Gå til innhold

Barn og beskyttelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye beskyttelse trenger egentlig barn mellom 7 til 15? Ser stadig vekk foreldre ha helt merkelige regler. Da jeg var barn, er ikke så lenge siden, så var det helt vanlig at 7-åringer lekte ute alene med venner uten voksne, nå ser jeg foreldre som reagerer på det. Mange sier "barn skal ikke være uten voksent tilsyn" og dette ser ut til å gjelde alt fra småbarn og helt opp til 18-åringer enkelte steder. Er dette etter mye påvirkning fra USA? For ser dette også bli diskutert på amerikanske forum, bare enda mer ekstremt.

Anonymkode: f3fe5...6c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har et så generlt spørsmål at det er veldig vanskelig for andre å ha en mening.

Foreslår derfor at du er mer spesifik som f.eks. hvor og i hvilket miljø er det snakk om, hvilken alder er barna i og hvilke aktiviteter ser du for deg ?

Skrevet

Du har helt rett, mye har endret seg.  Og jeg er ikke sikker på at det er bare positivt. 

Mine gutter, nå voksne, fikk ligge i telt  i marka fra de var 8 og 9 år.  Tror mange vil synes det er uansvarlig i dag, til tross for at barn nå ofte har mobiltelefon.  Vi kunne ikke nå dem, men lot dem prøve når de selv ville det. 

Jeg tror det ga dem frihets- og mestringsfølelse, som jeg tror er viktig for alle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ute og lekte alene i nabolaget fra jeg var 4 år. Kunne vandre henover, visste hvor langt jeg fikk gå og kunne gå 10 hus henover alene for å spørre om ei jeg pleide å leke med var hjemme. 

Stebarn her er 7 år og tørr ikke gå utenfor huset uten at jeg eller far er med... Hennes mor bor i et trygt og fint nabolag, og samme gjør vi, men hun nekter, selv å være på utsiden alene tør hun ikke... 

Jeg "stakk av" og kunne bli borte halve dagen når jeg var like gammel som henne. Jeg visste hvor langt jeg fikk lov å gå, og forholdt meg til det. 

Synes egentlig det er rart at ikke barn kan løpe rundt ute som tidligere. De har absolutt godt av det!

Anonymkode: 8440f...76c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i borettslag, så er ikke biler som kjører her, og lekeplassen er rett utenfor døren vår. Så her fikk begge barna gå ut alene, da de var 4 år. Og samme regel hadde de fleste andre barn og. Jeg er og opptatt av at barna mine skal bli selvstendige, de skal jo faktisk ut alene i verden en dag. Hva om vi passer på de, og duller for de fram til de er 18 år. Så vil de plutselig reise jorden rundt alene.

Vi har vært en del på BUP med det ene barnet, da det har ADD. Og der fikk vi høre om, at et stort problem nå, er foreldre som passer så på barna, kjører det overalt, og gjør alt for de. Så klarer ikke barna å gjøre ting alene, og får angst. Spesielt det å ta bussen slet de med, da de aldri har tatt buss før, de har alltid blitt kjørt.

Her har begge barna fra de var små, både tatt buss, tog, trikk, t-bane, fly og båt. Og vi bor ikke i Oslo. Vi har reist mye, og tar mye tog i utlandet. Og ser jo at barna mine er veldig selvstendige. Største er nå 15 år, og vil hun reise jorden rundt som 18 åring, så er jeg veldig trygg på at hun vil klare det fint.

Anonymkode: f1ddc...53f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på hvor barnet bor. I en by/Oslo slipper man ikke barn ut alene. Men bor du i skogen langt fra folk så setter du barnevogna utenfor huset uten å være reďd for at barnet blir kidnappet. 

I tillegg må hver og wn forelder vurdere sitt barn og sine måter å håndtere ulike situasjoner på. 

Anonymkode: f6aeb...bf3

AnonymBruker
Skrevet

De fleste røykte tobakk inne sammen med barna før også. Tidene endrer seg, folk er mer opplyste. Men synes kanskje barn må få leke mer ute enn det som er i dag.

Anonymkode: 3e0b4...c96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...