AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #1 Skrevet 15. mai 2016 http://www.dagbladet.no/2016/05/12/nyheter/bryllup/gave/pengegave/gjest/44203085/ Aldri opplevd noe lignende, med unntak av en frekk nevø som mente at besteforeldrene ga for lite i bursdagsgave. Jeg synes heller det er galskap andre veien. Her fikk ungene 5-10 000 av besteforeldrene og 500-1000 av grandtanter i konfirmasjon. Anonymkode: 67d47...65a 1
Honey Dew Skrevet 15. mai 2016 #2 Skrevet 15. mai 2016 Det svaret giveren skulle gitt tilbake, var dette: Det overrasket oss at bidraget du fikk ikke stemmer overens med forventningene dine. Hvis du ønsker å returnere en del av summen, vil vi ta den imot med stor takk 23
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #3 Skrevet 15. mai 2016 Frekkhetens nådegave. Anonymkode: 0a5de...01d 2
Gjest Snuppi Skrevet 15. mai 2016 #4 Skrevet 15. mai 2016 6 minutter siden, Honey Dew skrev: Det svaret giveren skulle gitt tilbake, var dette: Det overrasket oss at bidraget du fikk ikke stemmer overens med forventningene dine. Hvis du ønsker å returnere en del av summen, vil vi ta den imot med stor takk Dette!
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #5 Skrevet 15. mai 2016 Tanta mi var skuffet over gaven kusina mi fikk i bryllupsgave, fordi mannen min er rik:-p for det første er det ikke min jobb å betale bryllup til kusiner, for det andre har jeg ikke lyst å sette noen i forlegenhet, ved at jeg kan gi mer enn foreldrene hvis vi vil, men det hadde jo vært sånn passe teit. Så jeg gir hovedsakelig etter relasjon, og legger meg på det andre i samme type relasjon gir.. :-) Anonymkode: c962c...109 9
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #6 Skrevet 15. mai 2016 Det er ikke første gang jeg hører om lignende episoder.Denne fant sted i 2013. Sitat Amerikanske Tanya og kjæresten hennes var nylig i bryllup hos en venninne. Det var ikke snakk om en nær venninne, og den nylig uteksaminerte studenten med en deltidsjobb valgte å gi 100 dollar (610 kroner) i gave. - Jeg ga så mye jeg hadde mulighet til, og møtte opp for å vise min støtte, sier hun til Huffington Post. En ukes tid etter fikk Tanya en Facebook-melding fra den nygifte kvinnen: «Hei Tanya, hvordan går det? Jeg lurer bare på om det er en grunn til at du og Phil ga 50 dollar hver? Beløpet vi fikk fra dere var veldig uventet, og på grunn av det har vi for lite penger for å betale selskapet, fordi bare for velkomstdrinken + selskapet var prisen per kuvert 200 dollar (...) Mike og jeg har allerede betalt for alt annet, inkludert pynt, bilder, klær, osv, og forventet ikke at vi måtte betale den store summen for selskapet i tillegg. Da jeg vet at dere bor sammen og jobber, så ser jeg ingen grunn til beløpet. Når det blir tid for ditt bryllup, vil du forhåpentligvis forstå hva jeg mener. Jeg håper på det beste, for det vi fikk fra dere er det vi vil gi tilbake. Uansett, lykke til med alt». Men også i Norge er det enkelte som gir uttrykk for å være misfornøyde, selv om de ikke sier det direkte til giveren. (Sakset fra samme artikkel som det er linket til) Sitat «Fikk i dag et gavekort på 300 kr fra et par som likevel ikke kunne komme i bryllupet vårt (...) Paret var invitert til både middag og selve festen. De avlyste bare noen dager før (...) og dermed var det for sent for oss å avbestille mat og drikke til dem så dermed måtte vi betale 1200 kr for noen som ikke kunne komme allikevel. Er det gjerrig og dermed «bare» gi en gave som har en verdi på 300 kr?? Eller bør vi være fornøyd?» (Altså, jeg forstår det er irriterende å måtte betale kuvertpris for gjester som ikke kommer, men det er en helt annen diskusjon enn størrelsen på gaven) Det er noen som har frekkhetens nådegave, og enkelte bridezillas er ikke unntak. Anonymkode: 48859...ef5 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #7 Skrevet 15. mai 2016 Hallo seff burde man si fra på forhånd om man ikke kan komme, men ting kan skje pluttselig sånn at man ikke kan. De ga gave alikavel. 300 kr. Men det koster brudeparet 1200 kr siden de ikke dukket opp noe som det villa ha kostet dem vis de hadde dukket opp og. OG brudeparet som bestemmer hvor mye penger de bruker pr person i et bryllupp og da kan man ikke forlage at en betaler brudetparet tilbake 1200 kr. Hva i huleste??? Mister lysten på å gå i brylupp når jeg hører slike ting. Hvorfor må dere legge så mye penger i det uansett?? Synes det er tull og tøys og egoistisk. Alle burde få ha bryllupp man vil og ha den dåpen og bursdagen man vil men hvite bruke SÅ MYE penger på det?? Begynner å bli rimelig lei av å bo i et rikt land. Tenk på hvordan resten av verden ser på oss. Jeg synes det har gått for langt! Feks Slutt å se på amrikanske filmer og tro det er virkeligheten!!!! Anonymkode: 7efc8...d61 5
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #8 Skrevet 15. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hallo seff burde man si fra på forhånd om man ikke kan komme, men ting kan skje pluttselig sånn at man ikke kan. De ga gave alikavel. 300 kr. Men det koster brudeparet 1200 kr siden de ikke dukket opp noe som det villa ha kostet dem vis de hadde dukket opp og. OG brudeparet som bestemmer hvor mye penger de bruker pr person i et bryllupp og da kan man ikke forlage at en betaler brudetparet tilbake 1200 kr. Hva i huleste??? Mister lysten på å gå i brylupp når jeg hører slike ting. Hvorfor må dere legge så mye penger i det uansett?? Synes det er tull og tøys og egoistisk. Alle burde få ha bryllupp man vil og ha den dåpen og bursdagen man vil men hvite bruke SÅ MYE penger på det?? Begynner å bli rimelig lei av å bo i et rikt land. Tenk på hvordan resten av verden ser på oss. Jeg synes det har gått for langt! Feks Slutt å se på amrikanske filmer og tro det er virkeligheten!!!! Anonymkode: 7efc8...d61 Helt enig. Har man valgt å feire bryllup så har man valgt å ha det budsjettet man selv mener at festen er verdt. Å gi en oppmerksomhet fordi noen har funnet kjærligheten er jeg veldig for, men det skal jo ikke være som "betaling" for at vi skal komme. Da er man i prinsippet ikke en gjest lengre heller. Det er også veldig vanskelig å takke "nei" til bryllup uten god grunn, synes jeg. Samboer og jeg er invitert i 5 bryllup i vår/sommer. Ikke parenes feil at det blir mange tette fester for oss, men likevel en av faktorene som avgjør hvor mye vi kan tillate oss å bruke på gave. Anonymkode: 45269...ff3 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #9 Skrevet 15. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hallo seff burde man si fra på forhånd om man ikke kan komme, men ting kan skje pluttselig sånn at man ikke kan. De ga gave alikavel. 300 kr. Men det koster brudeparet 1200 kr siden de ikke dukket opp noe som det villa ha kostet dem vis de hadde dukket opp og. OG brudeparet som bestemmer hvor mye penger de bruker pr person i et bryllupp og da kan man ikke forlage at en betaler brudetparet tilbake 1200 kr. Hva i huleste??? Mister lysten på å gå i brylupp når jeg hører slike ting. Hvorfor må dere legge så mye penger i det uansett?? Synes det er tull og tøys og egoistisk. Alle burde få ha bryllupp man vil og ha den dåpen og bursdagen man vil men hvite bruke SÅ MYE penger på det?? Begynner å bli rimelig lei av å bo i et rikt land. Tenk på hvordan resten av verden ser på oss. Jeg synes det har gått for langt! Feks Slutt å se på amrikanske filmer og tro det er virkeligheten!!!! Anonymkode: 7efc8...d61 Om man melder avbud lenge etter fristen og rett før bryllupet slik at brudeparet ikke får avbestilt kuverten, så synes jeg at man ihvertfall kunne spandert en gave som var av samme verdi som man ville kjøpt om man skulle i bryllupet. Anonymkode: 9c05f...af5 6
Gjest O.G. Skrevet 15. mai 2016 #10 Skrevet 15. mai 2016 Ok, men nu går det an og bruke penger på bryllupet sitt og likevel vise nøkternhet i forventningene til hvilke gaver gjestene tar med seg. Er jo ikke sånn at det ene utelukker det andre automatisk.
Rosa Sitron Skrevet 15. mai 2016 #11 Skrevet 15. mai 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man melder avbud lenge etter fristen og rett før bryllupet slik at brudeparet ikke får avbestilt kuverten, så synes jeg at man ihvertfall kunne spandert en gave som var av samme verdi som man ville kjøpt om man skulle i bryllupet. Anonymkode: 9c05f...af5 Det er jeg helt enig i =)
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2016 #12 Skrevet 15. mai 2016 5 timer siden, Honey Dew skrev: Det svaret giveren skulle gitt tilbake, var dette: Det overrasket oss at bidraget du fikk ikke stemmer overens med forventningene dine. Hvis du ønsker å returnere en del av summen, vil vi ta den imot med stor takk Enkelte er faktisk ganske gode til å svare for seg. Lurer faktisk på om slike som deg kunne hatt det som levebrød å hjelpe folk å svare i vanskelige situasjoner. Anonymkode: 633e2...e3b 6
melatonin Skrevet 15. mai 2016 #13 Skrevet 15. mai 2016 Jeg hadde en onkel som avlyste under 24 timer før bryllupet pga han skulle hjelpe sin sønn å snekkere, fikk ikke et gratulasjonskort en gang. Synd han ikke kunne komme for det var flere år siden jeg hadde sett han, gaven bryr jeg meg ikke så mye om selv om jeg ville sendt gave selv om jeg var I samme situasjon. Kunne ALDRI tatt kontakt med vedkommende og utrygt missnøye, det hadde vært rett pinlig og synes det viser at man er stor forlangende og eier ikke skam.
Honey Dew Skrevet 15. mai 2016 #14 Skrevet 15. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enkelte er faktisk ganske gode til å svare for seg. Lurer faktisk på om slike som deg kunne hatt det som levebrød å hjelpe folk å svare i vanskelige situasjoner. Anonymkode: 633e2...e3b Det var nå voldsomt da
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #15 Skrevet 16. mai 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Om man melder avbud lenge etter fristen og rett før bryllupet slik at brudeparet ikke får avbestilt kuverten, så synes jeg at man ihvertfall kunne spandert en gave som var av samme verdi som man ville kjøpt om man skulle i bryllupet. Anonymkode: 9c05f...af5 Kanskje en gave til 300 kr var det de hadde råd til å gi om de hadde kommet i selskapet også? Jeg har den senere tiden hørt at mange velger å utebli fra bryllup på grunn av kostnadene til antrekk (spesielt til temabryllup), og forventningene til gave. For eksempel har jeg sett at noen bruder/brudepar (også her inne) gir uttrykk for at de forventer at gaven koster mer enn kuvertprisen, Hvis gjestene selv kunne valgt kuvertprisen kunne jeg forstått tankegangen til en viss grad, men gjestene har ingen innflytelse på hvor mye brudeparet har valgt å legge i kuverten. Der gjestene kunne klart seg godt med en kuvert til 500 kr pr person, vil kanskje brudeparet ha det beste av det beste, og bestiller en kuvert til 2000 kr. Da blir det slik at brudeparet dikterer prisen på gavene til fire ganger mer enn gjestene er komfortable med. Anonymkode: 48859...ef5 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #16 Skrevet 16. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje en gave til 300 kr var det de hadde råd til å gi om de hadde kommet i selskapet også? Ja, da passer jo 300,- fint, selvsagt. Og da er det jo det de også hadde tenkt å gi om de gikk i selskapet. Som jeg sa. Anonymkode: 9c05f...af5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #17 Skrevet 16. mai 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, da passer jo 300,- fint, selvsagt. Og da er det jo det de også hadde tenkt å gi om de gikk i selskapet. Som jeg sa. Anonymkode: 9c05f...af5 Det bare virket som om du mente det var for lite dersom man var invitert i selskapet. Beklager at jeg misforsto. Anonymkode: 48859...ef5
Gjest Holititten Skrevet 16. mai 2016 #18 Skrevet 16. mai 2016 Det er jo ikke gjestene som skal betale for bryllupet, det er brudeparet. Det er de som inviterer til fest og feiring av deres kjærlighet, ikke omvent.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2016 #19 Skrevet 16. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det bare virket som om du mente det var for lite dersom man var invitert i selskapet. Beklager at jeg misforsto. Anonymkode: 48859...ef5 Du hadde delvis rett. Jeg synes ikke det er for lite, og jeg hadde ikke noe nedre sum av hva jeg forventet til mitt bryllup. Men ut i fra hva vi fikk og hva jeg har sett andre har fått, så er dette et typisk "deltar ikke i bryllupet"-sum, så jeg tenkte meg ikke om, og tenkte at de sikkert hadde gitt mer om de hadde kommet i bryllupet. Jeg blir selv glad for alt, og synes det er trist om noen gir oss mer enn hva de ønsker / har råd til. Anonymkode: 9c05f...af5 2
lingua franca Skrevet 18. mai 2016 #20 Skrevet 18. mai 2016 Virker som om mange nå for tiden tror gjestene skal betale for bryllupet ved at brudeparet forventer å få gaver tilsvarende kuvertprisen for hver gjest... Da har man virkelig misforstått, altså. Det er brudeparet som har ansvaret for å betale for bryllupet, og brudeparet som bestemmer hvor mye de vil bruke. Har man ikke råd til et stort og fancy bryllup, får man ha et mindre og enklere et. Man kan ikke ha en kjempedyr fest og forvente at gjestene skal betale for det! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå