Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller, jeg vet ikke om jeg gir opp heller. Jeg føler bare at hele min situasjon er så håpløs, jeg er håpløs. Jeg har så dårlig selvtillit. Jeg føler meg så ekstremt lite verdt at jeg føler luften jeg puster er bortkastet. Føler meg i veien for alt og alle. 

Jeg føler meg tjukk, går og ser på den dumme, feite magen min hele dagen. Veier under 60 kg og vet egentlig at jeg ikke er feit, men jeg føler meg enorm. Men greier ikke gjøre noe med det, uansett hvor lite jeg spiser, føler jeg meg like tjukk.

Jeg vil ikke kontakte noen eller snakke med noen fordi jeg føler at jeg forstyrrer. Føler alle har så travle, viktige liv. Jeg gjør ingenting, sitter alltid hjemme når jeg har fri, og føler meg egentlig i veien når jeg sitter hjemme også.

Har mange venninner som ikke har noe i mot meg, og mange fyrer som vil møte meg, ha sex med meg osv, men jeg vil ikle ha de. Orker ikke møte de. Jeg vet at jeg rent objektivt ser ganske bra ut, ser det når jeg ser meg i speilet, likevel føler jeg meg som et troll.

Har blitt så dårlig behandlet av utro ekser og tidligere flammer som har dolket meg så hardt i ryggen at jeg har mistet tilliten til alt og alle.

Det er så trist å ha det sånn, er så lei av meg selv. Jeg vet egentlig at jeg er ei ganske bra jente, synes faktisk jeg fortjener å ha det bedre. Hva kan jeg gjøre med dette?

Anonymkode: 6945a...948

Videoannonse
Annonse
Gjest Keiserensnyeklær
Skrevet

Du kan starte med å snakke til deg selv på en annen måte enn det du gir inntrykk for i HI. Du skriver noen positive ting også. Skriv dem ned. Ta det til deg. Ikke kom med forbehold/unnskyldninger/fall for fristelsen til å hakke på deg selv like etterpå. Du er ikke i veien. Du har all rett til å ta like mye plass som alle andre. Du er verdifull. Flytt fokus vekk fra magen din og over på ting du liker ved deg selv. Dyrk det. Det er håp. Men da må du ville det selv, og du må gjøre en innsats. Ikke minst må du selv tro at det finnes håp. For det gjør det.

Den personen du snakker mest med i løpet av en dag er deg selv. Er det ikke greit å ha en god tone med den personen? Det er ikke gjort i en håndvending,det kan føles unaturlig i starten, men det er mulig, og det er verdt det. 

Klarer du det ikke på egenhånd, så åpne deg for venninner eller søk profesjonell hjelp. Våg å ta plass. Det at du føler at situasjonen er håpløs vil ikke si at den objektivt sett er det. Skriv ned noen faste holdepunkter, eller gjenta for deg selv,når de negative tankene kommer. Ønsker deg lykke til! :)

Gjest supernova_87
Skrevet

Du sier at problemet bunner mye i at du har dårlig selvtillit, så det du kan gjøre med det, er å jobbe for få god selvtillit, og god selvfølelse. Det er ikke gjort i en håndvending, dessverre er det ikke noe man bare kan bestemme seg for å få over natta. Men man kan jobbe med seg selv, og sakte men sikkert jobbe seg til et sted der man har troa på seg selv, og er glad i seg selv som man er. 

Du er ikke håpløs! Du er verdifull og det er så mye håp for fremtiden din. Jeg er overbevist om at det at du erkjenner dette problemet og ønsker å gjøre noe med det vil gjøre at du klarer å komme deg ut av situasjonen! Det kan hende du trenger litt hjelp og støtte på veien, men det gjør vi alle i livet. Men siden du ikke ønsker å kontakte noen så kan du i begynnelsen i alle fall begynne å jobbe med det på egenhånd. 

Det å lese litt om hva som påvirker selvfølelsen tror jeg kan være et godt sted å starte. Boka "Selvfølelse nå!" av Mia Tornblom er en typisk selvhjelpsbok som går på akkurat dette. Jeg anbefaler deg å begynne der, kanskje prøve å ha en "takknemlighetsdagbok" der du skriver noe du har satt pris på den dagen, og noe du er fornøyd med deg selv den dagen. 

Hvis du føler deg spesielt nedbrutt så kan du ringe en hjelpetelefon, der er du anonym, og det å snakke med fremmede kan noen ganger være enklere enn å snakke med mennesker man kjenner. Mental helse hjelpetelefon: 116 123 og Kirkens SOS hjelpetelefon: 22 40 00 40

Hvis du er dedikert og klar for å gjøre en innsats så klarer du dette, jeg heier på deg! :blomst: 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for fine svar som varmer :)

Anonymkode: 6945a...948

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...