Gå til innhold

Kronisk soppinfeksjon - tips??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med soppinfeksjon i to år nå, som aldri blir borte. Jeg har perioder hvor jeg er bedre, men jeg har symptomer hver dag..

Jeg har gått på flucanozol 50mg hver dag i to måneder, men ble ikke kvitt den da heller.. Har også gått på flere 150mg kurer

Har prøvd canesten og prevaryl

hvitløk - både pilleform og "oppi der" hjalp ikke

yoghurt naturell - hjalp ikke

sover naken

vasker ikke med såpe

kjæresten kommer ikke inni meg

Har du noen tips som hjelper? Lurer litt på å prøve diett, men er så vanskelig å kutte ut så mye matvarer..

Anonymkode: 68cef...cdb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vært hos legen? Hos meg hjalp det med reseptbelagt difflucan (tror det het det). Hadde prøvd alt av medikamenter uten resept. Ble helt gal av hvor mye det klødde.

Ellers så smører jeg meg jevnlig med pevaryl-krem for å forebygge. Har alltid det med meg, så hvis jeg kjenner et lite snev av kløe, så går jeg på do og smører.

unngå trange bukser

ikke gå lenge med vått badetøy 

hvis du svetter mye en dag, bytt truse. Fuktig undertøy er ikke bra.

er du overvektig? Det hjalp betraktelig for meg da jeg gikk fra overvekt til normalvektig. 

Kuttet ut sukker fra kosten (altså farin, man finner i sjokolade ol) og er forsiktig med gjær (fikk det som kjerringråd en gang)

Håoer det ordner seg for deg! Er ekstremt slitsomt å ha det! Jeg har det kanskje 1 gang i året nå, siden jeg følger rådene jeg skrev over. Og da er den så mild at det går over med vanlig canesten/pevarylkur.

Anonymkode: e60a2...2f2

Skrevet

Skal ikke si det er noen mirakelkur eller at det virker på deg i det hele tatt, men det jeg ville gjort var å ta en flere ukers kur med probiotika kjøpt på helsekost, for eksempel molkosan, kombucha og/eller Udo's Choice kaplser. Og mye rå grønnsaker og rå grønnsaksjuice som alkaliserer kroppen og gjør den "uspiselig" for sopp.
Anisfrø og ingefær tar også knekken på sopp, det finnes teer med de urtene på helsekost.

Jeg så en tråd for en stund siden, om vond lukt som forsvant når hun gikk over til truser med bommull i skrittet. Det var ikke soppinfeksjon visst, men kanskje det har noe med trusene å gjøre også. De må vaskes på minst 60C og ha bommull i skrittet.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vært hos legen? Hos meg hjalp det med reseptbelagt difflucan (tror det het det). Hadde prøvd alt av medikamenter uten resept. Ble helt gal av hvor mye det klødde.

Ellers så smører jeg meg jevnlig med pevaryl-krem for å forebygge. Har alltid det med meg, så hvis jeg kjenner et lite snev av kløe, så går jeg på do og smører.

unngå trange bukser

ikke gå lenge med vått badetøy 

hvis du svetter mye en dag, bytt truse. Fuktig undertøy er ikke bra.

er du overvektig? Det hjalp betraktelig for meg da jeg gikk fra overvekt til normalvektig. 

Kuttet ut sukker fra kosten (altså farin, man finner i sjokolade ol) og er forsiktig med gjær (fikk det som kjerringråd en gang)

Håoer det ordner seg for deg! Er ekstremt slitsomt å ha det! Jeg har det kanskje 1 gang i året nå, siden jeg følger rådene jeg skrev over. Og da er den så mild at det går over med vanlig canesten/pevarylkur.

Anonymkode: e60a2...2f2

Takk for tips! Jeg har vært hos gynekolog og fikk byttet p-piller. Det var her jeg fikk flucanozol som er det samme som diflucan, bare billigere. Dette hjalp også.. Jeg er ikke overvektig.

AnonymBruker
Skrevet

Har gynekologen tatt en prøve for å faktisk sjekke om det er sopp? Dersom det er sopp burde prøven også inneholde en resistensbestemmelse. Det finnes soppmidler på resept som et alternativ dersom Diflucan, Canesten og Pevaryl ikke har virket. Men man bør også sjekke om det kan være en annen tilstand en sopp som gir symptomene.

Anonymkode: 08d3f...65a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt  "smertelindrene" krem som heter Xylocain. Pleier å klø etter barbering og den fjerner all kløe. Den er egentlig til overfladiske hudskader og insektbitt, men så lenge du ikke har åpne sår nedentil funker den gull. Som en som skrev over kan det og være lurt å bytte truser, og slutte å gå med dongeri over en periode. Jeg fikk mye reaksjoner da jeg begynte å gå med en type truse, og det sluttet da jeg byttet. Kanskje du må tenke over hvilket vaskemiddel du bruker og? 

Anonymkode: 30025...233

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har gynekologen tatt en prøve for å faktisk sjekke om det er sopp? Dersom det er sopp burde prøven også inneholde en resistensbestemmelse. Det finnes soppmidler på resept som et alternativ dersom Diflucan, Canesten og Pevaryl ikke har virket. Men man bør også sjekke om det kan være en annen tilstand en sopp som gir symptomene.

Ja, har tatt prøve og fått bekreftet at det faktisk er sopp det er snakk om. Testet for forskjellige kjønnssykdommer og det var det ikke. Har ikke hørt noe om en resistensbestemmelse.. Men den forbanna soppen er veldig hardnakket kan man si. Er skikkelig fælt og det ødelegger sexlivet mitt :(

AnonymBruker
Skrevet

Vasker kjæresten din seg med kun vann? Det ga seg for meg så fort samboer sluttet å vaske med såpe :)

Anonymkode: a8f92...964

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt/har samme problem som deg, føler virkelig med deg! Merker at det blir verre ved inntak av sukker og gjær, som nevnt lenger opp. Bruker ikke p-piller, så vi bruker kondom, her hjalp det betydelig å skifte type glidemiddel. Bruker også veldig ofte melkesyre vagitorier ( vesentlig billigere i Sverige! ), gjerne en etter hvert samleie + vasking av underliv med bare vann.

Vasker alt av undertøy på 60grader, bruker neutral vaskepulver - IKKE skyllemiddel.

Diflucan hjalp der og da, men soppen kom alltid tilbake ( gikk på kur i 4-5mnd ). Får symptomer ved menstruasjon hver mnd.

Anonymkode: 6f6d2...cc5

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har tatt prøve og fått bekreftet at det faktisk er sopp det er snakk om. Testet for forskjellige kjønnssykdommer og det var det ikke. Har ikke hørt noe om en resistensbestemmelse.. Men den forbanna soppen er veldig hardnakket kan man si. Er skikkelig fælt og det ødelegger sexlivet mitt :(

Da kan kanskje det være noe å spørre gynekologen om. Sopp kan bli resistent av mange behandlinger, og da finnes det heldigvis andre soppmidler (men vet de er tilbakeholdne med å skrive det ut). 

AnonymBruker
Skrevet

Timer hos gyn er så sabla dyrt.. Uff :( som fattig student så er det ikke alltid jeg har råd til det.. Kan faktisk hende den har blitt resistent. Hva heter disse medikamentene da? 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Timer hos gyn er så sabla dyrt.. Uff :( som fattig student så er det ikke alltid jeg har råd til det.. Kan faktisk hende den har blitt resistent. Hva heter disse medikamentene da? 

Det husker jeg dessverre ikke. Men det står sikkert i felleskatalogen, under samme ATC-nummer som de andre soppmidlene (om man slår opp på for eks diflucan, og så klikker på ATC-nr, så skal det komme opp). Om du får henvisning fra lege, så er gynekolog litt rimeligere.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig at kjæresten din også har sopp, slik at dere driver og smitter hverandre. Når du får sopp bør han smøre seg med f,eks canesten daglig. Du må også ta en kur. Prøv dette en uke, uten at dere har samleie. 

Håper det ordner seg, vet hvor plagsomt det er. 

Anonymkode: cd0a0...991

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg ble deg mye bedre da jeg kutta ut hormonell prevensjon. 

Anonymkode: e4e8e...72d

AnonymBruker
Skrevet
Den 5/17/2016 at 7.51, AnonymBruker skrev:

For meg ble deg mye bedre da jeg kutta ut hormonell prevensjon. 

Anonymkode: e4e8e...72d

Samme her 😏 ville prøvd å slutte helt på p pillen en stund for å se om det kan være årsaken! Testet legen om det var sopp eller bare at det ikke var kjønnssykdommer og derfor antar de at det er sopp? :) 

Anonymkode: 26635...dd8

AnonymBruker
Skrevet
Den 18. mai 2016 at 18.02, AnonymBruker skrev:

Samme her 😏 ville prøvd å slutte helt på p pillen en stund for å se om det kan være årsaken! Testet legen om det var sopp eller bare at det ikke var kjønnssykdommer og derfor antar de at det er sopp? :) 

Anonymkode: 26635...dd8

Gyn testet for både kjønssykdommer og sopp, og fant ut at det var sopp..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...