Gå til innhold

Barn som blir nektet alt det andre får lov til

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har merket meg, ikke alltid, men ofte, at barn som blir nektet å se eller gjøre det som er vanlig at andre barn får lov til, f.eks å se visse filmer og tv-serier, eller leke med visse leker, er oftere voldeligere og mer uroligere enn de andre. F.eks Alle i min klasse på barneskolen så på turtles uten om en, han fikk ikke lov å se eller leke med det, men når han var med de andre og lekte rolleleker så var han veldig voldelig, slo og sparket og kunne kaste stein. Hadde en i klassen min på ungdskolen også, han fikk ikke lov til å se filmer over sin aldergrense, han fikk ikke gå på butikken alene (når han var 14), og mye annet vi andre så på som en selvfølge å få lov til og han var veldig urolig,ikke akkurat voldelig, men han kunne være voldsom.
Men hvorfor er de barna ofte sånn? Blir de voldelig eller urolig fordi de blir nektet alt og har det veldig strengt, eller blir de nektet alt fordi de er voldelig?

Anonymkode: bc07e...e1e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror tallmaterialet i undersøkelsen din er litt for magert til at det går ann og trekke konklusjoner. 

Anonymkode: 0e002...6d7

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror tallmaterialet i undersøkelsen din er litt for magert til at det går ann og trekke konklusjoner. 

Anonymkode: 0e002...6d7

Vel, det er jo bare noe jeg har sett og lurte derfor på om det er sånn og isåfall hvorfor og la ut noen eksempler.

Kunne lagt ut mye mer, men vil helst holde meg anonym.

Skrevet

Freud mente at man kunne få utløp for voldelige tilbøyeligheter ved å se andre utøve vold, men under trygge omstendigheter. Som f.eks å se voldelige filmer. Han kalte det katarsis. Men denne teorien har blitt tilbakevist flere ganger.

Det tilfellet du nevner kan skyldes tilfeldigheter, men en annen forklaring kan være at foreldrene hans opplevde at de hadde et barn med voldelige tilbøyeligheter, og nektet han derfor å se på Turtles. Jeg ikke man blir voldelig av å bli nektet å se på voldelige filmer. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

mulig, men helt ærlig - jeg er ikke en som skal oppdra de ungene der. @Simen132

ikke noe av det de sier stemmer heller om deres egen evne til å oppdra dem. 

Anonymkode: 1676a...294

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, anniewal skrev:

Freud mente at man kunne få utløp for voldelige tilbøyeligheter ved å se andre utøve vold, men under trygge omstendigheter. Som f.eks å se voldelige filmer. Han kalte det katarsis. Men denne teorien har blitt tilbakevist flere ganger.

Det tilfellet du nevner kan skyldes tilfeldigheter, men en annen forklaring kan være at foreldrene hans opplevde at de hadde et barn med voldelige tilbøyeligheter, og nektet han derfor å se på Turtles. Jeg ikke man blir voldelig av å bli nektet å se på voldelige filmer. 

Nei, det var Aristoteles. 

Anonymkode: eb795...1b1

Skrevet

Jeg hadde ei venninne som hadde en veldig streng og kontrollerende mor og hun ble den mest sinnsyke ut av oss i tenårene, hun er faktisk i helt merkelige konflikter med mora fremdeles. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være at foreldrene vet barnet takler voldelige filmer, turtles etc veldig dårlig, og at de derfor ikke vil gjøre ting verre. Altså at barnet ikke får de på turtles fordi han blir voldelig av det, ikke at han er voldelig fordi foreldrene har overbeskyttet ham.

Anonymkode: 46612...aa6

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde en venninne som hadde ei mor som nektet henne å barbere legger og under armene. Hun fikk også såvidt lov til å bruke sminke, eller plukke bryn.

Jeg misunner henne. Hun har vokst opp til å bli så komfortabel med sitt egen kropp enn noen andre jeg har møtt, og jeg skulle ønske at jeg kunne "skylde på" nekt fra foreldrene for å slippe mange av disse tingene du presses til å gjøre. Jeg var ikke tøff nok til å stå opp for meg selv, jeg var sårbar i den alderen.

Så ja, noen ganger synes jeg det er supert når foreldrene vet best for sine egne barn, og som ikke bukker under for sosialt press fordi "alle de andre foreldrene lar barna sine gjøre det".

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det er så bra å nekte barna å ikke få lov til ting som "alle andre", så lenge man vet det gjelder "alle andre". 

F.eks tror jeg det at å nekte barn å se noen typer serier, kan føre til at de faller utenfor samtaler feks på skolen om temaet. Barna blir også utsatt for mange spørsmål som "hvorfor ser du ikke på x program"? Og da må gjerne barnet finne en unnskyldning pga. det er flaut å ikke få lov å se på det. 

Jeg snakker av erfaring....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med foreldre som var litt strengere enn gjennomsnittet på enkelte ting. For eksempel hadde jeg litt tidligere innetid, fikk ikke lov til å se på enkelte TV-programmer og vi hadde f.eks. ikke videospiller eller gamingkonsoll fordi de mente at det bare var "tull".

Jeg var på ingen måte voldelig eller utagerende på skolen, tvert om så var jeg ganske rolig. Opplevde derimot at de barna som hadde ingen grenser hjemme (nå tenker jeg ikke nødvendigvis på filmer/serier, slik som TS gjør, men mer generelt ift. disiplin og oppfølging) i snitt hadde litt dårligere adferd og hadde større problemer med grensesetting på skolen.

Nå har ikke jeg tenkt å kjøre like strengt som mine egne foreldre gjorde, rett og slett fordi jeg ikke ser poenget når barnet når en viss alder og uansett får med seg hva ting handler om hvis det dreier seg om noe som "alle andre" i samme alderen ser på (med mindre det er noe jeg finner ekstremt støtende), men samtidig så tror jeg ikke at jeg har tatt stor skade av å ha det slik.

Som @happiest skriver så kunne det av og til være litt flaut å være utenfor på den måten. Noen ganger lagde jeg egne unnskyldninger for hvorfor jeg ikke fulgte med på eller gjorde noe, men generelt sett så var læringsverdien stor. Jeg vente meg til å skjønne at det "alle andre" fikk lov til å gjøre, se på eller eie ikke satte standarden for hvor bra jeg hadde det eller ikke, og da vi begynte på ungdomsskolen og gruppepresset ble større ift. klær og sånt så ble ikke jeg like påvirket som mange andre.

Anonymkode: 94eeb...04b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har motsatt erfaring av deg TS. Nemlig at de ungene som får lov til alt mulig ermye mer ville og voldsomme. 

Anonymkode: ef27b...63f

• Liker 3
Skrevet

Jeg har nok ikke helt den samme erfaringen.

Noen ganger blir barn nektet  ting som en konsekvens av at de ikke takler det så godt. Dette gjelder ofte barn med lav impulskontroll.

Jeg kjenner til et barn som foreldrene måtte nekte å se Tom og Jerry, fordi han  ble så voldelig mot andre barn, når han ble veldig opptatt av serien og  bare ville leke dette. Da de innskrenket dette og penset ham innpå noe annet, ble det bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Voldelig blir barn ofte når barna ikke får riktig kjærlig oppmerksomhet.

Anonymkode: 261b2...86b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voldelig blir barn ofte når barna ikke får riktig kjærlig oppmerksomhet.

Anonymkode: 261b2...86b

er sikkert heller derfor.

Anonymkode: cf3b1...757

Skrevet

Jeg vil gjette at barna er utagerende allerede, og foreldrene prøver å hindre det å bli verre ved å holde igjen på ulike innflytelser. De blir ikke utagerende ved å ikke se vold..

Det er gjort studier på barnehagebarn, hvor ene gruppen fikk se voldelig tv, og kontrollgruppen ikke. Barna ble tydelig inspirert og met voldelige i sin atferd. Tror det var Piaget?

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er de barna ofte sånn? Blir de voldelig eller urolig fordi de blir nektet alt og har det veldig strengt, eller blir de nektet alt fordi de er voldelig?

Rigide, strenge og kontrollerende foreldre som hindrer livsutfoldelse kan gjøre mer skade enn godt for barnet og tenker at utagering og urolighet kanskje er en form for rop om hjelp og et uttrykk for at barnet har det vondt. Det handler nok sjelden om tv-serier alene. Voksne som lever med en kontrollerende (psykisk voldelig) partner har det sjelden bra i forholdet og hvorfor skulle et barn ha det noe bedre med dominerende og kontrollerende foreldre.

Anonymkode: d887c...088

AnonymBruker
Skrevet

I nabolaget vårt krydde det av barn. På sene sommerkvelder brukte vi alle å løpe rundt å leke boksen går, spille slå-ball og bare kose oss! Rundt klokken 22.00 brukte det å være stille i gata. Kan tenke meg at vi var rundt 30 barn. 

Men, en venninne av meg måtte inn klokken 19.00 hver kveld, uansett hva. Samme som 7-åring og 13-åring. Hun brukte da å sitte i kjøkkenvinduet og se på oss som lekte utenfor, siden det var samlingsstedet for letingen. Jeg syns så synd på henne. Hun vokste opp til å bli en anti-sosial merkelig skapning.

En annen venninne av meg fikk lov til alt. Var hjemme alene dag og natt som 6-åring. Men, da hun ble tenåring skulle foreldrene plutselig sette grenser. Det gikk ikke bra for å si det sånn. Endte vel opp på ungdomshjem rimelig kjapt.

så, i konklusjon, det er ikke bra å være for streng eller for slepphendte etter min erfaring.

Anonymkode: dcecb...5c9

Skrevet
Den 15.5.2016 at 20.25, AnonymBruker skrev:

Nei, det var Aristoteles. 

Anonymkode: eb795...1b1

Ja, mulig jeg husker feil. Hadde ikke boken for hånden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...