Gjest Josef k. ii Skrevet 29. oktober 2004 #1 Skrevet 29. oktober 2004 Noen som har lest den? Synes den er utrolig bra jeg. Anbefales!' Hvis det er noen som har lest den og trolldomsjellet av Thomas Mann; synes dere ikke følelsene Sinclair har for Damien er veldig like Castorp har for Pribislav? Tenkte jeg skulle lese steppeulven, noen som har kommentarer rundt den?
Sister Blue Skrevet 30. oktober 2004 #2 Skrevet 30. oktober 2004 Steppeulven leste jeg for ca. ett år siden. Handler om en mann i femtiårene, midt i en eksistensiell krise, som kjemper en kamp mot det "primitive" (menneskelige?) i seg selv (steppeulven..). Hovedpersonen, Harry Haller, er en intellektuell og befinner seg litt "utenfor" samfunnet, har ingen venner, men midt i isolasjonen kommer han merkelig nok i kontakt med noen som vil til å forandre alt for ham ved å lære ham å sette pris på de sidene ved personligheten sin som han bare føler avsky for. Han må lære seg å akseptere at verden er som den er, både tragisk og fantastisk. Boken er nokså intens og jeg fikk veldig medfølelse med Haller. Føler også at jeg kjenner meg litt igjen mht. de tankene Haller sleit med, om å måtte "falle til ro" og finne sin plass i en verden man synes har gått av hengslene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå