Gå til innhold

"Hellstrømmetoden"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett en del på programmet "Hellstrøm rydder opp", og stusser på én ting. Mange av restaurantene blir anbefalt å ha en veldig liten meny, fordi det er vanskelig å følge opp en stor meny både med tanke på å ha råvarer tilgjengelig og fordi det blir for mye å holde styr på for kokkene. Jeg ser helt klart dette argumentet, men er det i det hele tatt mulig å drive en restaurant med 5-6 retter på menyen? Dersom familien min skulle gått ut og spist, hadde det nok vært vanskelig at alle vi fant noe på en så liten meny som vi kunne spise. Jeg forventer også å ha et visst utvalg, for å finne noe jeg liker. Fungerer denne metoden i praksis? Bruker noen av dere å gå på restaurant med så liten meny?

Anonymkode: 0a040...826

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det fungerer. Om du har to retter av svin, 1 av lam og to andre. Eventuelt suppe i tillegg. En tjener ikke penger på varer som ligger på frysa. En meny med 20 retter.? Da må du lage til, kutte opp på forhånd før du åpner. Det kan være en dag du ikke selger noe av 10 retter. Da har du tatt ut fra frysen. Det ender med at du må kaste mye mat. Tap.

Finner du en plass med få retter, skal du være glad. Da vet du at det er omløp av varene de har. 

Jeg jobber på kjøkken, og vet hvordan det er med varene vi har på lager. Så må du kaste mat som dato har gått ut. Selv frysevarer. Får du kontroll så er du ille ute om det ikke er i orden

Anonymkode: bfb33...672

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett en del på programmet "Hellstrøm rydder opp", og stusser på én ting. Mange av restaurantene blir anbefalt å ha en veldig liten meny, fordi det er vanskelig å følge opp en stor meny både med tanke på å ha råvarer tilgjengelig og fordi det blir for mye å holde styr på for kokkene. Jeg ser helt klart dette argumentet, men er det i det hele tatt mulig å drive en restaurant med 5-6 retter på menyen? Dersom familien min skulle gått ut og spist, hadde det nok vært vanskelig at alle vi fant noe på en så liten meny som vi kunne spise. Jeg forventer også å ha et visst utvalg, for å finne noe jeg liker. Fungerer denne metoden i praksis? Bruker noen av dere å gå på restaurant med så liten meny?

Jeg har vært på en slik restaurant 2 ganger nylig, med under en ukes mellomrom. For meg var det helt topp, jeg bestemte meg for hvilke retter jeg ville ha (valgte en 5-retters fra to forretter, to hovedretter, ostefat og to desserter om jeg husker riktig) og så ble maten servert med passe intervaller. Forrettene var planlagt slik at man kunne velge begge eller bare en av dem, avhengig av hvor mange retter man ville ha.

Det er tre gode grunner til at dette konseptet med få valgmuligheter passer meg: 

1) Kokken og de andre som driver restauranten vet hva de driver med, og lager veldig god mat. Dette er en viktig forutsetning. 
2) Jeg liker nesten alt og liker å prøve nye ting, og er fornøyd med å la kokken servere meg det han mener er de beste råvarene akkurat nå.
3) Når jeg var der under en uke etter var menyen allerede byttet ut. De velger altså å ha få retter, men bytte meny veldig ofte, så folk likevel får prøvd noe annet neste gang de kommer. 

Anonymkode: bee1e...5ce

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har vært på flere slike steder. Har ingenting å klage på, topp mat hver gang!

De fleste har 9 faste retter, 3/3/3 forrett/hoved/dessert, så har de 1-3 spesielle retter som de følge sesongen med. 

Som nevnt over her, så bytter de fleste menyen sin ganske ofte, varierer på råvarene de får tak i. Men alle steder har sine "signature dish"

Ser jeg et sted med FLERE sider på menyen og ca 40-50 retter så er det takk for meg. Ingen steder som har det slik har ferske varer på kjøkkenet. 100% sikkert på at du blir servert mat fra frysern da.

Anonymkode: c6e8f...eba

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Et av de stedene jeg spiser mest har en meny med 8-9 middagsretter, der tre ligger fast og de andre byttes ut ca hver tredje mnd. I tillegg har de fire småretter og to-tre desserter. Maten er alltid av god kvalitet, det er stappfullt inne og god omsetning. Vil mye heller gå ett sted der jeg vet det er mat i omløp enn en restaurant med førti retter der det meste er opptint i micro. 

Anonymkode: e21d6...c15

• Liker 2
Skrevet

Går helst på slike steder, og ser  på det som et kvalitetsstempel. Blir like oppgitt hver gang noen vil ha meg med på et sted med eviglang meny hvor biffsnadder garantert er en av rettene. Og ja, denne metoden fungerer helt klart best i praksis. Er dere ganske kresne siden dere ikke finner noe dere liker blant 5-6 retter?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er en del variasjon blant de rettene som står på menyen, så gjør det vel ingenting om man ikke har hundre forskjellige valg-muligheter. Dersom ett spisested har for eksempel seks retter å velge mellom, så har de kanskje en fisk, en vegetar, en rett med kjøtt, kanskje en suppe - og så videre. Så de aller fleste av gjestene burde vel klare å finne ett eller annet som de liker. Det er vel ikke slik at restauranten BARE har f.eks. kjøtt, og med fint lite variasjon mellom de forskjellige valg-mulighetene...

Anonymkode: 2462a...f11

AnonymBruker
Skrevet

Hater sånne steder. Vært med jobben på sånne steder, aldri privat.

Anonymkode: df0f9...366

Gjest Blondie65
Skrevet

De eneste som får til menyer med mange retter er de som bruker de samme ingrediensene i flere retter. Ofte har f.ek asiatiske restauranter retter som er basert på byttet sv sauser og protein. Dvs at f.eks sursøt saus både brukes til kylling, svinekjøtt og scampi. 

Større hoteller med restaurant har levd etter dette prinsippet i alle år og har ofte dagens kjøtt/fisk som variasjon, samt at mneny byttes minimum hvert kvartal. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Har bare stusset på om det fungerer, da jeg har sittet med tanken at "der hadde vi aldri kunnet spist" når jeg ser disse programmene. 

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Har bare stusset på om det fungerer, da jeg har sittet med tanken at "der hadde vi aldri kunnet spist" når jeg ser disse programmene. 

Tenk når du handler inn mat. Om du kjøpte inn 20 påleggssorter..hva skjer med de fleste av de? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk når du handler inn mat. Om du kjøpte inn 20 påleggssorter..hva skjer med de fleste av de? 

Som jeg skrev i startinnlegget forstår jeg hvorfor de blir anbefalt å gjøre det slik (råvarer+oversikt), men jeg lurte på om restaurantene får kunder i det hele tatt med så lite å velge i. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på slike resturanter, og der er problemet mer hvilke av de 5-6 rettene jeg har lyst på og mindre at det ikke er nok å velge mellom.

Anonymkode: 0ed71...aea

AnonymBruker
Skrevet

Foretrekker slike restauranter som regel. Eneste unntaket er favorittrestauranten min, den har mange flere retter, men alt er mexikansk, og mange av rettene er basert på de samme råvarene. Så da funker det fint :)

Anonymkode: b6402...c4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...