Gå til innhold

Kjøpe borettslagsleilighet, ha far som medlåntaker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har undersøkt med banken og fått vite at jeg kan ta opp ca 300000 kroner i boliglån. I og med at jeg her i byen må ut med ca 800000 for en liten leilighet så trenger jeg en å ta opp lån sammen med. Samboeren min mottar AAP og får derfor ikke tatt opp lån sammen med meg. Min far har sagt seg villig til å ta opp lån sammen med meg, som jeg og samboer evt overtar når vi øker i inntekt. Det jeg lurer på er hvordan dette vil foregå i praksis...Min far må altså ta opp over halvparten av lånet på boligen. Vil han da stå som hovedlånetaker og jeg som medlånstaker? Er det i det hele tatt mulig at vi kjøper en borettslagsleilighet sammen når det er bare jeg (og samboer) som skal bo der, selv om min far har tatt opp mesteparten av lånet? Eller må min far da leie ut "sin" leilighet til oss? Vet at det er restriksjoner bl.a på hvor lenge man har lov å leie ut borettslagsleiligheter. Jeg har ikke så mye greie på slike ting, så hadde blitt takknemlig for svar fra noen som vet. :) 

Anonymkode: 6f48f...fcb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har undersøkt med banken og fått vite at jeg kan ta opp ca 300000 kroner i boliglån. I og med at jeg her i byen må ut med ca 800000 for en liten leilighet så trenger jeg en å ta opp lån sammen med. Samboeren min mottar AAP og får derfor ikke tatt opp lån sammen med meg. Min far har sagt seg villig til å ta opp lån sammen med meg, som jeg og samboer evt overtar når vi øker i inntekt. Det jeg lurer på er hvordan dette vil foregå i praksis...Min far må altså ta opp over halvparten av lånet på boligen. Vil han da stå som hovedlånetaker og jeg som medlånstaker? Er det i det hele tatt mulig at vi kjøper en borettslagsleilighet sammen når det er bare jeg (og samboer) som skal bo der, selv om min far har tatt opp mesteparten av lånet? Eller må min far da leie ut "sin" leilighet til oss? Vet at det er restriksjoner bl.a på hvor lenge man har lov å leie ut borettslagsleiligheter. Jeg har ikke så mye greie på slike ting, så hadde blitt takknemlig for svar fra noen som vet. :) 

Så lenge du er medeier er det ikke noe problem. Siden du er datter pleier det uansett ikke være noe problem.

Anonymkode: 02140...7cb

Skrevet

Bør du ikke vente til den økonomiske situasjonen din er bedre?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Grunnen til at vi ikke vil vente er at huseier skal sette opp leieprisen her vi bor nå, og ikke lett å finne noe billigere alternativ å bo i...derfor blir det billigere for oss å eie enn å leie

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke den økonomiske situasjonen blir bedre i lengden av å leie i hvert fall. 

Anonymkode: 82766...c15

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg tenkte på det at man bør holde seg for god til å mase på foreldre når ens situasjon tilsier at man ikke kan ha eiga bolig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man ikke få hjelp hvis man har mulighet? 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man ikke få hjelp hvis man har mulighet? 

Hvorfor skal man ikke holde seg for god til å be foreldre om å være kausjonister og medlånetakere, hva skjer den dagen man ikke klarer å betale lånet? Jo, medlånetaker og kausjonist får et mareritt tredd nedover ørene.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på O.G. Hun er utrolig negativ når det gjelder å få hjelp av foreldre. 

Du kan stå som hovedlåntaker, TS, og faren din som medlåntaker. Det er du som kjøper leiligheten, og det er du som står som eier. Kjøpe selv leilighet i borettslag med min far som medlåntaker, og det er jeg som formelt eier leiligheten. 

Kjør på! Det er lurt å komme seg ut på boligmarkedet. 

Anonymkode: 28532...d9d

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hør på O.G. Hun er utrolig negativ når det gjelder å få hjelp av foreldre. 

Du kan stå som hovedlåntaker, TS, og faren din som medlåntaker. Det er du som kjøper leiligheten, og det er du som står som eier. Kjøpe selv leilighet i borettslag med min far som medlåntaker, og det er jeg som formelt eier leiligheten. 

Kjør på! Det er lurt å komme seg ut på boligmarkedet. 

Anonymkode: 28532...d9d

Argumenter for påstanden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...