AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #1 Skrevet 15. mai 2016 Heisann! Jeg har tatt ett halvt år "fri" fra jobben, fra August- desember 2015. Dvs jeg kom tilbake i Januar og nå jobber jeg for fullt som vanlig. I år så har jeg fått full skatt (slik som jeg vanligvis har fått i alle år) eneste forskjell nå er at jeg ikke har jobbet og skattet i forrige halv år, og dette førte jeg ikke i selvangivelsen. Jeg vet at man får mulighet til å forandre på selvangivelsen og sende inn hvis det er noe "nytt" å forandre, fristen var altså 30 april. jeg har ikke forandret på noe. spørsmålet er: har jeg fått tilbake for mye skatt? siden jeg ikke har skattet av forrige halvåret? eller blir det forandring neste år ? Anonymkode: d9d88...055
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #2 Skrevet 15. mai 2016 Du har jo ikke fått tilbake skatt enda. Så lenge innrapportert arbeidsinntekt er riktig, så har du ikke gjort noe feil. Det er ganske viktig å forstå dette systemet og sette seg inn i egen økonomi. Anonymkode: 5b2dd...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #3 Skrevet 15. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har jo ikke fått tilbake skatt enda. Så lenge innrapportert arbeidsinntekt er riktig, så har du ikke gjort noe feil. Det er ganske viktig å forstå dette systemet og sette seg inn i egen økonomi. Anonymkode: 5b2dd...5a4 Ja, er enig i at det er viktig å sette seg inn i det men det er vel riktig at de regner ut ifra 2015 året? altså året før. Anonymkode: d9d88...055
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #4 Skrevet 15. mai 2016 Jeg skjønner ikke helt hva du spør etter? Det er arbeidsgiver som melder inn inntekten din, altså hvor mye du har tjent. Mener du at arbeidsgiver har ført opp at du har tjent mer enn det som stemmer? Anonymkode: aa003...4a7
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #5 Skrevet 15. mai 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, er enig i at det er viktig å sette seg inn i det men det er vel riktig at de regner ut ifra 2015 året? altså året før. Anonymkode: d9d88...055 Det var 2015 du leverte selvangivelse for nå, ja. Arbeidsgiver rapporterer inn lønn, så det er vanligvis greit, men du må uansett dobbeltsjekke at alle tallene er korrekte for det er du som er ansvarlig hvis noe er feil. Anonymkode: 5b2dd...5a4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #6 Skrevet 15. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Heisann! Jeg har tatt ett halvt år "fri" fra jobben, fra August- desember 2015. Dvs jeg kom tilbake i Januar og nå jobber jeg for fullt som vanlig. I år så har jeg fått full skatt (slik som jeg vanligvis har fått i alle år) eneste forskjell nå er at jeg ikke har jobbet og skattet i forrige halv år, og dette førte jeg ikke i selvangivelsen. Jeg vet at man får mulighet til å forandre på selvangivelsen og sende inn hvis det er noe "nytt" å forandre, fristen var altså 30 april. jeg har ikke forandret på noe. spørsmålet er: har jeg fått tilbake for mye skatt? siden jeg ikke har skattet av forrige halvåret? eller blir det forandring neste år ? Anonymkode: d9d88...055 Det er kun inntekt fra 2015 som skal på selvangivelsen. Det du har tjent fra januar og framover fører du neste år. Så lenge inntekt fra i fjor er kommet med i det tidsrommet du jobbet er jo alt ok. Anonymkode: d04f4...9c8
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #7 Skrevet 15. mai 2016 TS; er det beregningen av årets skattekort du egentlig tenker på? Anonymkode: e8801...ac3
Caelyn Skrevet 16. mai 2016 #8 Skrevet 16. mai 2016 Bare sørg for at de ikke har lagt inntekten fra 2015 som grunnlag for årets skattekort, da kan du fort gå på en skattesmell neste år. Dobbeltsjekk at forventet årsinntekt for hele 2016 er korrekt på skattekortet, hvis ikke søk om endring
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå