AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #1 Skrevet 15. mai 2016 Er så lei den setningen der. Det gikk sikkert an for ti år siden å goggle alt og finne alt. Vet du hva som skjer hvis du gogler det du lurer på nå? Du finner mest sansynlig et forum med noen som spør det samme der folkl ikke svarer, men ber personen om å google det. Vet ikke hvor mange ganger jeg har lurt på noe og googlet i timesvis og bare kommet over forum som ber meg google.Anonymkode: 7ebd6...6bf 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #2 Skrevet 15. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er så lei den setningen der. Det gikk sikkert an for ti år siden å goggle alt og finne alt. Vet du hva som skjer hvis du gogler det du lurer på nå? Du finner mest sansynlig et forum med noen som spør det samme der folkl ikke svarer, men ber personen om å google det. Vet ikke hvor mange ganger jeg har lurt på noe og googlet i timesvis og bare kommet over forum som ber meg google. Anonymkode: 7ebd6...6bf Da er du nok dårlig til å google Anonymkode: bf3ee...dfe 31
stan Skrevet 15. mai 2016 #3 Skrevet 15. mai 2016 Hvilken google bruker du? Jeg finner nesten alltid det jeg ser etter. Oftest er det blandt de tre første treffene. Det gjelder også det spørsmålene som dukker opp her på KG. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #4 Skrevet 15. mai 2016 Sikkert ikke svaret du vil høre, men da handler det om søke-kunnskaper på google(og om du bruker den norske eller ikke). Ofte holder det å google bare et nøkkelord, andre ganger må man presisere, bruke trunkering osv. alt etter hvor spesifikt det er det du leter etter. Og så er det jo om du søker på norsk eller engelsk. Og kildekritikk. Selvsagt! Men når det er sagt så er det jo ikke verre enn å svare det da; jeg har forsøkt å google men jeg klarer ikke finne ut av det. Noen som er flinkere og kan hjelpe meg? Er jo en ærlig sak det. Så hva med å google hvordan man googler? Anonymkode: d44ed...923 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #5 Skrevet 15. mai 2016 Vel, nå finner jeg alltid svar på det jeg lurer på, men er bare lei av å komme over forum der folk ber personen om å google. Kommer an på hva man lurer på, men noen ganger kan det være bedre å høre svaret fra 20 stykker enn å lese en artikkel man ikke vet er sant eller ikke.Anonymkode: 7ebd6...6bf 2
Gjest Blondie65 Skrevet 15. mai 2016 #6 Skrevet 15. mai 2016 Vel. Åpningstidene på den lokale kjedebutikken, f.eks. Det er lett å google. Lovteksten i husleieloven er også lett å google. Det samme gjelder andre lover. Anvendelsen av lovverk er det vanskeligere med.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #7 Skrevet 15. mai 2016 Kanskje noen ikke helt forstår en lov-tekst eller noe, og ønsker at folk skal gå litt mer "i dybden" og forklare bedre? Anonymkode: 1bcff...34b
slutt Skrevet 15. mai 2016 #8 Skrevet 15. mai 2016 24 minutter siden, stan skrev: Hvilken google bruker du? Jeg finner nesten alltid det jeg ser etter. Oftest er det blandt de tre første treffene. Det gjelder også det spørsmålene som dukker opp her på KG. Hvilken Google? Finnes det så mange?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #9 Skrevet 15. mai 2016 3 minutter siden, slutt skrev: Hvilken Google? Finnes det så mange? Nei, det finnes bare en Google. Anonymkode: 4ee77...3e0
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #10 Skrevet 15. mai 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er du nok dårlig til å google Anonymkode: bf3ee...dfe Det er helt feil, og viser hvor liten forståelse du har for søkemotorer generlt og google spesielt. For det første kommer det an på hva du søker etter. To personer som googler det samme kan får helt forskjellige treff. Dessuten er er informasjon på nettet fragmentert og usystematisk og i noen tilfeller overveldende. Spørsmål folk øsnsker svar på på nettet er gjerne andres tolkning av informasjonen som er funnet fram på nett. Tolkning er ikke noe man uten videre kan google. Men det er klart at om noen lurer på hvem som var konge i Norge etter unionsoppløsningen, så er det ikke så vanskelig å google fram et svar. Men hvis spørsmålet er "hvordan vet jeg om mannen min er psykopat" så er det ikke bare å google. Anonymkode: 64991...89a 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #11 Skrevet 15. mai 2016 Et annet aspekt er at svar av nyere dato generelt har større vekt selv om svaret er det samme som for ti år siden. Derfor er det nyttig å svare på spørsmål som er blitt besvart tidligere. Eksempel: Når stenger butikkene i pinsen? Google kan godt gi svar fra et forum som besvarte dette i 2006, men ville du stolt på informasjonen? Det ikke sikkert noe har endret seg på ti år. Men tidsaspektet har altså betydning. Anonymkode: 64991...89a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #12 Skrevet 15. mai 2016 Alle spørsmål der jeg har sett at TS blir bedt om å Google seg frem til svaret selv, er spørsmål av typen: "Når stenger butikkene i morgen?" "Hvordan søker jeg om dagpenger?" "Hva betyr *engelsk ord* på norsk?". Alt dette går det jo mye kjappere å finne ut av via Google. Anonymkode: 3e5fe...f2b 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #13 Skrevet 15. mai 2016 Enig med deg. Hva er da vitsen med forumet hvis man skal få til svar google? Hva gjør folk her da? Kan ikke de bare logge av? Anonymkode: 00110...e04
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #14 Skrevet 15. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg. Hva er da vitsen med forumet hvis man skal få til svar google? Hva gjør folk her da? Kan ikke de bare logge av? Anonymkode: 00110...e04 Dette er jo en diskusjonsside og ikke en opplysningsside. Togtider, åpningstider o.l finner man jo raskere og greiere på andre steder. Anonymkode: 4ee77...3e0 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #15 Skrevet 15. mai 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er så lei den setningen der. Det gikk sikkert an for ti år siden å goggle alt og finne alt. Vet du hva som skjer hvis du gogler det du lurer på nå? Du finner mest sansynlig et forum med noen som spør det samme der folkl ikke svarer, men ber personen om å google det. Vet ikke hvor mange ganger jeg har lurt på noe og googlet i timesvis og bare kommet over forum som ber meg google. Anonymkode: 7ebd6...6bf Ditt største handicap er da å bruke relevante søkeord. Anonymkode: 7adfa...b3f 5
Gjest supernova_87 Skrevet 15. mai 2016 #16 Skrevet 15. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et annet aspekt er at svar av nyere dato generelt har større vekt selv om svaret er det samme som for ti år siden. Derfor er det nyttig å svare på spørsmål som er blitt besvart tidligere. Eksempel: Når stenger butikkene i pinsen? Google kan godt gi svar fra et forum som besvarte dette i 2006, men ville du stolt på informasjonen? Det ikke sikkert noe har endret seg på ti år. Men tidsaspektet har altså betydning. Anonymkode: 64991...89a Men du er klar over at det var et idiotisk eksempel? For det er jo nettopp google som kan gi deg FAKTA om når butikkene stenger i pinsen, dette kan man finne på butikkenes hjemmeside, og et enkelt googlesøk viser deg åpningstidene på dine lokale matbutikker, og andre butikker. Svar fra forumbrukere vil kun gi deg synsing, og svar fra deres lokalområde. Er enig med at "google det" kan bli brukt for ofte, noen ganger er det absolutt bedre å få det forklart fra "mannen i gata" i stedet for forskningsartikler, eller det er bedre å få et variert svar, men visse ting det er SÅ mye enklere å google det enn å spørre. "Hva betyr ordet YYY?" "Hva er en XXX?"
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #17 Skrevet 15. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle spørsmål der jeg har sett at TS blir bedt om å Google seg frem til svaret selv, er spørsmål av typen: "Når stenger butikkene i morgen?" "Hvordan søker jeg om dagpenger?" "Hva betyr *engelsk ord* på norsk?". Alt dette går det jo mye kjappere å finne ut av via Google. Anonymkode: 3e5fe...f2b Du viser liten vilje/evne til å forstå hva folk egentlig spør etter. Selv om de ikke er best i verden til å formulere seg. "Hvordan søker jeg dagpenger" er som regel et spørsmål om hvordan dagpengeregler skal forstås og hvilke vilkår som må være oppfylt for at dagpenger sakl innvilges. Ikke så lett å google. "Hva betyr *engelsk ord* på norsk? er som regel et spørsmål om tolkning fordi direkte oversettelse ikke er mulig. Det engelske språket er langt rikere enn det norske. Så det er svaært mange engelske ord som ikke kan oversettes uten å tolkes i kontekst, og det er det vanskelig å bruke en ordbok til. "Når stenger butikker i mrogen?" - Særlig heliigdagsreglene i Norge er tildels komplekse, men også underlagt raske politiske skfitninger. Hva som var stengetid i fjor, er ikke nødvendigivs det i år. Mange butikker, særlig små uavhengig butikker har ikke oppdatert inforasjon på sine nettsider, om de har nettsider i det hele tatt. Men likevel følger kommunale og nasjonale regler for stengetider. Anonymkode: 64991...89a 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #18 Skrevet 15. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er jo en diskusjonsside og ikke en opplysningsside. Togtider, åpningstider o.l finner man jo raskere og greiere på andre steder. Anonymkode: 4ee77...3e0 Hva om enkelte buss-selskaper (eller lignende) ikke har samtlige oppdaterte rute-opplysninger på internett. Dermed spør man kanskje på ett debatt-forum, i håp om at noen med lokal-kunnskaper veit hvor og når de forskjellige bussene skal gå... Anonymkode: 1bcff...34b
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #19 Skrevet 15. mai 2016 3 minutter siden, Rainstorm skrev: Men du er klar over at det var et idiotisk eksempel? For det er jo nettopp google som kan gi deg FAKTA om når butikkene stenger i pinsen, dette kan man finne på butikkenes hjemmeside, og et enkelt googlesøk viser deg åpningstidene på dine lokale matbutikker, og andre butikker. Svar fra forumbrukere vil kun gi deg synsing, og svar fra deres lokalområde. Er enig med at "google det" kan bli brukt for ofte, noen ganger er det absolutt bedre å få det forklart fra "mannen i gata" i stedet for forskningsartikler, eller det er bedre å få et variert svar, men visse ting det er SÅ mye enklere å google det enn å spørre. "Hva betyr ordet YYY?" "Hva er en XXX?" Fakta kan være så mangt. Du som sikkert er meget god på å google. Kan du fortelle meg hva åpningstidene til Oslo Sportslager er pinseaften 2016? Anonymkode: 64991...89a
stan Skrevet 15. mai 2016 #20 Skrevet 15. mai 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det finnes bare en Google. Anonymkode: 4ee77...3e0 Nei, det er faktisk ganske mange googler. Faktisk vil jeg anta at det er like mange googler som det er brukere. Google tilpasser søke resultatene avhengig av hvem som søker og hvor man er. Men innledningsvis fleipet jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå