Gjest Blondie65 Skrevet 15. mai 2016 #21 Skrevet 15. mai 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et annet aspekt er at svar av nyere dato generelt har større vekt selv om svaret er det samme som for ti år siden. Derfor er det nyttig å svare på spørsmål som er blitt besvart tidligere. Eksempel: Når stenger butikkene i pinsen? Google kan godt gi svar fra et forum som besvarte dette i 2006, men ville du stolt på informasjonen? Det ikke sikkert noe har endret seg på ti år. Men tidsaspektet har altså betydning. Anonymkode: 64991...89a Tøys. Google gir deg hjemmesiden til butikken der det du trenger står.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #22 Skrevet 15. mai 2016 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Tøys. Google gir deg hjemmesiden til butikken der det du trenger står. Ok kanskje du kan kan hjelpe meg med å finne åpningstidene til Oslo Sportslager pinsen 2016? Forlkar gjerne hvordan du kom fram til det også. (For de som ikke er kjent med Oslo Sportslager, er dette ikke en obskur liten bedrift ute i ingenmannsland). Anonymkode: 64991...89a
Gjest Blondie65 Skrevet 15. mai 2016 #24 Skrevet 15. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok kanskje du kan kan hjelpe meg med å finne åpningstidene til Oslo Sportslager pinsen 2016? Forlkar gjerne hvordan du kom fram til det også. (For de som ikke er kjent med Oslo Sportslager, er dette ikke en obskur liten bedrift ute i ingenmannsland). Anonymkode: 64991...89a Jeg mente dagligvarekjeder. Beklager at jeg var upresis.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #25 Skrevet 15. mai 2016 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Jeg mente dagligvarekjeder. Beklager at jeg var upresis. Ok. Kan du finne åpningstidene til en hvilken som helst Bunnprisbutikk i Oslo i pinsen for meg? Forklar gjerne hvordan du kom fram til det også. Anonymkode: 64991...89a
Sølvrosen Skrevet 15. mai 2016 #26 Skrevet 15. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok kanskje du kan kan hjelpe meg med å finne åpningstidene til Oslo Sportslager pinsen 2016? Forlkar gjerne hvordan du kom fram til det også. (For de som ikke er kjent med Oslo Sportslager, er dette ikke en obskur liten bedrift ute i ingenmannsland). Anonymkode: 64991...89a Jeg googlet "oslo sportslager åpningstid pinsen" og fant ut at det ikke er oppgitt på nett, men at det er mulig å ringe og spørre. byttet deretter ut "pinsen" med "mai", og selv om jeg ikke fant noe mer fant jeg de normale åpningstidene, som bare var til 16 på lørdager og stengt søndager, sier det meg mye. Siden de ikke er søndagsåpne er de sikkert ikke åpne 1. og 2. pinsedag, og heller ikke 17. mai. Pinseaften stenger mange butikker tidligere enn vanlig, så dersom jeg ikke hadde hatt muligheten til å dra dit før kl 15 pinseaften ville jeg enten ringt og spurt hvor lenge de holdt åpen eller utsatt turen dit til neste uke. Der googling ikke gir deg et klart svar kommer du langt med logikk 2
Gjest supernova_87 Skrevet 15. mai 2016 #27 Skrevet 15. mai 2016 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fakta kan være så mangt. Du som sikkert er meget god på å google. Kan du fortelle meg hva åpningstidene til Oslo Sportslager er pinseaften 2016? Anonymkode: 64991...89a Du, det er ikke verre enn at man skriver i åpningsinnlegget: "Jeg har allerede googlet dette, og på deres hjemmesider står det "ikke kjent" om hva åpningstidene er. Hvordan finner jeg dette ut, eller er det evt. noen som kjenner til butikken og vet det?" Dessuten, er det større sjanse for at randoms på internett som vet det ser ditt spørsmål, eller at randoms som ikke kjenner området skal kunne gi deg svar, eller er det bedre å da ringe til nummeret du får oppgitt på siden? Du gjør deg vanskelig. Jeg sier jo at noen ting er det bra å få informasjon på, men visse ting som jeg skrev i forrige svar er det mye enklere å google. Jeg har også spurt om ting jeg kunne googlet, fordi jeg synes f.eks det har vært et vanskelig begrep og jeg vil heller ha den gjengse oppfatningen av det, enn titalls sider med opplysninger som jeg må tolke. Svært sjelden har jeg blitt møtt med "google det!". Endret 15. mai 2016 av Rainstorm
Sølvrosen Skrevet 15. mai 2016 #28 Skrevet 15. mai 2016 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Kan du finne åpningstidene til en hvilken som helst Bunnprisbutikk i Oslo i pinsen for meg? Forklar gjerne hvordan du kom fram til det også. Anonymkode: 64991...89a "bunnpris oslo åpningstid pinse" 2. resultat er bunnpris bislett. De viser ikke åpningstid tilbake i tid, men 2. pinsedag er den åpen 8-23 Dersom du ikke vet hva butikken heter har bunnpris.no kart der du kan finne butikken, klikke deg inn og se åpningstid. edit: det er altså mye lettere å finne slikt ved å google enn ved å skrive i et forum og vente på svar Endret 15. mai 2016 av Sølvrosen 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #29 Skrevet 15. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er så lei den setningen der. Det gikk sikkert an for ti år siden å goggle alt og finne alt. Vet du hva som skjer hvis du gogler det du lurer på nå? Du finner mest sansynlig et forum med noen som spør det samme der folkl ikke svarer, men ber personen om å google det. Vet ikke hvor mange ganger jeg har lurt på noe og googlet i timesvis og bare kommet over forum som ber meg google. Anonymkode: 7ebd6...6bf Dette er diskutert tusenvis av ganger før verden over. Bare å google. Trenger ikke spamme KG med gamle problemstillinger som allerede er gjennomanalysert. Anonymkode: 6d1ab...3c5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #30 Skrevet 15. mai 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok kanskje du kan kan hjelpe meg med å finne åpningstidene til Oslo Sportslager pinsen 2016? Forlkar gjerne hvordan du kom fram til det også. (For de som ikke er kjent med Oslo Sportslager, er dette ikke en obskur liten bedrift ute i ingenmannsland). Anonymkode: 64991...89a Når jeg googler "Oslo Sportslager åpningstider" får jeg opp denne siden med søkeresultater, og på høyre side står det en infoboks om Oslo Sportslager som blant annet oppgir: (drumroll) Åpningstidene i pinsen, dag for dag. Helt uten at du trenger å gjøre så mye som å klikke på en link. Jeg tror akkurat du motbeviste ditt eget argument, og må innrømme at jeg er smålig nok til å synes det er ustyrtelig festlig. Anonymkode: 98fc8...b98 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #31 Skrevet 15. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Når jeg googler "Oslo Sportslager åpningstider" får jeg opp denne siden med søkeresultater, og på høyre side står det en infoboks om Oslo Sportslager som blant annet oppgir: (drumroll) Åpningstidene i pinsen, dag for dag. Helt uten at du trenger å gjøre så mye som å klikke på en link. Jeg tror akkurat du motbeviste ditt eget argument, og må innrømme at jeg er smålig nok til å synes det er ustyrtelig festlig. Anonymkode: 98fc8...b98 Unnskyld, en liten rettelse: Du må klikke på nedoverpila ved siden av "Stengt i dag", så får du opp lista med åpningstider for de nærmeste dagene. Anonymkode: 98fc8...b98
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #32 Skrevet 15. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror akkurat du motbeviste ditt eget argument, Du har ikke motbevist noe som helst. Du har derimot avslørt at du ikke har forstått noe som helst. Anonymkode: 64991...89a
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #33 Skrevet 15. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke motbevist noe som helst. Du har derimot avslørt at du ikke har forstått noe som helst. Anonymkode: 64991...89a Etter litt fundering fant jeg feilen. Siden du ba om åpningstiden for pinseaften gikk jeg ut i fra at spørsmålet var stilt i går, og siden viser bare åpningstider for dagens dato og noen dager fremover. Men historiske åpningstider er noe helt annet enn gjeldende åpningstider, som er det 99,99 % (eller mer) av nettbrukerne har behov for når de spør etter åpningstider på et forum. Det er ytterst sjelden noen har behov for å vite når butikken stengte i går eller i fjor, og da er heller ikke et diskusjonsforum det mest innlysende stedet å spørre. Da får man heller ta en telefon eller sende en epost til butikken. Jeg mener argumentet mitt står: Google er ypperlig til å finne åpningstider for butikker. Og regler for å motta dagpenger. Og trenger man hjelp til å tolke reglene, får man heller be om hjelp til det, da. Jeg har aldri sett noen få beskjed om å google om de sier f.eks. "på NAV står det at sånn og slik, men jeg er usikker på hva det betyr." Men spørsmål om "hva er reglene for å få dagpenger" kan fort få det svaret. Anonymkode: 98fc8...b98 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #34 Skrevet 15. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er helt feil, og viser hvor liten forståelse du har for søkemotorer generlt og google spesielt. For det første kommer det an på hva du søker etter. To personer som googler det samme kan får helt forskjellige treff. Dessuten er er informasjon på nettet fragmentert og usystematisk og i noen tilfeller overveldende. Spørsmål folk øsnsker svar på på nettet er gjerne andres tolkning av informasjonen som er funnet fram på nett. Tolkning er ikke noe man uten videre kan google. Men det er klart at om noen lurer på hvem som var konge i Norge etter unionsoppløsningen, så er det ikke så vanskelig å google fram et svar. Men hvis spørsmålet er "hvordan vet jeg om mannen min er psykopat" så er det ikke bare å google. Anonymkode: 64991...89a http://lmgtfy.com/?q=signs+of+a+psychopath Anonymkode: eeac0...1e8 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 15. mai 2016 #35 Skrevet 15. mai 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #36 Skrevet 15. mai 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter litt fundering fant jeg feilen. Siden du ba om åpningstiden for pinseaften gikk jeg ut i fra at spørsmålet var stilt i går, og siden viser bare åpningstider for dagens dato og noen dager fremover. Men historiske åpningstider er noe helt annet enn gjeldende åpningstider, som er det 99,99 % (eller mer) av nettbrukerne har behov for når de spør etter åpningstider på et forum. Det er ytterst sjelden noen har behov for å vite når butikken stengte i går eller i fjor, og da er heller ikke et diskusjonsforum det mest innlysende stedet å spørre. Da får man heller ta en telefon eller sende en epost til butikken. Jeg mener argumentet mitt står: Google er ypperlig til å finne åpningstider for butikker. Og regler for å motta dagpenger. Og trenger man hjelp til å tolke reglene, får man heller be om hjelp til det, da. Jeg har aldri sett noen få beskjed om å google om de sier f.eks. "på NAV står det at sånn og slik, men jeg er usikker på hva det betyr." Men spørsmål om "hva er reglene for å få dagpenger" kan fort få det svaret. Anonymkode: 98fc8...b98 Poenget med hele tråden er at spørsmål som tilsynelatende kan fremstå som svart/hvitt, opplyst og vedtatt, ikke er det på grunn av rimelig tvil. Og det er dette mine eksempler forsøker å vise, og som gjør at det er legitimt å stille spørsmålene på et forum. Poenget var altså ikke at jeg skulle bevise at det ikke fantes informasjon om åpningstider. Men heller tvert i mot, jeg ville vise at de fantes, men at de for det første ikke alltid er så lett å finne, og om de finnes kan de være utformet på en måte som er vanskelig å tolke. Eksemplet med Oslo Sportslager brukte jeg bevisst fordi jeg søkte det opp i går. Den første informasjonene jeg fant var nettopp siden du linket til og der var pinseaften opplyst med "det kan hende åpningstidene forandres". Informasjonen kommer ikke fra butikken selv, men fra google sine roboter som sammenstiller den norske hellidagskalenderen med den ordinære åpningstidsinformasjonen fra butikkens nettsider. Er dette troverdig informasjon? Rema 1000 sitt stunt viser at man ikke uten videre kan stole på en slik informasjoninnhenting. Det er frustrerende å se bastante og til dels arrogante svar om å google, når det er åpenbart den som sier det ikke forstår dybden og kompleksiteten i hverken spørsmålet, søkemotorer som verktøy eller tolkning av data/informasjon. Og for å ta eksemplet med NAV. Selv om noen formulerer seg på en litt enkel måte, må det være mulig å faktisk lese mellom linjene hva vedkommende spør om. En leksikal tolkning av en tekst er ikke nødvendigvis et bevis på god språkelig beherskelse, tvert i mot. Anonymkode: 64991...89a
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #38 Skrevet 15. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget med hele tråden er at spørsmål som tilsynelatende kan fremstå som svart/hvitt, opplyst og vedtatt, ikke er det på grunn av rimelig tvil. Og det er dette mine eksempler forsøker å vise, og som gjør at det er legitimt å stille spørsmålene på et forum. Poenget var altså ikke at jeg skulle bevise at det ikke fantes informasjon om åpningstider. Men heller tvert i mot, jeg ville vise at de fantes, men at de for det første ikke alltid er så lett å finne, og om de finnes kan de være utformet på en måte som er vanskelig å tolke. Eksemplet med Oslo Sportslager brukte jeg bevisst fordi jeg søkte det opp i går. Den første informasjonene jeg fant var nettopp siden du linket til og der var pinseaften opplyst med "det kan hende åpningstidene forandres". Informasjonen kommer ikke fra butikken selv, men fra google sine roboter som sammenstiller den norske hellidagskalenderen med den ordinære åpningstidsinformasjonen fra butikkens nettsider. Er dette troverdig informasjon? Rema 1000 sitt stunt viser at man ikke uten videre kan stole på en slik informasjoninnhenting. Det er frustrerende å se bastante og til dels arrogante svar om å google, når det er åpenbart den som sier det ikke forstår dybden og kompleksiteten i hverken spørsmålet, søkemotorer som verktøy eller tolkning av data/informasjon. Og for å ta eksemplet med NAV. Selv om noen formulerer seg på en litt enkel måte, må det være mulig å faktisk lese mellom linjene hva vedkommende spør om. En leksikal tolkning av en tekst er ikke nødvendigvis et bevis på god språkelig beherskelse, tvert i mot. Anonymkode: 64991...89a Men nå er det en gang slik, da, at det ikke er mye dybde og kompleksitet i de spørsmålene som får "google det!" til svar. Det er nettopp de helt elementære, banale spørsmålene som provoserer frem den typen svar, spørsmål man kan finne svaret på på et halvt minutt ved å skrive inn ett eller to ord i en søkemotor. Anonymkode: 98fc8...b98 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #39 Skrevet 15. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå er det en gang slik, da, at det ikke er mye dybde og kompleksitet i de spørsmålene som får "google det!" til svar. Det er nettopp de helt elementære, banale spørsmålene som provoserer frem den typen svar, spørsmål man kan finne svaret på på et halvt minutt ved å skrive inn ett eller to ord i en søkemotor. Anonymkode: 98fc8...b98 Tilsynelatende og for det utrente øye er det nok slik. Men for de som faktisk forsøker å reflektere over spørsmålet og tolke teksten i en videre språkelig og samfunnsmessig sammenheng så er de ikke det. Anonymkode: 64991...89a
Sølvrosen Skrevet 15. mai 2016 #40 Skrevet 15. mai 2016 I ren nysgjerrighet prøvde jeg å google for å finne tråder på KG som var blitt svart med "google det". Det klarte jeg visst ikke å google meg fram til Kanskje du kan hjelpe meg ab 89a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå