst system eller f.eks foran en lang utholdenhetsøkt. Anonymkode: ff531...3c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #10 Del Skrevet 16. mai 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samme her. Spiser ikke banan, den stopper systemet mitt. Banan er overvurdert. Bra dersom man har løst system eller f.eks foran en lang utholdenhetsøkt. Anonymkode: ff531...3c8 Hvordan stopper den systemet ditt? Jeg har alltid bare spist banan fordi det er en frukt som smaker godt, og "frukt er noe man bør få i seg", men når det gir så ufattelig mange kalorier i forhold til metthetsfølelsen, så dropper jeg den heller. Anonymkode: aef65...b17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #11 Del Skrevet 16. mai 2016 40 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Virkelig ikke. Mange, spesielt lave kvinner har lavere dagsbehov enn dette. Jeg feks har bare 1750-1850 kalorier som mitt dagsbehov. Og jeg går, står endel i løpet av dagen og har småbarn. Men jeg spiser banan da, spiser bare mindre av annet, for eksempel brød som jeg blir mindre mett av men er kaloritett. Gah..men de fleste er ikke! helt i ro og 2000 gjelder for en ca 60 kg kvinne som er en svært gjennomsnittelig vekt. Eller gjelder vel :vekt i kg*33kcal, hvis flisespikking er så viktig for deg. Anonymkode: 12e39...f23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #12 Del Skrevet 16. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gah..men de fleste er ikke! helt i ro og 2000 gjelder for en ca 60 kg kvinne som er en svært gjennomsnittelig vekt. Eller gjelder vel :vekt i kg*33kcal, hvis flisespikking er så viktig for deg. Anonymkode: 12e39...f23 Så du mener at en kvinne på 50kg trenger 1650 kalorier daglig? Anonymkode: b7875...01b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #13 Del Skrevet 16. mai 2016 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er 80-100! kalorier i en banan. Og rundt 50 i et eple. Dagsbehovet til en lat og stillesittende person er 2000 kalorier. Så hvorfor mener du det er mye? Du må jo spise 20-25 bananer på en dag, hvis du skulle levd på kunn bananer.. Anonymkode: 12e39...f23 Det er faktisk ikke 50 kalorier i et eple. Da skal det eplet være ekstremt lite. Et eple veier ofte 150 gram og da trekker jeg fra skrotten. Så at det er 50 kalorier er ikke riktig. Men folk tror ofte det fordi de ikke veier mat. Og en appelsin er det 100kalorier i for den veier faktisk ofte 220g. Så en banan er faktisk ikke så ille kalorimessig.og når det gjelder næringsinnhold, skyr metter mer ja, men er den sunnere? Er mye tilsetningsstoffer og kunstig søtning i skyr. Greit, mye proteiner og lite karbohydrater og fett, men banan har mye annet viktig i seg så mitt personlige syn er at banan er mye sunnere. Spiser skyr selv altså, men aner ikke det som veldig sunt. Spiser den for å få opp proteininntaket mitt. Anonymkode: b7875...01b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl2.0 Skrevet 16. mai 2016 #14 Del Skrevet 16. mai 2016 Jeg spiser banan hver dag med goood samvittighet 😄 det er jo så godt😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #15 Del Skrevet 16. mai 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan stopper den systemet ditt? Jeg har alltid bare spist banan fordi det er en frukt som smaker godt, og "frukt er noe man bør få i seg", men når det gir så ufattelig mange kalorier i forhold til metthetsfølelsen, så dropper jeg den heller. Anonymkode: aef65...b17 Det er nok litt individuelt, men banan metter stort sett mer enn et eple (som er mer en "appetittvekker"), og mer enn skyr, dette fordi banan er mer substans og har mer fiber. Drikker du et glass vann ved siden av, slik at du får mer væske, så blir det mye mer mettende - det er væsken i skyr som gjør at man føler seg mer mett umiddelbart. Forøvrig er det litt tullete å snakke om mye kalorier i banan. Det er magert på linje med både skyr og eple, skal du snakke kalorier, så er det jo 250-300 i 100 gram brød, 350 i 100 gram frokostblanding, 550 i 100 gram sjokolade. 100 kcal i 100 gram banan er da "ingenting" - og du får i deg også kalium som ikke så mange andre matvarer har. Anonymkode: cdad6...035 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #16 Del Skrevet 16. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at en kvinne på 50kg trenger 1650 kalorier daglig? Anonymkode: b7875...01b Det er vist en slags hovedregel ja. Basert på gjennomsnitt og å være i ro. Så hun dør vel ikke om hun ligger i ro på det nei, men jeg tror sånt er høyst individuelt. Jeg trenger rundt 3000 kalorier selv, for å ikke gå ned og jeg er liten. Anonymkode: 12e39...f23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlendaSensitive Skrevet 16. mai 2016 #17 Del Skrevet 16. mai 2016 8 timer siden, BlendaSensitive skrev: Virkelig ikke. Mange, spesielt lave kvinner har lavere dagsbehov enn dette. Jeg feks har bare 1750-1850 kalorier som mitt dagsbehov. Og jeg går, står endel i løpet av dagen og har småbarn. Men jeg spiser banan da, spiser bare mindre av annet, for eksempel brød som jeg blir mindre mett av men er kaloritett. Jeg er 74 kg. Og bare 159 cm. De ukene jeg har fått til to-tre gode treningstimer i tillegg til aktiviteter ellers, så ligger jeg på snitt 1950-2050 kcal. Sånn helt off topic - bare en korrigering til alle som tror en kvinne behøver 2000 kcal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #18 Del Skrevet 16. mai 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vist en slags hovedregel ja. Basert på gjennomsnitt og å være i ro. Så hun dør vel ikke om hun ligger i ro på det nei, men jeg tror sånt er høyst individuelt. Jeg trenger rundt 3000 kalorier selv, for å ikke gå ned og jeg er liten. Anonymkode: 12e39...f23 Men denne hovedregelen er jo litt merkelig da. Er en kvinne på 60kg helt i ro så er ikke basalforbrenningen 2000 kalorier. Tror den hovedregelen der ikke er helt pålitelig. At du trenger 3000 kalorier daglig og er liten må vel bety at du er veldig aktiv. Anonymkode: b7875...01b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 16. mai 2016 #19 Del Skrevet 16. mai 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vist en slags hovedregel ja. Basert på gjennomsnitt og å være i ro. Så hun dør vel ikke om hun ligger i ro på det nei, men jeg tror sånt er høyst individuelt. Jeg trenger rundt 3000 kalorier selv, for å ikke gå ned og jeg er liten. Anonymkode: 12e39...f23 Har det noe å si hva du spiser, eller kan du bruke de tusen "ekstra" kalorier i(i forhold til mange andre) på en storplate sjokolade? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå