Gå til innhold

Julaften med skilte foreldre. Hvem feire hos?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir første året jeg må feire jul med skilte foreldre. Min mor har nettopp begynt å snakke om julen og vil ha meg hos henne. 

Men jeg har også samboer og tidligere har vi feiret annen hvert år hos hans foreldre og mine. Men nå blir jo alt annerledes. I tillegg jobber jeg turnusarbeid, og dvs at noen julaftener så må jeg jobbe. Som regel blir det hver tredje julaften. 

Så hvordan skal vi ordne dette? Siden jeg ikke vet hvordan forholdet til mine foreldre kommer til å være, så vet jeg jo ikke om det er mulig å invitere de begge til oss på julaften i stedet for å måtte feire hvert tredje år hos min mor, far og samboers foreldre. Og hvert tredje år blir jo også feil egentlig, for da feirer vi jo "flest" ganger hos mine foreldre. 

Og når jeg jobber hver 3 jul, så kommer jo dette til å gå utover at en "part" gjerne må vente 4 år før vi kan feire sammen.....

Jeg kan like gjerne feire jul en annen dag i året, feks feire julaften hos en og så gjenta/gjøre noe hyggelig sammen med den andre en annen dag i julen. Men foreldrene mine vil jo ha meg der på den "store dagen", siden det er typisk familietid. Jeg og samboer vil heller ikke dele oss og feire hver for oss. 

Så da lurer jeg på om andre har det samme problemet? Hvordan gjør dere det i såfall? Er alle parter fornøyd?

Anonymkode: f0ca9...ccd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig å invitere svigers pluss en av dine foreldre ett år og den andre forelderen ett år? Samboeren din ser vel sine foreldre når du jobber? Har du søsken som også kommer til å feire hos foreldrene dine? 

Jeg bor i et annet land enn mamma, og det har ikke vært mulig å feire der de siste 4 årene. Vi har vært hos svigers eller oss selv. Vi forsøker ikke være mest mulig rettferdige, vi forsøker å få det til å gå opp med jobb og barn og samtidig kose oss. Mamma er forståelsesfull heldigvis. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre har alltid feiret sammen etter de gikk fra hverandre pga oss "barna". Som de sier er det viktigste at deres brudd ikke går utover oss andre. Når de har fått nye samboere så har de og deres barn også feiret med oss. Må si jeg synes det er veldig hyggelig :D Samtidig får vi voksne barna et forhold til våre stesøsken og steforeldre.

Anonymkode: 85c06...28b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det slik. Den eneste foreldre er sammen, den andres er skilt og egentlig ikke helt på talefot (og etablerer seg på nytt). Dette har endt med at det foreldreparet som er gift kommer til oss hvert år, og det skilte paret kommer annethvert år. 

Vi har størst hus og alle parter bor rimelig nærme, så dette fungerer for oss. 

Anonymkode: d4a64...372

• Liker 1
Skrevet

Kan dere invitere hjem til dere? Og er det mulig for dine foreldre å feire julaften i lag? Dersom de ikke vil, så kan de heller ikke forvente at du og din samboer kan tilbringe mer enn hvert 4.  år med dem til jul. Skilsmisser kompliserer og når man er voksen med skilte foreldre og får egen familie så blir det ikke nødvendigvis lettere når det er mange hensyn å ta og flere å dele seg mellom. 

AnonymBruker
Skrevet

Må det alltid være på julaften?  Et år feire dere julaften hos samboer, 1st juledag kan du da feire hos den ene foreldre.  Neste år feirer du julaften hos den ANDRE foreldre og første juledag hos den første foreldre.  Blir like koselig og her i Norge kan folk godt feire jul i 5 dager, så burde ikke være noe stor problem. 

og til slutt, når det har gått noen år, invitere begge til deg og si at de skal ligge alle konflikter bak seg hvis de ønsker å feire sammen med dere. 

Anonymkode: 29c07...fd8

Skrevet

Vi har feiret annet hvert år med min og mannens familie. Altså har vi feiret med hver av mine foreldre hvert fjerde år og svigerfar (enkemann) annet hvert år. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å begynne å feire for dere selv?

Anonymkode: b750b...59c

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg feiret annenhvert år hjemme hos meg selv og hos samboern sin familie.

Jeg hadde invitert begge foreldrene mine hjem til meg og håpe at begge er voksen nok til å sette all problemer til siden og nyte juleaften som en familie :) Om jeg hadde invitert begge hjem til meg så hadde jeg følt at jeg gjorde mitt i denne situasjonen og bare håper at begge møter opp, med eller uten sine nye partner om de har det. For meg er det, jo flere jo bedre :P 

Anonymkode: f1c45...d2b

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min har skilte foreldre. Vi feirer annethvert år hos mine eller en av hans. Det året vi feirer med hans foreldre bytter vi på hvilke dager vi er hos hvem. F.eks. lille juleaften + juleaften hos moren hans og 1. + 2. juledag hos faren.

Vi bor to timer unna hans foreldre, men 8 timer unna mine, så derfor blir jo samvær med hans familie enklere ellers i året også. Vi foreslo å invitere begge hans foreldre til å feire sammen med oss, men ingen av de ønsker å feire med den andre, så da får det nesten bare bli slik :P

Anonymkode: c43ba...cc9

Skrevet

Jeg og samboer har alltid delt oss, og vi kommer nok ikke til å feire sammen før vi eventuelt får barn. Har selv skilte foreldre, og før var det annenhver jul hos mamma og så pappa, men de siste årene har vi invitert de sammen. De er dog venner på tross av brudd da, så for oss har det jo vært ganske enkelt.

Men hva med å spørre de om hvordan de tror det hadde vært å feire sammen? Om de tror det hadde gått greit om de kom til dere? Det er jo verdt å spørre, så får du bare se hva de føler rundt det. Hvis det ikke går får dere diskutere andre løsninger som kan være mulig.

• 1 år senere...
Skrevet
On 15.5.2016 at 6:51 PM, Pinnis said:

Mulig å invitere svigers pluss en av dine foreldre ett år og den andre forelderen ett år? Samboeren din ser vel sine foreldre når du jobber? Har du søsken som også kommer til å feire hos foreldrene dine? 

Jeg bor i et annet land enn mamma, og det har ikke vært mulig å feire der de siste 4 årene. Vi har vært hos svigers eller oss selv. Vi forsøker ikke være mest mulig rettferdige, vi forsøker å få det til å gå opp med jobb og barn og samtidig kose oss. Mamma er forståelsesfull heldigvis. 

Denne?

Anonymkode: cde5f...361

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...