AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #1 Skrevet 15. mai 2016 Har hatt dette eksemet i flere år og var nylig til lege og fikk utskrevet fungoral. Er på fjerde uken nå i "behandlingen" og ser ut som det har tatt mesteparten av det. :-) Har tenkt veldig på kostholdet i det siste pga eksemet da jeg hører det er en del som anbefaler å kutte hvete, melk og sukker. Jeg spiser sunt, men er ikke fanatisk og lurer på om det er noen andre som har dette eksemet som følger noen bestemte "kostholdsråd"? Anonymkode: 351ec...b4f
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #2 Skrevet 15. mai 2016 Tar forresten probiotika, og b-vitaminer da jeg har hørt at dette kan hjelpe. Anonymkode: 351ec...b4f
Gjest Klaveret Skrevet 16. mai 2016 #4 Skrevet 16. mai 2016 Jeg har det også, men har ikke hørt noe om at kostholdsendringer vil hjelpe. Jeg smører med Dactakort til det er borte, men det kommer veldig snart igjen, dessverre. Legen sa at det ikke var noe man kunne bli kurert for, men holde i sjakk med kremer etc..
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #5 Skrevet 16. mai 2016 Den Sunday, May 15, 2016 at 13.58, AnonymBruker skrev: Har hatt dette eksemet i flere år og var nylig til lege og fikk utskrevet fungoral. Er på fjerde uken nå i "behandlingen" og ser ut som det har tatt mesteparten av det. :-) Har tenkt veldig på kostholdet i det siste pga eksemet da jeg hører det er en del som anbefaler å kutte hvete, melk og sukker. Jeg spiser sunt, men er ikke fanatisk og lurer på om det er noen andre som har dette eksemet som følger noen bestemte "kostholdsråd"? Anonymkode: 351ec...b4f Tror du ikke at det hadde blitt anbefalt kostholdsomleggingndersom legen kjente til at dette kan hjelpe? Vær glad du kan spise hva som helst fremfor å begynne å eksprimentere med noe som ikke har kjent effekt. Dog tro kan flytte fjell for enkelte. Anonymkode: 3a449...fb8 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2016 #6 Skrevet 17. mai 2016 Bruker dactacort i ansiktet og Selukos sjampo. Om sommeren forsvinner det helt. Sol er bra for meg. Men kosthold? Nei... Spiser vanlig mat og stort sett sunt, men eksem har jeg uansett. Tror ikke på at kosthold har mye å si. Anonymkode: 70218...a02
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #7 Skrevet 19. mai 2016 Takk for svar. Jeg tenkte jeg skulle prøve bare for "moro" skyld og se om det faktisk hadde noe innvirkning på meg. Alle reagerer individuelt, men jeg tror heller ikke egentlig at dette er noe som kommer til å hjelpe betraktelig. Kan jeg få spørre hva du bruker av fuktighetskrem? Dette synes jeg er så vanskelig. Er på utkikk etter en lett fuktighetskrem, uparfymert og som ikke tetter porene. Neimen, ikke lett da det er mye parfymert ute å går. Så vurderer en krem som heter La roche posay toleriane legere. Har og vurdert rå organic skincare. Brukte Dermalogica før, men uheldigvis ser det ut til at jeg reagerer, og jeg som var veldig glad i den serien. Anonymkode: 351ec...b4f
Ulla Ullsokk Skrevet 19. mai 2016 #8 Skrevet 19. mai 2016 (endret) Jeg har ikke seborisk eksem, men huden min reagerer helt idiotisk mye på kosthold, så jeg ville absolutt gi det en sjangse! Leger er av en eller annen grunn veldig lite oppdatert på kosthold, hvor rart det enn høres ut! Jeg får ansiktet fullt av utslett hvis jeg får i meg noe jeg ikke tåler, f eks melkeproteiner, men ifølge legen tåler jeg alt... Måtte dra dit for noe annet en gang ansiktet var fullt og da først trodde hun på meg. Da hadde jeg vært på reise og ikke klart å holde meg unna alt. Endret 19. mai 2016 av Ulla Ullsokk
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #9 Skrevet 19. mai 2016 Seborrea er soppinfeksjon ofte hjulpet av et immunforsvar som ikke fungerer helt som det skal. Det har absolutt ingenting med kosthold å gjøre. Anonymkode: 1840e...803 2
Ulla Ullsokk Skrevet 19. mai 2016 #10 Skrevet 19. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seborrea er soppinfeksjon ofte hjulpet av et immunforsvar som ikke fungerer helt som det skal. Det har absolutt ingenting med kosthold å gjøre. Anonymkode: 1840e...803 Hvorfor har kosthold så mye å si ifht soppinfeksjoner da? For det har det! Hadde legene sagt det til meg for 20 år siden hadde jeg sluppet mye! 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #11 Skrevet 19. mai 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg tenkte jeg skulle prøve bare for "moro" skyld og se om det faktisk hadde noe innvirkning på meg. Alle reagerer individuelt, men jeg tror heller ikke egentlig at dette er noe som kommer til å hjelpe betraktelig. Kan jeg få spørre hva du bruker av fuktighetskrem? Dette synes jeg er så vanskelig. Er på utkikk etter en lett fuktighetskrem, uparfymert og som ikke tetter porene. Neimen, ikke lett da det er mye parfymert ute å går. Så vurderer en krem som heter La roche posay toleriane legere. Har og vurdert rå organic skincare. Brukte Dermalogica før, men uheldigvis ser det ut til at jeg reagerer, og jeg som var veldig glad i den serien. Anonymkode: 351ec...b4f Finn noe uten mineralolje. Du har sannsynligvis fet hud, og mineralolje tetter igjen. Fuktig, men ikke fet krem er viktig. Anonymkode: 70218...a02
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #12 Skrevet 19. mai 2016 Ts her, jeg tenker at jeg f.eks kan kutte ned melkeprodukter og se om dette kan hjelpe litt. Samtidig drikker jeg svært lite melk, men jeg synes det er veldig godt å kose meg med litt fløte i kaffen. Men her kan jeg sikkert finne andre alternativer. Klart, jeg vet jo at det er melk i andre produkter som f.eks sjokolade. o.l Men finner sikkert noe melkefri alternativer også. Kom på at jeg spiser en del hvitost, men har hørt at laktoseintolerante kan spise hvitost, men ikke melkeallergikere. Så det er jo "dilemmaet". Skal jeg gå helt for det, eller skal jeg bare kutte ut laktose. Egentlig helt tullete, da jeg aldri har følt noe ubehag ved å drikke eller spise melkeprodukter. Og ellers er kostholdet mitt sunt. Mye rent vann, grønnsaker, fisk. Spiser en del grovt, og her kan man jo f.eks bytte ut hvetemel noen ganger med spelt. Er heller ikke den som spiser mye sukker. Det er hudpleie som jeg synes er vanskelig. Ønsker bare en lett/oljefri krem (som ikke tørker ut) og er parfymefri. Jeg har ikke fått det sort hvitt at jeg reagerer på parfyme, men tar en del forhåndsregler. Er redd for at huden skal bli enda mer sensitiv og i verste fall få rosacea tendenser. Anonymkode: 351ec...b4f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #13 Skrevet 19. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finn noe uten mineralolje. Du har sannsynligvis fet hud, og mineralolje tetter igjen. Fuktig, men ikke fet krem er viktig. Anonymkode: 70218...a02 Ja, jeg har fet underhud og meget sensitiv/dehydrert (ikke tørr) overhud. La roche posay toleriane, den for kombinert hud tror jeg kanskje er bra. Synes norske apotek har litt dårlig utvalg om jeg skal være helt ærlig. Tenkte på Eucerin, men de er på vei ut av Norge har jeg hørt. Har tenkt at kanskje svenske apotek sender til Norge. Der har de et større utvalg av parfymefri kremer som er oljefri. Anonymkode: 351ec...b4f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #14 Skrevet 19. mai 2016 La Roche Posay Kerium DS er en fuktighetskrem beregnet på seboreisk eksem, den har hjulpet meg mye. Noen apotek har den ikke framme, men finner den hvis man spør. Den har dessverre litt parfyme/lukt, men veldig lite (jeg er supersensitiv, men tåler denne). Anonymkode: 4c8fe...c35
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #15 Skrevet 19. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: La Roche Posay Kerium DS er en fuktighetskrem beregnet på seboreisk eksem, den har hjulpet meg mye. Noen apotek har den ikke framme, men finner den hvis man spør. Den har dessverre litt parfyme/lukt, men veldig lite (jeg er supersensitiv, men tåler denne). Anonymkode: 4c8fe...c35 Har fått den anbefalt, men da styre jeg unna pga parfyme, men det kan hende at jeg bare er veldig kresen. Og at parfymeinnholdet ikke er høyt. Anonymkode: 351ec...b4f 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #16 Skrevet 19. mai 2016 Spenol er billig og veldig bra! Anonymkode: b848b...b5c
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #17 Skrevet 19. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg tenkte jeg skulle prøve bare for "moro" skyld og se om det faktisk hadde noe innvirkning på meg. Alle reagerer individuelt, men jeg tror heller ikke egentlig at dette er noe som kommer til å hjelpe betraktelig. Kan jeg få spørre hva du bruker av fuktighetskrem? Dette synes jeg er så vanskelig. Er på utkikk etter en lett fuktighetskrem, uparfymert og som ikke tetter porene. Neimen, ikke lett da det er mye parfymert ute å går. Så vurderer en krem som heter La roche posay toleriane legere. Har og vurdert rå organic skincare. Brukte Dermalogica før, men uheldigvis ser det ut til at jeg reagerer, og jeg som var veldig glad i den serien. Anonymkode: 351ec...b4f Å prøve en så omfattende kostholdsomlegging "for morro skyld", høres lite gjennomtenkt ut. Særlig med de konsekvensene det på sikt kan få for kroppen å kutte ut så viktige næringskilder. Faktisk kan ulempen bli langt mer alvorlig enn du ser ut til å ane. Næringsstoffunderskudd kan og påvirke hud/eksem negativt. Anonymkode: 3a449...fb8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #18 Skrevet 19. mai 2016 Jeg skrev moro skyld i gåseøyne... Jeg er fullstendig klar over at det ikke er lurt å kutte ut, uten at man vet. Men det var bare for en liten periode for å se om det kanskje kunne være jeg får utslett av f.eks meieriprodukter. Det skader ikke å prøve. Men det er kun å bytte ut f.eks melk med havremelk for å ta et eksempel. Anonymkode: 351ec...b4f
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #19 Skrevet 19. mai 2016 Fuktighetskrem gjorde det verre hos meg. Jeg har ikke utviklet en voldsom versjon av eksemet, da. Bruker fungural shampoo og merker det hjelper håret. Og når håret blir bedre blir også ansiktet bedre. Brukte avene fuktighetskrem (fikk anbefalt på apoteket), men ble rødere og følte mer ubehag i huden. Føles bedre når jeg lar huden puste. Prøvde smøre på olivenolje noen ganger og det virker å være bedre enn hudkremen, men vet ikke om det hjelpte mer enn om jeg ikke bruker noe. Sitat Seborrea er soppinfeksjon ofte hjulpet av et immunforsvar som ikke fungerer helt som det skal. Det har absolutt ingenting med kosthold å gjøre. Anonymkode: 1840e...803 Kostholdet har påvirkning på immunsystemet. Men det er vanskelig å vite om kosthold skulle ha noe å si i denne situasjonen. Regner med det ville hjulpet om personen reagerer mildt inflammatorisk på noen type matvarer. Om personen tåler all mat godt ville det sikkert hatt mindre å si. Anonymkode: dfcb6...b5b 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2016 #20 Skrevet 19. mai 2016 Avene inneholder også parfyme. Dessverre. :/ Den eneste jeg har funnet på apoteket er la roche posay toleriaene legere som er uten parfyme og er for en fetere hudtype. Eucerin har også noen uten, men har hørt merket er på vei ut av Norge så da tenker jeg at jeg bør finne noe annet. Tror ikke Sverige sender til Norge. Anonymkode: 351ec...b4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå