Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min har funnet ut at det er nå eller aldri, mtp å oppleve verden uten bekymringer og ansvar foruten oss selv. Vi bor gratis i kjellerleiligheten til foreldrene hans, og har lite utgifter ellers.

Vi jobber begge to på barneskole, og tjener greit på det. Vi er 20 år, har ingen planer om å studere før neste høst, og vil mer enn noe annet backpacke sørøst Asia.

Spørsmålet mitt er om det er helt idiotisk å ta opp et lån på f.eks 30 000 kr for å få dette til å skje i nærmeste framtid? Har noen erfaring med dette?

Anonymkode: 3e645...796

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

om dere jobber og bor gratis kan dere spare det dere trenger. 

Anonymkode: 4ed8e...8b5

• Liker 8
Skrevet

Får dere låne fra foreldre?

Husk at det koster 430 kroner i måneden i renter å låne 30 000 på kredittkort. Men hvis dere skal gjøre det anbefaler jeg å få Bank Norwegian sitt, det er bra for reiser.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Får dere låne fra foreldre?

Husk at det koster 430 kroner i måneden i renter å låne 30 000 på kredittkort. Men hvis dere skal gjøre det anbefaler jeg å få Bank Norwegian sitt, det er bra for reiser.

Kan hente vi får låne noen tusen, så en liten boost hadde hjulpet mtp kredittlån. Vi har allerede spart 16 000 kr selv.

AnonymBruker
Skrevet

Det er idiotisk å gjøre noe som helst med penger man ikke egentlig har! Spesielt å reise

Anonymkode: 31f7b...a97

• Liker 4
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er idiotisk å gjøre noe som helst med penger man ikke egentlig har! Spesielt å reise

Imponerende, fortell meg mer om hvordan du studerte og kjøpte hus uten å låne penger. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt galskap og ta opp lån for å dra på ferie. 

Bruk heller feriepengene for å finansiere denne ferieturen.

Anonymkode: 7f1f9...fde

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Dere bor gratis og kan da spare f.eks 5.000/mnd da har dere 30.000 i løpet av 6 måneder.  Det betyr at det enten er til høsten eller neste vår/sommer dere reiser.

Selv om jeg er helt enig i at tiden for en slik reise er når man er ung og uten forpliktelser så er jeg helt uenig i at dere skal låne penger til det. Det er nå dere bor billig og kan spare, ikke ødelegg dette med å forgjelde dere istedet.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si vi har 25 000 kr fra egen lomme til denne turen, og trenger ytterligere 20 000 kr til. Om vi klarer å betale ned gjelden fort som f når vi er hjemme igjen kan det vel ikke gjøre så sinnsykt mye skade? Er ikke snakk om et lån på 200 000 kr her.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Si vi har 25 000 kr fra egen lomme til denne turen, og trenger ytterligere 20 000 kr til. Om vi klarer å betale ned gjelden fort som f når vi er hjemme igjen kan det vel ikke gjøre så sinnsykt mye skade? Er ikke snakk om et lån på 200 000 kr her.

Hvis dere kan betale fort ned kan dere også spare fort opp og få mer ut av pengene fordi dere ikke må betale tusenvis av kroner i renter. Det er virkelig en no brainer dette.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Hvis dere kan betale fort ned kan dere også spare fort opp og få mer ut av pengene fordi dere ikke må betale tusenvis av kroner i renter. Det er virkelig en no brainer dette.

Skjønner hva du mener, men poenget er man ikke trenger å havne på Luksusfellen om man tar opp et lån på 20k, og fint klarer å betale det ned igjen i ettertid. Skal godt gjøres å betale tusenvis av kroner i rente på et lån på 20 k.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hva du mener, men poenget er man ikke trenger å havne på Luksusfellen om man tar opp et lån på 20k, og fint klarer å betale det ned igjen i ettertid. Skal godt gjøres å betale tusenvis av kroner i rente på et lån på 20 k.

Greia er at dersom du sparer først så slipper du å sette deg selv i gjeld. Og forresten hva er vitsen med å forbruke så masse penger en ikke har? Er det ikke bedre å forbruke mindre og heller ha litt penger når dere kommer hjem igjen også? Hva er vitsen med å sløse eller er det å sløse viktig for dere?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, waco skrev:

Greia er at dersom du sparer først så slipper du å sette deg selv i gjeld. Og forresten hva er vitsen med å forbruke så masse penger en ikke har? Er det ikke bedre å forbruke mindre og heller ha litt penger når dere kommer hjem igjen også? Hva er vitsen med å sløse eller er det å sløse viktig for dere?

Det sier jo seg selv at det lønner seg å heller spare enn å ta opp forbrukerlån. Vi har jo ikke et sterkt ønske om å sette oss selv i gjeld eller sløse penger, naturligvis. Det jeg prøvde å få svar på som en relativt uerfaren 20-åring er hvor ille det kan gå om man velger å ta opp et lån på 20k for å reise i nærmeste fremtid.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres komplett idiotisk ut, men vil dere ta opp lån, så er det deres sak.

Anonymkode: b4bec...7af

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier jo seg selv at det lønner seg å heller spare enn å ta opp forbrukerlån. Vi har jo ikke et sterkt ønske om å sette oss selv i gjeld eller sløse penger, naturligvis. Det jeg prøvde å få svar på som en relativt uerfaren 20-åring er hvor ille det kan gå om man velger å ta opp et lån på 20k for å reise i nærmeste fremtid.

Idiotien er at dere må betale renter på de pengene dere har lånt.

Om dere sparer pengene først, slik at dere slipper å låne, så får dere faktisk flere penger dere kan bruke på turen.

Så enkelt er det.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal ikke godt gjøres. Rentene på disse lånene er ofte 16 til 30 prosent og det blir bokstavelig talt tusenlapper selv om du betaler raskt tilbake.

Hvis dere har råd til rask tilbakebetaling har dere også råd til å spare. Men problemet er vel heller at dere ikke hittili har grei å spare og derfor ikke tror at en målrettet sparing dere trekker 5.000 til sparekonto hver måned lar seg gjennomføre. Hvordan skal dere da få betalt ned lån som tillater minstebeløp på et par hundrelapper?

Stol på meg når jeg sier dette: veien til Luksusfellen er brolagt med 20.000 her og 30.000 der.

Skrevet

De fine opplevelsene dere får på reisen får fort en bismak dersom dere kommer hjem og må betale ned reisen i lang tid etterpå på grunn av de høye rentene. Dessuten vil turen bli mye dyrere også nettopp på grunn av de høye rentene.

Jeg reiser mye, men det kunne aldri falle meg inn å låne penger for å dra noe sted. Da ville jeg heller brukt litt ekstra tid på å spare opp egne penger før jeg drar. Går dere inn for å spare mye, så tar det neppe så fryktelig lang tid heller.

Sommeren er ikke den beste tiden å dra til Sørøst-Asia uansett, så bruk sommeren og høsten på å spare opp og reis heller rundt juletider.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer fulltid og klarte å spare 80.000 kr på et år. Brukte rundt 50-60.000 kr på en tre måneders backpackingtur til Mellom-Amerika i fjor sommer, og resten satte jeg inn på BSU etter jeg kom hjem. Hvis jeg som student klarer å spare såpass mye penger, så kan dere det også. Og som RC sier; vent heller til vinteren med å reise. Sommersesongen i Sørøst-Asia er ustabil værmessig. 

Anonymkode: 0b317...75b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei det synes jeg ikke. Alt kan ikke måles i penger. Selvfølgelig koster det mer å ta opp lån enn å spare men hvis dere syns det er verdt den ekstra kostnaden mot å få reise nå hvorfor ikke? Vi mennesker har ikke alle samme diskonteringsrente. Vi verdsetter tid forskjellig. Vi lever forskjellig. 

Anonymkode: 760c0...d4a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...