Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i USA i et par år nå, og skal gifte meg med drømmemannen i sommer. Han er amerikansk og jeg er Norsk. vi har planer om å bli her i et års tid til maksimum men da går arbeidsvisumet mitt ut og jeg må forlate landet. Vi er heller ikke særlig intressert i å søke 'green card' for meg, da vi begge ønsker å reise til og bo i Europa. 

Spørsmålet mitt er, at dersom vi søker oppholdstillatelse for ham i Norge -noe som ikke ser ut til å være et problem ut fra et kjapt blikk på regelverket- vil han da kunne jobbe og reise fritt innen EU/EØS? Jeg har googlet litt men finner ingen svar. Norge er verdens beste land, men vi ønsker å bo i et land der vi begge kan snakke språket flytende og hvor kulturen er litt nærmere den han -og jeg nå!- er vant til. Altså England eller ihvertfall storbritannia. Noen svar? Erfaringer? På forhånd takk!

Anonymkode: e78e5...617

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Mener det er tre år dere må ha vært gift før han kan bli norsk statsborger. Da får han alle rettigheter som en norsk person. Du må kunne vise til at du har hatt fast inntekt så og så lenge, for å søke familieinnvandring. Du skal kunne forsørge han i Norge, frem til han får seg jobb selv.. Nå er jeg litt usikker på hvordan det er når du har bodd i USA så mange år, men dette er i hvert fall tilfelle hvis du bodde i Norge og han i USA. Hvordan reglene er i England vet jeg ikke. 

Usikker på hvordan det er med jobb her, men hvis han får opphold må han igjennom noe norskkurs først. 

Det er ikke bare-bare å få ektefellen sin til landet. Norge er jo et veldig populært sted å bo. Folk går gjennom ild og vann for å bo her, derfor hender det at nordmenn bare blir brukt som en inngang til landet. Mange giftemål som plutselig er over etter tre år i Norge. Da har "utlendingen" vunnet i lotto og blitt statsborgere. Det er utrolig trist og kynisk. Sier ikke at det er slik i ditt tilfelle! USA er jo ikke et typisk land man rømmer:) Men det er nok derfor det er så vanskelig å få folk inn i landet generelt. 

Det er lange køer på familieinnvandring i Norge nå etter alle syrerne som kom! Ventetiden kan ta over et år og vel så det! 

Anonymkode: f5e31...1aa

Skrevet

Du slipper reglene for familiegjenforening når du flytter til et annet land i EU/EØS. Man kan flytte og jobbe med sine dependants eller ektefeller til alle andre EU/EØS land. Men hvis dere skal til Norge må dere følge et knotete og rigid regelverk. Det er lettere for en svenske å ta med sin Amerikanske ektefelle til Norge enn det er for meg.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Mener det er tre år dere må ha vært gift før han kan bli norsk statsborger. Da får han alle rettigheter som en norsk person. Du må kunne vise til at du har hatt fast inntekt så og så lenge, for å søke familieinnvandring. Du skal kunne forsørge han i Norge, frem til han får seg jobb selv.. Nå er jeg litt usikker på hvordan det er når du har bodd i USA så mange år, men dette er i hvert fall tilfelle hvis du bodde i Norge og han i USA. Hvordan reglene er i England vet jeg ikke. 

Usikker på hvordan det er med jobb her, men hvis han får opphold må han igjennom noe norskkurs først. 

Det er ikke bare-bare å få ektefellen sin til landet. Norge er jo et veldig populært sted å bo. Folk går gjennom ild og vann for å bo her, derfor hender det at nordmenn bare blir brukt som en inngang til landet. Mange giftemål som plutselig er over etter tre år i Norge. Da har "utlendingen" vunnet i lotto og blitt statsborgere. Det er utrolig trist og kynisk. Sier ikke at det er slik i ditt tilfelle! USA er jo ikke et typisk land man rømmer:) Men det er nok derfor det er så vanskelig å få folk inn i landet generelt. 

Det er lange køer på familieinnvandring i Norge nå etter alle syrerne som kom! Ventetiden kan ta over et år og vel så det! 

Anonymkode: f5e31...1aa

Han blir vel ikke statsborger etter tre år, men etter tre år kan man få oppholdstillatelse som ikke har som betingelse at man er gift med en norsk statsborger.

Anonymkode: edadf...76a

AnonymBruker
Skrevet

Har dere sjekket regelverket til Storbritannia? Kan hende det er lettere for dere å bare dra dit med en gang, du kan jo fritt jobbe i Storbritannia, og han vil ha lettere for å få seg jobb. Hvis det er et alternativ ville jeg sjekket med advokat, det er egne advokater som spesialiserer seg på emigrasjon USA til GB. 

Anonymkode: edadf...76a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er amerikansk, har norsk mann og  hadde NULL problem å bo, og jobbe, i England før vi flyttet til Norge.  

Anonymkode: a31a7...509

AnonymBruker
Skrevet

og en ting til.  Hold dere LANGT unna Norge - de vil ikke ha opp og gående innvandre fra vesten.  Kun enslige, analfabet islamske mannfolk mellom 15-45.  

Anonymkode: a31a7...509

• Liker 1
Skrevet

Ok takk for alle svar dere! Er det noen som kan peke meg mot noen legmannsressurser for å flytte USA->England kanskje? Jeg vet jeg ber om mye men advokat blir først tidligst på fredag for meg og nå er jeg litt giret! ;)

Du som flyttet USA-> england, når var det? Og kan du dele litt om opplevelsen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...