Gå til innhold

Ber på mine knær om en pavlova som blir vellykket!

Anbefalte innlegg

Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Hei!

Det nærmer seg 17 mai og jeg har fått i oppgave å lage pavlova til familieselskapet. Jeg har nå prøvd å lage pavlova med flere oppskrifter, og en del forsøk, men den blir ikke slik den skal....

Jeg er vanligvis veldig flink til å lage kaker, men akkurat denne var visst ikke helt enkel å få til. 

Har en av dere en god oppskrift som 'garantert' blir vellykket? :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er resultatet av gårdagens bunn.... Hvor dere kan se hvor desperat jeg har behov for en bunn som er mer brukervennlig. :fnise:

received_10154230224619529.jpeg

Endret av C'est la vie:)
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, C'est la vie:) skrev:

Dette er resultatet av gårdagens bunn.... Hvor dere kan se hvor desperat jeg har behov for en bunn som er mer brukervennlig. :fnise:

received_10154230224619529.jpeg

Den bunnen er jo stekt under alt for høy varme. Den skal praktisk talt bare "tørke" langsomt. 

Anonymkode: c19dc...d45

• Liker 6
Skrevet

Kanskje en smule juks, men jeg får alltid perfekt resultat med *trommevirvel*.... Toro posen. Det er sånn at jeg ikke lenger syns det er noe vits å lage selv, for de beste jeg har fått er fra den posen. Folk har forgudet dem, og jeg elsker å avsløre hvor bunnen er fra, hahaha!

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siteringsfeil.... 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den bunnen er jo stekt under alt for høy varme. Den skal praktisk talt bare "tørke" langsomt. 

Anonymkode: c19dc...d45

Jeg har fulgt oppskriften, og vil skylde på at de skriver feil varmegrad... Selve røra blir jo bra og det er i ovnen det skjærer seg. Dette er den første kaka jeg har ødelagt, og det er ikke noe i veien med ovnen jeg har. 

Skrevet

Pisk eggehvitene langsomt, og stek bunnen like langsomt:opplyser:

Ta eggene ut av kjøleskapet i god tid før du skal bake, pisk ikke på høyeste hastighet, pass på at sukker er helt oppløst før du avslutter piskingen. Og tørk kaken i ovnen, ikke stek.

Hvilken temp brukte du på den du la ut bilde av? 250?

Skrevet
6 minutter siden, Upadiela skrev:

Kanskje en smule juks, men jeg får alltid perfekt resultat med *trommevirvel*.... Toro posen. Det er sånn at jeg ikke lenger syns det er noe vits å lage selv, for de beste jeg har fått er fra den posen. Folk har forgudet dem, og jeg elsker å avsløre hvor bunnen er fra, hahaha!

Haha! Hadde ikke butikkene vært stengt, skulle jeg gjerne fulgt ditt tips :) 

Har det meste av ingredienser, så en hjemmelaget vil fungere med de fleste oppskrifter vil jeg tro. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Pinkee skrev:

Pisk eggehvitene langsomt, og stek bunnen like langsomt:opplyser:

Ta eggene ut av kjøleskapet i god tid før du skal bake, pisk ikke på høyeste hastighet, pass på at sukker er helt oppløst før du avslutter piskingen. Og tørk kaken i ovnen, ikke stek.

Hvilken temp brukte du på den du la ut bilde av? 250?

Haha, det stod 150 på oppskriften, i en og en halv time. Akk.... Får prøve en gang til. Kanskje jeg har brukt for liten tid med piskingen? Og får prøve lavere temperatur... Stoler ikke på oppskrifter mer... :sukk:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare sett oppskrifter med 100 grader en time

Anonymkode: 6c245...109

AnonymBruker
Skrevet

Er du slem med marengsen? Den må absolutt ikke klappes og strykes på:opplyser: jeg pleier å bare flytte den fra bollen og over til brettet i små klatter til jeg får den formen jeg vil ha. Så rører jeg det ikke mer. Det blir veldig stilig, også har man bevart luften.

Jeg setter ovnen på 180 grader. Når bunnen går inn i ovnen setter jeg temperaturen ned til 155-160 grader.  Da blir det litt ekstra skorpe på overflaten før den langsomme stekingen begynner. Der står den i ca 55 min. Når den er ferdig åpner jeg døren og slår av og lar bunnen kjøle seg ned der den står.

Anonymkode: 06f2f...69f

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du slem med marengsen? Den må absolutt ikke klappes og strykes på:opplyser: jeg pleier å bare flytte den fra bollen og over til brettet i små klatter til jeg får den formen jeg vil ha. Så rører jeg det ikke mer. Det blir veldig stilig, også har man bevart luften.

Jeg setter ovnen på 180 grader. Når bunnen går inn i ovnen setter jeg temperaturen ned til 155-160 grader.  Da blir det litt ekstra skorpe på overflaten før den langsomme stekingen begynner. Der står den i ca 55 min. Når den er ferdig åpner jeg døren og slår av og lar bunnen kjøle seg ned der den står.

Bildet er av det dårligste resultatet, men det er også den siste kaken jeg har prøvd lage. Det blir bare verre og verre. :fnise:

Har forstått det slik at det har betydning hvilken oppskrift man bruker, ut fra hva man setter ovnen på? Enten blir den brun utpå og blaut inni, eller så blir den slik som bildet over... Så at det er for høy varme er helt sikkert. Men har hatt den på 150, og om jeg høyner til 180 vil den jo bli svart? 

Skrevet

Hvilken oppskrift har du prøvd da? 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, C'est la vie:) skrev:

Men har hatt den på 150, og om jeg høyner til 180 vil den jo bli svart? 

Det er motsatt.  Ovnen er på 18 grader når du setter inn kaken.  Med en gang kaken er satt inn senker du temperaturen til 150-160 grader.

Da vil kaken raskt få en skorpe, og så vil den tørke resten av tiden.

Men jeg tror ikke at det handler om temperatur, men at røren ikke er helt riktig.
Det virker som om kaken har falt litt sammen i tillegg til at den har blitt litt hardt stekt.

Det kan nesten virke som om den ikke er pisket lenge nok, eller at det har kommet litt fett til etter piskingen.  Kan slikkepotten din være litt "fettete" kanskje?

Anonymkode: f49e0...965

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, C'est la vie:) skrev:

Bildet er av det dårligste resultatet, men det er også den siste kaken jeg har prøvd lage. Det blir bare verre og verre. :fnise:

Har forstått det slik at det har betydning hvilken oppskrift man bruker, ut fra hva man setter ovnen på? Enten blir den brun utpå og blaut inni, eller så blir den slik som bildet over... Så at det er for høy varme er helt sikkert. Men har hatt den på 150, og om jeg høyner til 180 vil den jo bli svart? 

Hvor mange egg bruker du? Min oppskrift er tilpasset 5 egg. Ovnen skal kun være forvarmet til 180. I det du setter kaken inn skal tempen ned til 150. Da blir det en beskyttende skorpe rundt som hindrer at den blir tørr.

Det er forøvrig slik meg meg også, at viss jeg ikke får det til blir det bare verre og verre :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er motsatt.  Ovnen er på 18 grader når du setter inn kaken.  Med en gang kaken er satt inn senker du temperaturen til 150-160 grader.

Da vil kaken raskt få en skorpe, og så vil den tørke resten av tiden.

Men jeg tror ikke at det handler om temperatur, men at røren ikke er helt riktig.
Det virker som om kaken har falt litt sammen i tillegg til at den har blitt litt hardt stekt.

Det kan nesten virke som om den ikke er pisket lenge nok, eller at det har kommet litt fett til etter piskingen.  Kan slikkepotten din være litt "fettete" kanskje?

Anonymkode: f49e0...965

Enig i dette. Enten er den ikke pisket riktig, eller så har den blitt klappet og strøket så mye at all konsistens er borte når den skulle over på brett.

Skrevet

Du må piske marrengsen lenge. Når du vender bollen skal marrengsen være fast og ikke falle ned. Trikset er å piske det sakte, også etterhvert øke hastigheten. Jeg pleier å bruke 8 eggehviter og 500g melis, det er en svær oppskrift. Til en hel langpanne. Pleier å ha pavlovaen i nest nederste rille, på 150 grader i ca 45-60 min. Dette er en idiotsikker oppskrift.

AnonymBruker
Skrevet

Pavlova meg her, pavlova meg der og pavlova meg i rassen! 

Anonymkode: 9bf4d...f8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Pavlova meg her, pavlova meg der og pavlova meg i rassen! 

Anonymkode: 9bf4d...f8b

Fint for deg da. Du kan kose deg med den i rassen mens vi andre liker den i MUNNEN :)

Anonymkode: 8787a...00f

• Liker 11
Skrevet

Min erfaring er at det viktigste er tempererte egg, tar de ut maaange timer før jeg skal lage! 

I tillegg varm ovn til du setter inn, så skru ned. Nederste rille! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...