AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #1 Skrevet 15. mai 2016 Hvorfor skal ikke nordmenn få lykkes med noe? Hvorfor skal man måtte bli kritisert for det minste? I usa er det vel, "du kan lykkes med alt om du selv tror det", i Norge er det mer, "er ikke verdt å prøve en gang".Anonymkode: 022e1...8bf
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #2 Skrevet 16. juni 2016 Det er jante loven som rår Anonymkode: 692e3...7ad
Gothminister Skrevet 16. juni 2016 #4 Skrevet 16. juni 2016 Nordmenn må først og fremst lære seg og drite i hva andre mener. Mange i dette land er altfor opptatt med å tenke på hva andre måtte mene om en selv. Gi F i det og lev ditt eget liv. 2
Druid Skrevet 16. juni 2016 #5 Skrevet 16. juni 2016 Den 5/15/2016 at 13.47, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal ikke nordmenn få lykkes med noe? Hvorfor skal man måtte bli kritisert for det minste? I usa er det vel, "du kan lykkes med alt om du selv tror det", i Norge er det mer, "er ikke verdt å prøve en gang". Anonymkode: 022e1...8bf Jeg hører denne kritikken relativt ofte. Man er veldig glad i å dra fram Janteloven, selv om jeg er rimelig sikker på at ingen i Norge i dag vil kjenne seg igjen i beskrivelsen av samfunnet Janteloven ble unnfanget i. Som regel når noen klager på janteloven, så handler det om noen med ett ekstremt oppblåst selvbilde som ser på seg selv som noe bedre og viktigere enn andre. Man ser det gjerne på folk som blir hindret av helt rasjonelle og annerkjente lover og regler. Så før jeg skal bite det i meg, og innrømme at Nordmenn generelt er veldig praktisk innrette og har en viss kynisk distanse til visjoner og storhet, vil jeg vite om det finnes noe reelt poeng i det du skriver om.
Commander Skrevet 16. juni 2016 #6 Skrevet 16. juni 2016 Vi liker at de lykkes i utlandet. Da sender vi repotasjeteam. Nordmenn som lykkes i gamledager og bygde herskapsboliger som Toppen Bech besøker. Men de som lykkes i idag må tåle et langt mer kritisk blikk. Hytta til kjell Inge Røkke kommer sikkert til å bli en lokal attraksjon om 100 år. Da vil de fortelle om den vellykkede fiskeren som startet med to tomme hender. Utskjelte skipsreder Fredriksen vil nok heller ikke oppnå kred. offentlig før han er død. Dagens motto er jo "ta de rike". 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #7 Skrevet 16. juni 2016 Jo det er faktisk noe Norge skal lykkes i Sport Anonymkode: 692e3...7ad
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #8 Skrevet 16. juni 2016 Vær glad vi har janteloven så vi slipper amerikanske tendenser der man går til krig om naboen ser på deg merkelig Anonymkode: e8b60...fbf
Druid Skrevet 16. juni 2016 #9 Skrevet 16. juni 2016 Jeg må vel innrømme at jeg ikke kjenner til så mange næringslivsledere som har dukket unna såpass mye reelle problemer uten egentlig skade enn Kjell Inge Røkke. Fredriksen var vel også å regne som en stjerne helt til han pakket sammen og stakk. Begge har basert opparbeidelsen på rikdom på de muligheten de har fått i Norge, så en viss kritikk for skatteunndragelser må de tåle. Spesielt med tanke på hva en god del har sluppet unna med.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2016 #10 Skrevet 16. juni 2016 Norge er jo et lite land, det vil alltid være annerledes enn f.eks. USA. Som forskjellen på by og bygd, bare i nasjonal dimensjon. Ellers er det vel ingenting som hindrer deg i å flytte dit du vil. Anonymkode: 7aa79...f94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå