AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #21 Skrevet 19. mai 2016 Den 16.5.2016 at 22.23, Klaveret skrev: Jeg har det også, men har ikke hørt noe om at kostholdsendringer vil hjelpe. Jeg smører med Dactakort til det er borte, men det kommer veldig snart igjen, dessverre. Legen sa at det ikke var noe man kunne bli kurert for, men holde i sjakk med kremer etc.. Mannen min smører med Elocon, da forsvinner eksemet fort. Viktig å smøre hver dag til det er helt borte, heller trappe ned. Anonymkode: aeb7b...692
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #22 Skrevet 19. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mannen min smører med Elocon, da forsvinner eksemet fort. Viktig å smøre hver dag til det er helt borte, heller trappe ned. Anonymkode: aeb7b...692 Rettelse: mannen min sier at han var voldsomt plaget før, så testet han Elocon (barna våre har atopisk eksem og han lånte deres), etter en påsmøring ble han mye bedre og han har siden omtrent ikke hatt noe eksem! Anonymkode: aeb7b...692
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #23 Skrevet 19. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Avene inneholder også parfyme. Dessverre. :/ Anonymkode: 351ec...b4f Oi, det visste jeg ikke. Er så lei av at apotekerne skal være så sikre på at det er riktig produkt som ikke gjør eksemet verre, også hjelper det ikke en dritt. Jeg spurte flere ganger og sa at jeg hadde seboreisk fordi jeg ville unngå å kjøpe noe feil. Var to apotekere som "hjalp" meg. Greit at de ikke hadde visst hva som var bra, men å si noe feil og være skråsikre er noe tull. Anonymkode: dfcb6...b5b
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #24 Skrevet 19. mai 2016 Ts her, ja, jeg styrer konsekvent unna parfyme fordi jeg har hørt at det ikke er bra. Men samtidig så kan det jo være at parfymen de bruker i kremene ikke er allergifremkallende. Det er jo ikke akkurat rein parfyme heller tror jeg. Men jeg unngår det fordi jeg ikke ønsker å trigge noe. Anonymkode: 351ec...b4f
Gjest Klaveret Skrevet 19. mai 2016 #25 Skrevet 19. mai 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen min smører med Elocon, da forsvinner eksemet fort. Viktig å smøre hver dag til det er helt borte, heller trappe ned. Anonymkode: aeb7b...692 Er Elocon på resept? Takk for tips
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #26 Skrevet 19. mai 2016 Har du prøvd A-derma skin care cream? Avène skin recovery, Tolerance og Eucerin aquaporin er foresten parfymefrie. Anonymkode: 6adf8...68f 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #27 Skrevet 19. mai 2016 Nei, den har jeg ikke prøvd. Tusen takk. :D Er redd skin recovery vil bli for fet. Jeg har fet hud underhud skjønner du. :/ Derfor er huden min kresen for jeg må ha en fettfri krem, og parfymefri. Ikke lett dette. Eucerin aquaporin har jeg vurdert sterkt, men ble så skuffa da jeg hørte det var på vei ut av Norge. Håper å finne et annet sted utenfor Norge der de shipper til Norge. Anonymkode: 351ec...b4f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #28 Skrevet 19. mai 2016 Jeg har seboreisk eksem i hodebunnen, øyenbryn, nesevinger og inni ørene! Det som hjelper meg å holde det nede er å spise lavkarbo. Da er jeg helt fin. Med en gang jeg spiser "vanlig" igjen får jeg skorper/sår i hele hodebunnen, flasser, blir sår rundt nesen og klør noe vanvittig i ørene! Har testet dette mange ganger.. Så ja, kosthold spiller absolutt en stor rolle! Anonymkode: c665c...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #29 Skrevet 19. mai 2016 Har gått over til vedlikeholdsbehandling med fungoral. Noen som vet hvor ofte man da skal smøre? Jeg tror det er to kvelder i uka, men ble usikker. Anonymkode: 351ec...b4f
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2016 #30 Skrevet 18. oktober 2016 Kjenner jeg blir litt oppgitt her. Det er ikke slik at en kan avfeie behandlingsformer. Tilstanden er alt for kompleks til å kunne vite hva som ikke vil fungere. En tur til Hudlegen bør være første stopp, selv om kortisonkremer og antifunguralkremer, som blir foreskrevet, sjeldent har effekt på lang sikt. Det er ingenting en lege kan gi deg som vil løse hele problemet, selv om jeg anbefaler at dere prøver det han gir. Tilstanden er på generelt grunnlag tillagt lite oppmerksomhet blant leger/forskning og de har dermed begrenset kunnskap. De som derimot har viet mye tid og oppmerksomhet rundt problemet er de som er rammet av eksemet. Og til dette må det påpekes at folk faktisk har blitt kvitt problemet. Om det så er snakk om behandlinger eller livsstilsendringer, så ser det ut til at noe funker for noen, men ikke andre. Dette kan ha noe å gjøre med at eksemet er individuelt tilpasset akkurat deg, eller at det er en rekke faktorer som du må holde i sjakk for å få ønsket resultat. Det kan eksempelvis være at du har prøvd kostholdsendringer og ikke sett effekt, men at dette egentlig skyldes andre faktorer som stress, lite søvn, matallergi, tobakk osv. Det som derfor er avgjørende er å finne ut av hva som trigger tilstanden for deg og holde dem alle i sjakk. Til dette er den beste informasjonen den du får fra andre med tilsvarende problem slik som i forum som dette. Jeg har levd med tilstanden i 10 år og har følgende erfaringer: - Hydrokortison. Den har en viss effekt og kan etter egen erfaring hindre oppblussing, men effekten avtar etter tid og kan faktisk gjøre det verre. Derfor anbefaler jeg ikke å bruke denne til vanlig, men den kan være god å ha innimellom. - Antifungus og diverse soppdrepende midler. Har forsøkt fungural og daktacort uten at disse har hatt noen særlig effekt på meg. - Sol. Enten naturlig eller i solarium. Har god effekt. - Dødehavsalt. Muligens noe, men ikke nevneverdig effekt. - Eplesidereddik. Muligens noe, men ikke nevneverdig effekt. - Søvn. Er for meg en dealbreaker. Dersom jeg ikke får 7 timer, så vet jeg at det vil blusse opp. - Stress. Kan føre til oppblussing. - Tobakk. Har nå gått 4 måneder uten snus og ser klare forskjeller. - Alkohol. En kan nærmest stille klokka etter oppblussing etter en fyllekule. - Sukker/hvitt mel. Det er klart for meg at i perioder hvor jeg spiser mye slikt, så er eksemet mitt dårlig. Har eliminert dette fra kosten min i perioder uten at eksemet mitt har blitt fraværende. Dette kan derfor ikke alene være årsakene til problemene, men noe jeg generelt prøver å begrense forbruket av. - Protopic. Fungerte egentlig veldig bra, men passet ikke til min hudtype da salven tilstoppet porene mine. - Elidel. Fungerte nokså bra. En stund siden jeg har brukt den. Skal fungere på samme måte som Protopic, men er i krem, så skal derfor passe huden min bedre. Synes ikke den var så god når jeg prøvde den, men har tenkt til å prøve den igjen. Et minus med både denne og Protopic er at en kan få bli rødlig på eksemområdet ved inntak av alkohol. - Salisylsyre oljeliniment 5%. Dette er til nå min klare favoritt. Jeg bruker den hver kveld/natt etter rens og har svært god effekt. Syren trenger ned i porer og løsner opp sebum og tilstoppede porer. Med tanke på at stor sebumproduksjon har vist seg å ha en sammenheng med problemet, vil jeg tro at syren ved å løsne opp sebumet på den måten fjerner noe av grunnlaget for soppveksten. Videre løsner syren opp i de døde hudcellene som kjennetegner tilstanden. Til slutt anbefaler jeg, som allerede nevnt, å sjekke ut hva som har fungert for andre. Og ikke nøy dere med norske forum/blogger, søk på engelsk. Da finner dere så mange flere erfaringer. Kanskje du finner akkurat det som du trenger for å bekjempe problemet. Lykke til! Anonymkode: 9212b...036
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå