Gå til innhold

Spiser jeg for mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener endel (løper 70km i uka og en sykkel og styrkeøkt og noen gåturer). Jeg mener selv at jeg er definert som aktiv  når jeg prøver å beregne kalori nivået jeg bør legge meg på. Får ulike svar av kalkulatorene på nettet, alt fra 1900-2300 kalorier. Jeg har holdt meg til en kostholdsplan de siste to måneden, men plutselig så har vekten min gått opp 1 kg. Jeg veide 44kg (er bare 153cm) og nå er den 45kg. Og det har den vært de siste to ukene så det er ikke bare en variasjon. jeg pleier dessuten  ikke variere så mye i vekt dag til dag, max 1/2 kg. Jeg begynner å lure på om jeg spiser for mye, og om jeg må legge meg på et lavere inntak. Problemet mitt er bare at jeg blir så sulten på 1900 kalorier, da våkner jeg ofte på natten fordi jeg er kjempe sulten og det har bedret seg etter jeg startet å spise litt mer (2200kalorier). Men hvis jeg går opp i vekt av det så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre for jeg vil ikke gå opp i vekt heller. Trives med den vekten jeg har og jeg er jo liten så ekstra kilo synes ekstra godt på meg også.

Dette spiser jeg i løpet av en dag jeg. jeg veier ikke maten min, men jeg gjorde det første uken jeg begynte med denne planen så jeg vet sånn ca hvor mange gram det er og kalorier. Men det blir jo på øyemål. 

Frokost: 1 dl Havregrøt som jeg koker med to små epler (200g eple) og en boks vanlig cottage cheese (500kalorier)

Lunsj: omelett lager av to egg og grønnsaker, salat med smårettskinke og kikerter og en skive rugbrød (650kalorier)

Mellommåltid: en gresk yoghurt fra synnøve finden og en brødskive med røkelaks 350

Middag er en normal porsjon på ca 500 kalorier også blir det en halv boks cottage cheese med et eple til dessert (200kalorier)

Blir det her for mye?

På lørdagene og søndagene blir det litt annerledes med maten, men da blir det ofte frokost og lunsj også en bedre middag og litt godis på lørdagene, men det er ikke masse, snakk om en sjokolade og noen never potetgull. Drikker veldig lite alkohol, i snitt to glass vin i helgene. Bør jeg kutte ned, og i såkalt hvor bør jeg kutte ned? Jeg MÅ ha litt godis i helgen, ellers blir livet for kjipt. Og jeg vil jo være mett og hater og være sulten. Noen tips eller råd slik at jeg ikke går mer opp i vekt? 

Synes det er veldig rart at jeg går opp i vekt av 2200 kalorier eller la oss si 2300 med litt ekstra helgekos. Har jeg dårlig forbrenning? jeg trener jo mye, så hadde jo skjønt at jeg hadde gått opp i vekt av dette hvis jeg var mye mindre aktiv. 

Anonymkode: 7f220...d78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ekstremt vanskelig å svare på pga alle faktorene som spiller inn.

Din BMR ligger ca mellom 1600-1800 utifra alderen din (hvis vi tar hensyn til BMR)

Du løper 70km i uka, i gjennomsnitt 7km pr dag, noe som tilsvarer omtrent 400-500 kalorier per dag.

Du sier du spiser 2200 kalorier pr dag, så trekker du fra treningen, ligger du på 1700-1800 som er akkurat der du vil ligge for å holde vekten din. Så hvis alt du sa var sant, kan denne vekten umulig være mye fett, ihvertfall ikke 1kg

Du sier du driver med styrketrening, kan noe av denne vekten være muskler? nybegynnere vil legge på muskler selv ved mindre kalorier enn dagsbehovet.

Hvor drastisk var denne vekt økningen? 1kg over natta? over en lengre periode? altså stabil vekt økning. 

Er du sikker på at du teller kaloriene riktig og får med deg alt?

Basert på alt du skriver, tror jeg noe er muskler, noe er fett og noe er vannvekt.

Med mindre du har ført en vekt logg og matt logg over en lang periode og kan sette disse opp mot hverandre, kan du umulig vite hva som kan være årsaken.

Anonymkode: 2860d...786

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev nokk litt for raskt, du løper altså 10kg i gjennomsnitt pr dag, så du forbrenner nokk endel flere kalorier, vanskelig å se hvordan du har gått opp i vekt, men er nokk ikke fett.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev nokk litt for raskt, du løper altså 10kg i gjennomsnitt pr dag, så du forbrenner nokk endel flere kalorier, vanskelig å se hvordan du har gått opp i vekt, men er nokk ikke fett.

Hei og takk for svar. jeg vet at jeg sånn ca teller kaloriene riktig, det blir kanskje +/÷ 100 kalorier. Og når det gjelder trening så er styrketreningen  min med egen  kroppsvekt så det er ikke mye muskelbygging her i gården og jeg forbrenner ikke så mye som det du sier på treningen min. jeg har en ganske avansert pulsklokke og på 10km forbrenner jeg ca.380 kalorier.vanligvis sier man jo at man forbrenner vekten sin per kilometer men man må også trekke fra det man hadde forbrent i hvile (basalforbrenningen). Vektøkningen kom ganske plutselig, jeg sto stabilt i en måned også hoppet vekten først opp 500g og deretter 500g til over kort tid. Og jeg har spist og trent det samme så det må jo være at jeg får i meg for mye. Vet at det er veldig vanskelig å estimere kaloriforbruk men det er så kjipt at jeg må være sulten  for å holde vekta. Hadde egentlig håpt at kroppen bare skulle skru opp forbrenningen  når jeg spiste litt mer men det gjør den tydeligvis ikke:-(

Gjest morhjertegod
Skrevet

Ser ut som du ikke spiser for mye, du er jo veldig oppemerksom på hva du får inn. Du trener mye, men du håper på mer nedgang. Jeg er også slik, jeg spiser lite, trener mye, men vekten er vond å rikke. Tror bare noen av oss sliter mer med å gå ned, men ikke gi deg, det vil hjelpe, bare bruke tid.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, morhjertegod skrev:

Ser ut som du ikke spiser for mye, du er jo veldig oppemerksom på hva du får inn. Du trener mye, men du håper på mer nedgang. Jeg er også slik, jeg spiser lite, trener mye, men vekten er vond å rikke. Tror bare noen av oss sliter mer med å gå ned, men ikke gi deg, det vil hjelpe, bare bruke tid.

Har ingen  planer om å gå ned i vekt, har en BMI på 19 så jeg trenger ikke gå ned i vekt. Men jeg vil holde vekta på 44kg for det føler jeg er passe for min kropp. jeg spiser heller ikke lite, men jeg spiser tydeligvis for mye og det synes jeg er dumt for jeg vil gjerne spise så mye som jeg gjør idag. 

Gjest morhjertegod
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen  planer om å gå ned i vekt, har en BMI på 19 så jeg trenger ikke gå ned i vekt. Men jeg vil holde vekta på 44kg for det føler jeg er passe for min kropp. jeg spiser heller ikke lite, men jeg spiser tydeligvis for mye og det synes jeg er dumt for jeg vil gjerne spise så mye som jeg gjør idag. 

Om du veier 44 kilo å spør om du spiser for mye . Så Nei, spis dette og mer, du er jo for tynn!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke svaret da at du 

a) må spise litt mindre og dermed veie 44

eller

b) må spise som du gjør, være mett og glad, men veie 45 kilo?

Anonymkode: bfe57...5cc

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, morhjertegod skrev:

Om du veier 44 kilo å spør om du spiser for mye . Så Nei, spis dette og mer, du er jo for tynn!

Jeg er bare 153cm så jeg er ikke for tynn heller. 44kg er normalvekt for meg.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke svaret da at du 

a) må spise litt mindre og dermed veie 44

eller

b) må spise som du gjør, være mett og glad, men veie 45 kilo?

Kunne jeg vært mett og glad og veid 45 kg så hadde jeg lett valgt det, men problemet mitt er at jeg tydeligvis går opp i vekt når jeg spiser meg mett og glad. Holder jeg dette kostholdet vil jeg gå opp en kilo i måneden 😩

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst, fordi du har gått opp én kilo? Ville heller jobbet litt med psyken min hvis jeg var deg.

Anonymkode: eaccc...aea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst, fordi du har gått opp én kilo? Ville heller jobbet litt med psyken min hvis jeg var deg.

Anonymkode: eaccc...aea

Det er ikke fordi jeg har gått opp EN kilo. Jeg driter egentlig i denne ENE kiloen det er trenden  jeg bryr meg om. At jeg er opptatt av kosthold og trening og ikke vil legge på meg behøver ikke å bety at jeg må jobbe med psyken min.

Skrevet

Det skulle ikke være sånn at den ene stusslige kiloen er vann fordi du skal ha mensen ganske øyeblikkelig da? 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne jeg vært mett og glad og veid 45 kg så hadde jeg lett valgt det, men problemet mitt er at jeg tydeligvis går opp i vekt når jeg spiser meg mett og glad. Holder jeg dette kostholdet vil jeg gå opp en kilo i måneden 😩

Den har jo vært stabil på 45 kilo i to uker. Det er ikke sikkert du går mer opp. Den kan ligge stabilt her. 

Hva om du dropper Cottage cheese i havregrøten, eventuelt bare en halv boks? Da sparer du inn 200 eller 100 kalorier. Eller dropper cottage cheese til dessert?

eller venner deg av med snop. 

Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Du vil ikke spise mindre, du vil ikke spise mer. Kan ikke du vente og se? Virker ikke som det er en "trend" at du legger på deg når 45 har vært stabilt i to uker. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...