Aviale Skrevet 15. mai 2016 #1 Skrevet 15. mai 2016 Hei! Skal snart gå inka-trailen Machu Picchu - jippi! - så tenkte å spørre her om noen tips. Dere som har gått inka-trailen, hvilket skotøy brukte dere? I utgangspunktet tenkte jeg fjellsko siden dette er anbefalt, men det virker som mye av stien er trapper, og da blir det jo mye tyngre å gå med fjellsko. Jeg går opp Ulriken (bare steinrøys mot slutten) i vanlige joggesko uten problemer, så jeg har begynt å lure på om joggesko kan være et alternativ. Jeg lurer også på om gåstaver kan anbefales? Jeg pleier ikke å gå med det, og jeg ser for meg at det blir i veien når man skal opp bratte partier. Men kanskje det kan være greit å ha når man skal nedover, hvis det belaster beina mindre? Setter pris på alle erfaringer Skal forresten gå med G Adventures, om det har noe å si.
RC Skrevet 15. mai 2016 #2 Skrevet 15. mai 2016 Jeg brukte stabile fjellsko som går over ankelen og var veldig fornøyd med det. Det blir MYE gåing, så alfa omega er jo at skoene er behagelige og godt inngått før du reiser. Det er mye trapper, som du skriver, men mye ujevne trapper og det er lett å trø feil (første og siste dagen er det dessuten veldig lite trapper). Derfor synes jeg gode fjellsko er best. Det kan også være ganske fuktig (tåke, regn osv) og da blir trappene ganske glatt, så ta høyde for det også. Jeg bruker så og si aldri staver når jeg går tur til vanlig (og jeg går veldig mye i fjell og mark), men på inkatrailen valgte jeg å leie staver og det var et godt valg. De er til god støtte både oppover og spesielt nedover. Hvis man blir lei av dem kan man bare henge de på sekken en stund, så jeg ville tatt utgangspunkt i å bruke dem. Tror ikke du vil angre De aller fleste valgte å bruke staver. (Husk hodelykt, våtservietter og toalettpapir!) Ønsker deg en riktig god tur!
Aviale Skrevet 16. mai 2016 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2016 Tusen takk for svar! Spesielt det med gåstaver var veldig nyttig Men når det var mindre trapper, spesielt første dagen, er stien grei å gå med joggesko? Var det noen som gikk med det da du gikk? Joggeskoene mine er med ekstra stabilitet og godt grep under, og jeg tenker det kanskje hadde vært fint å kunne bruke dem en dag eller to uansett, selv om tanken i utgangspunktet var pga. tyngde opp trappene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå