Auri Skrevet 15. mai 2016 #1 Skrevet 15. mai 2016 Jeg prøver å skru ned et hyllestativ i metall for å komme til for å vaske og male den veggen. Hylla er skrudd fast i veggen, og på noen av skruene er "stjerna" omtrent helt ødelagt (gammel, dårlig drill som ble brukt for å montere de for 5 år siden, den spiste skruer omtrent). Noen som har noen gode tips til hvordan jeg skal få de løs? Skrujernet bare snurrer, får ikke grep. Det stikker ikke nok av skrua ut til at jeg får tak i den med en tang for å skru den ut slik heller. Begynner å bli litt desperat her!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #2 Skrevet 15. mai 2016 Stikker den langt nok ut til at det er mulig å komme til med en baufil, så du kan skjære spor til en flat skrutrekker? Hvis ikke, har du tilgang på en Dremel, Fein e.l. som kan klare å skjære et spor? Ellers kan det gå an å "bore bort" skruehodet med et metallbor, så du får vekk hylla. Da er det sikkert lettere å komme til med tang eller baufil og flattrekker, så du får skrudd den ut. Anonymkode: 03d6f...830
Antlers Skrevet 15. mai 2016 #3 Skrevet 15. mai 2016 Prøv med en unbrakonøkkel i passende størrelse. Det fungerte for meg da en skrue hadde blitt ganske rund i hullet. Hvis den sitter hardt, bør du pakke noe mykt rundt unbrakoen (f.eks en fuktig klut) så du kan ta i mer. 1
Auri Skrevet 15. mai 2016 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2016 Har ikke baufil Eller Dremel eller Fein som jeg ikke vet hva er engang uff, og jeg som liker å kalle meg handywoman.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #5 Skrevet 15. mai 2016 2 minutter siden, Auri skrev: Har ikke baufil Eller Dremel eller Fein som jeg ikke vet hva er engang uff, og jeg som liker å kalle meg handywoman. Metallbor da? Mulig du kommer til med tang bare du blir kvitt skruehodet, så du får vekk hylla. Bare sett boret (med passende dimenson) der krysset i skruen skulle vært, og bor forsiktig til du sitter igjen med en løs "krans" av skruehodet. Her er forresten en Dremel, og her er en Fein. Jeg har heller ikke, men min indre handywoman har veldig lyst på. Anonymkode: 03d6f...830
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #6 Skrevet 15. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Metallbor da? Mulig du kommer til med tang bare du blir kvitt skruehodet, så du får vekk hylla. Bare sett boret (med passende dimensjon) der krysset i skruen skulle vært, og bor forsiktig til du sitter igjen med en løs "krans" av skruehodet. Her er forresten en Dremel, og her er en Fein. Jeg har heller ikke, men min indre handywoman har veldig lyst på. Anonymkode: 03d6f...830 Måtte bare rette opp ... Anonymkode: 03d6f...830
stan Skrevet 15. mai 2016 #7 Skrevet 15. mai 2016 Jeg har hatt suksess med å borre opp skruer. Siden metallet tydeligvis ikke er av beste kvalitet i skruen går det nok. Alternativt ta et baufil / metallsag blad helt langs veggen. Jeg saget ned en gammel utelampe på denne måten. Fikk lirket bladet på baksiden. Lagde provisoriske håndtak av hyssing og saget i vei.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #8 Skrevet 15. mai 2016 Du kan jo kanskje prøve med en gummistrikk mellom, sånn som dette: http://m.dinside.no/862039/gummistrikk-faar-skruen-ut Anonymkode: d38d0...f27
SunnivaOslo Skrevet 15. mai 2016 #9 Skrevet 15. mai 2016 Har skjedd meg og fikk den løse en umbraconøkkel.
KaDust Skrevet 15. mai 2016 #10 Skrevet 15. mai 2016 Umbraconøkkel eller en tang med godt grep, så burde du klare å skru den ut.
Auri Skrevet 15. mai 2016 Forfatter #11 Skrevet 15. mai 2016 Takk for alle gode tips! Her løste det seg ved at mannen kom hjem og fikk bedre grep rundt skrujernet + at han har litt sterkere grep og armer enn meg så hylla er nede og skrua i søpla XD 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå