Gå til innhold

Plass vs beliggenhet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe meg bolig, og rives veldig mellom om jeg bør prioritere størrelse eller beliggenhet? Går jeg for størrelse, må jeg 30-40 minutter fra sentrum der jeg bor nå. Det er andre småbyer på veien, så det er ikke slik at det er helt isolert sånn sett. Men det vil bli noe helt nytt.

Velger jeg beliggenhet, må jeg inngå større kompromiss med plass. 30-40 m2 mindre plass, men tilgjengjeld sentralt og i kjent område. Trenger ikke "begynne på nytt" noe sted. Jobber ikke, så trenger ikke tenke på pendling uansett hvor jeg bor. 

Hvordan ville dere prioritert?

Anonymkode: 35c8c...32e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi prioriterte beliggenhet. Vi har liten plass, men leiligheten ligger midt i et veldig populært område i Oslo.

Vi snakket mye om det før vi skulle kjøpe, og kom fram til at en mindre leilighet mer sentralt vil stige i verdi fortere enn de som er større og litt lenger unna. Vi bestemte oss for å bo på liten plass i 2-3 år med en potensielt høyere verdiøkning. Om det går vår vei gjenstår å se :)

Skrevet
7 minutter siden, Cathj skrev:

Vi prioriterte beliggenhet. Vi har liten plass, men leiligheten ligger midt i et veldig populært område i Oslo.

Vi snakket mye om det før vi skulle kjøpe, og kom fram til at en mindre leilighet mer sentralt vil stige i verdi fortere enn de som er større og litt lenger unna. Vi bestemte oss for å bo på liten plass i 2-3 år med en potensielt høyere verdiøkning. Om det går vår vei gjenstår å se :)

Nå bor jeg ikke i Oslo, og prisstigning på denne kanten av byen er ikke et tema jeg kan ta i betrakning :)

Skrevet

Dette er det bare du som må ta stilling til ut fra ønsker og behov, men siden du spør hvordan vi andre ville prioritert så kan jeg si litt om mine valg. Jeg trives best der hvor jeg har kort avstand til det meste. Man kan fort tenke at man kan venne seg til litt ekstra reisetid fordi ekstra kvadrat kompenserer, men saken for meg er at det er flest hverdager med reisevei så derfor velger jeg kort reisevei og sentralt. Det er snakk om vei til tog- og bussforbindelser, venner, familie, butikker, sentrum osv. For meg så har det mye mer verdi enn å kunne boltre seg i masse kvadrat som jeg knapt får tid til å bruke i en travel hverdag. 

Du sier at du ikke jobber, men blir litt usikker på hva du mener med at du ikke trenger å begynne på nytt noe sted. Dersom det er slik at du er ufør, ikke har barn eller mann så kan du jo boltre deg i masse kvadrat om du ikke plages av reisevei til de/det du foretrekker.

• Liker 1
Skrevet

Dette handler om smak og behag. Ville heller hatt en større bolig litt unna sentrum, enn en mindre bolig midt i sentrum så lenge jeg hadde hatt god tilgang på transport. Jeg bor selv 40 min (buss) unna Stavanger og ville ikke byttet leiligheten ut med en mindre som ligger midt i byen. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Ms. Steele skrev:

Du sier at du ikke jobber, men blir litt usikker på hva du mener med at du ikke trenger å begynne på nytt noe sted. Dersom det er slik at du er ufør, ikke har barn eller mann så kan du jo boltre deg i masse kvadrat om du ikke plages av reisevei til de/det du foretrekker.

Hvis jeg velger beliggenhet (altså blir værende i området hvor jeg bor), så slipper jeg jo å begynne på nytt/venne meg til nye omgivelser. Flytter jeg til det andre stedet så blir det mest naturlig at jeg oppholder meg der til daglig. 

Skrevet

Vi har valgt beliggenhet foran antall kvadrat. Slik jeg bodde før hadde jeg god plass men var totalt avhengig av bil for å få dagene til å gå rundt. Nå har vi det trangt men jeg kan gå til sentrum på 2 min og barna kommer seg rundt på sykkel. For oss er det en stor frihet å ikke være avhengig av to biler for å komme oss på jobb. Vi har en og det er fordi mannen må disponere bil i jobben.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe meg bolig, og rives veldig mellom om jeg bør prioritere størrelse eller beliggenhet? Går jeg for størrelse, må jeg 30-40 minutter fra sentrum der jeg bor nå. Det er andre småbyer på veien, så det er ikke slik at det er helt isolert sånn sett. Men det vil bli noe helt nytt.

Velger jeg beliggenhet, må jeg inngå større kompromiss med plass. 30-40 m2 mindre plass, men tilgjengjeld sentralt og i kjent område. Trenger ikke "begynne på nytt" noe sted. Jobber ikke, så trenger ikke tenke på pendling uansett hvor jeg bor. 

Hvordan ville dere prioritert?

Anonymkode: 35c8c...32e

Beliggenhet! 

AnonymBruker
Skrevet

Størrelse. Var en glede å flytte fra 40 til 70 kvm etter tre år.

Anonymkode: 4e51a...e99

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde prioritert beliggenhet. Men jeg er ung og har ikke førerkort, er derfor avhengig av kollektivtransport for å leve det livet jeg ønsker.

Skrevet

Det blir, som andre sier, snakk om smak og behag egentlig.

Hvis den størrelsen du kan få der du nå bor er betraktelig mye mindre enn det du ønsker deg og det du trenger, så bør er det kanskje et valg du vil komme til å mistrives med etterhvert?

Og det samme dersom du flytter og får god plass, men savner det gamle nærområdet så mye at det går sterkt ut over din trivsel med det nye nærområdet.

Selv valgte jeg større boligareal og plasserte meg midt i sentrum av den byen jeg valgte. Da har jeg gang- og sykkelavstand til absolutt alt dersom jeg ikke ønsker å ta ut bilen en lørdag. I ukedagene har jeg bussen rett utenfor døren, og sykler til jernbanestasjonen på mindre enn 10 minutter. 

Smak og behag :)

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, smak og behag.

Jeg prioriterte størrelse, da jeg fikk leilighet til halve prisen/doble størrelsen av hva jeg måtte betalt for/hadde fått med en mer sentrumsnær leilighet, bare ved å flytte meg 15-20 min utenfor bysentrum (er snakk om Oslo).

Skal dog sies at jobben min også ligger like ved denne drabantbyen (10 min unna), og det var selvfølgelig utslagsgivende.

Dog, mye av leiligheten består av tomme flater, og jeg innser nå at jeg hadde fint klart meg med betydelig mindre leilighet enn hva jeg endte opp med. Jeg hadde derfor sannsynligvis valgt annerledes skulle jeg tatt valget igjen, til tross for lengre reisevei til jobb.

Anonymkode: 6b5b7...348

Skrevet

Smak og behag. Hvor liten bolig.blir det om du ikke skal flytte? Må du.bo veldig trangt? Hva ser du for deg at blir viktig i framtida (planlegger du.barn, trenger du kanskje et ekstra soverom)? 

For meg er beliggenhet viktigst, men det er ikke det eneste som betyr noe. Størrelse (god planløsning er like viktig som antall kvm) og økonomisk frihet er også viktig. Hva som er god beliggenhet er også individuelt, f.eks. reisevei til jobb/fritidsaktiviteter, nærhet til natur, kafeer, venner, kollektivtilbud m.m.

Ville som voksen ikke ruinert meg for et kott bare for å få perfekt beliggenhet. Kan du få en ok bolig med god beliggenhet, ville jeg gått for det. Hva som er riktig for deg, er vanskelig å si uten å vite mer eller kjenne deg godt. 

Skrevet

Jeg ville nok valgt beliggenhet. Her jeg bor, så trenger vi ikke bil. Og jeg har 2 barn. Bussen går hvert 10. minutt, og bruker 15 min til sentrum. Ellers har vi et lite kjøpesenter i gangavstand.

Men jeg tenker å flytte ennå mer sentralt, den dagen barna ikke bor hjemme lenger. Og da må jeg nok halvere størrelsen på boligen. Men nå bor jeg såpass stort, at jeg vil ikke bo sånn alene.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde denne diskusjonen i en litt ekstrem variant. Solgte en leilighet i Bergen sentrum på 27 kvm til 1,5 mill, kjøpte hus på 190 kvm med naust og garasje en halv time østover for 1,9 mill + ca 0,4 mill i oppussing.

Vi er veldig fornøyde med valget: Fordi vi ville ha hage, utsikt, båtliv. Mao så fikk vi det vi ville og det var økonomisk sett meget fornuftig. Huset er nedbetalt etter fem år.

Men ingen kan fortelle deg hva du vil... :)

Anonymkode: 553c8...f32

AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på hvor mye større, hvor mye lenger unna sentrum og om man har barn. 30-40 min effektiv reisevei synes jeg blir for langt. Da blir det fort en hel time fra dør til dør.

Vi bor i Oslo. Sentrumsnære leiligheter på 30 kvm går for samme pris som vår 3-roms på 70 kvm 10-15 minutt med banen ut. Da velger jeg de ekstra minuttene på banen. Tar litt tid med trikken fra Jernbanetorget til Løkka også! Kunne sikkert fått en 4-roms på 90 kvm øverst i Groruddalen, men det blir for langt og vi har ikke bruk for det ekstra soverommet uansett.

Vi er et ungt par uten barn.

Anonymkode: beb9d...009

Skrevet

Ja, takk, begge deler. Men må jeg velge blir det beliggenhet, rett og slett fordi vi ikke har bil/førerkort og er avhengig av god beliggenhet med tanke på kollektivtransport. Heldigvis trengte vi ikke å velge, det til tross for at vi valgte Oslo. :)

Mvh Yvonne :heiajente: 

Skrevet

Jeg tenker at det kommer litt an på hvor ofte du er ute å farter og hvor mye tid du tilbringer hjemme (drar du til byen hver eneste dag eller er det snakk om sånn 1-2 dager i uken). Jeg f.eks. elsker å ha tid for meg selv og liker å være mye hjemme. En helg uten planer hvor jeg bare kan slappe av hjemme, gå  tur i nærområdet og ha god tid til litt husarbeid er en perfekt helg etter min mening, så jeg ville helt klart gått for størrelse over beliggenhet. Denne avgjørelsen er også styrket med at jeg liker å ha natur i nærheten og at det er et stille område med god og frisk luft. Men jeg hadde også vært avhengig av å ikke ha alt for lang reisevei til jobb, men om TS ikke jobber så trengs det jo ikke tenkes på det. Jeg har også førerkort, noe man gjerne bør ha om man skal bo litt unna et sentrum, så det er jo også noe man bør ta med i vurderingen. 

Skrevet
Den 17. mai 2016 at 10.54, AnonymBruker skrev:

Blæh, siteringen fungerer ikke så bra her i dag :)

Jeg har bil, så dette er ikke noe problem. Som sagt så er det også 2 småbyer på veien, og det er et lite sentrum der jeg også vurderte bolig. Det er også en større by 25 minutter motsatt vei, så det er ikke sånn at det er så veldig usentralt. Utfordringen er mer at det er her jeg bor nå som er kjent for meg, det er her jeg har et liv. Jeg kommer ikke til å orke å kjøre inn hit hver dag, ting må planlegges mer. Aktiviteter jeg har nå blir mer tungvindt.

Jeg kan heller ikke vite noe om jeg vil trives på dette andre stedet. Nå bor jeg ved sjøen, flytter jeg dit blir det motsatt.

Jeg heller nok mest mot å prioritere beliggenhet akkurat nå :)

AnonymBruker
Skrevet

Beliggenhet, helt soleklart. I allefall når du er ung, og dersom du er singel! Det er så lett å bli mer sosialt isolert hvis du må planlegge hver bytur eller kinotur. Det er så mange kjekke innredningsløsninger for små leiligheter. Fordelen med å være ung og uavhengig, er jo nettopp at du kan unne deg en liten men sentral leilighet i en slik deilig fase av livet! Senere, dersom du velger å gå for a4-livet med mann og barn, vil du sikkert ønske en hageflekk og livet blir uansett mindre impulsivt og sosialt, da blir det tid for å flytte ut av sentrum.

Men vi er alle forskjellige - kanskje du ikke er avhengig av storbyens impulser for å få det meste ut av hverdagene? :)

Anonymkode: 50891...cbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...