Gå til innhold

katt tyveri

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! vi har en hannkatt som er veldig koselig. vi slipper den ute veldig mye, og en nabo stjålet katten vår, steriliserte den og registrerte katten under sitt navn. vi har ikke ID-markert katten før. de løste katten inne til hun glemmer oss, og vi leter etter katten i mange dager uten å finne den. etter mange dager kom katten til oss, og vil ikke spise noe, men vi trodde bare at noen ga han mat. en dag da sønnen min lekte med katten ute så de oss og vi sa at den er vårt, men de sa at den tilhører dem. de nekter å gi oss katten og spurte oss om vi har bevis. vi har egentlig ikke noe bevis for at katten tilhører oss, men damen som ga oss katten før har bilder av han da han var liten, og sa at hun kan snakke med dem hvis de nekter oss katten vår. hva skal vi gjøre? 

Anonymkode: eacbd...a98

Videoannonse
Annonse
Gjest StripeyPanda
Skrevet

Teknisk sett er den nå naboen sin - de har IDmerket den og det tyder på eierskap.
Dere gjorde feil i å slippe katten ut umerket og ukastrert. Tror ikke dere har veldig mye å stille opp med om dere tar dette til politiet hvis dere ikke klarer å finne ut av det selv.

Skrevet

Bra noen tok ansvar og kastrerte katten, ukastrerte katter skal ikke slippes ut.

Dere kan jo tilby dem å dekke kostnadene med kastrering og ID-merking, samt vise bilder fra da den var liten.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

en katt som ikke er id-merket og ikke kastrert er teknisk sett eierløs. bra de tok ansvar hvertfall. nå har dere ikke noe å stille opp med med mindre dere kan bevise (vis bilder fra da den var liten feks) at katten tilhørte dere. men da må du regne med å betale for alle utgiftene hos dyrlegen hvis dere får den tilbake. 

Anonymkode: dbcf3...a67

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Haha! For en glede å høre at naboen tok ansvar ettersom  TS er katteeier fra idiotland.  Ikke våg deg og anskaff dyr igjen!!

Anonymkode: 8c919...719

• Liker 2
Skrevet
Den 15.5.2016 at 8.50, StripeyPanda skrev:

Teknisk sett er den nå naboen sin - de har IDmerket den og det tyder på eierskap.
Dere gjorde feil i å slippe katten ut umerket og ukastrert. Tror ikke dere har veldig mye å stille opp med om dere tar dette til politiet hvis dere ikke klarer å finne ut av det selv.

Ja, så hvis jeg setter mine skilter på din bil er den min fordi det tyder på eierskap? Jeg tror jeg skal ta med sprittusj og skrive navn på hus jeg liker...

Naboen stjal katta demmes, selvsagt er ikke dette topprioritet for polititet. Men katten tilhører uansett ikke naboen. Å ID-merke en katt er som å skrive navnet på noe, det gir deg selvsagt ikke eierskap.

Skrevet
44 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Ja, så hvis jeg setter mine skilter på din bil er den min fordi det tyder på eierskap? Jeg tror jeg skal ta med sprittusj og skrive navn på hus jeg liker...

Naboen stjal katta demmes, selvsagt er ikke dette topprioritet for polititet. Men katten tilhører uansett ikke naboen. Å ID-merke en katt er som å skrive navnet på noe, det gir deg selvsagt ikke eierskap.

En bil er langt lettere å identifisere enn en katt. Den har bl.a. chassisnummer. Et registreringsnummer tilhører dessuten et spesifkt kjøretøy og kan ikke flyttes rundt, så det var rett og slett et dårlig eksempel. Å ID-merke en katt er den eneste måten å få et beviselig eierskap til den og en katt som ikke er merket kan man ikke vite om har en eier eller ikke. Pr. definisjon har den ikke det fordi eieren ikke har gjort krav på eierskapet ved å merke den.

Nå skal man selvfølgelig ikke bare ta katter, men jeg er tilbøyelig til å mene at når opprinnelig eier ikke gidder å verken merke eller kastrere før de slipper den ut, så kan de ha det så godt. Det er uansvarlig dyrehold og katten har det sannsynligvis bedre hos noen som tar ansvar for den. Opprinnelig eier vil også få store problemer med å bevise at det egentlig var deres katt. Kattungebilder holder liksom ikke siden katter kan være til forveksling like og særlig som kattunger.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

En bil er langt lettere å identifisere enn en katt. Den har bl.a. chassisnummer. Et registreringsnummer tilhører dessuten et spesifkt kjøretøy og kan ikke flyttes rundt, så det var rett og slett et dårlig eksempel. Å ID-merke en katt er den eneste måten å få et beviselig eierskap til den og en katt som ikke er merket kan man ikke vite om har en eier eller ikke. Pr. definisjon har den ikke det fordi eieren ikke har gjort krav på eierskapet ved å merke den.

Nå skal man selvfølgelig ikke bare ta katter, men jeg er tilbøyelig til å mene at når opprinnelig eier ikke gidder å verken merke eller kastrere før de slipper den ut, så kan de ha det så godt. Det er uansvarlig dyrehold og katten har det sannsynligvis bedre hos noen som tar ansvar for den. Opprinnelig eier vil også få store problemer med å bevise at det egentlig var deres katt. Kattungebilder holder liksom ikke siden katter kan være til forveksling like og særlig som kattunger.

Det virker som om du innbiller deg at man må kunne bevise eierskap for å eie noe. Dette stemmer selvsagt ikke. Selvsagt har katter eiere, det er ytterst få villkatter i Norge. Jeg trenger ikke å merke eiendelene mine, de er mine uavhengig av om andre kan se at jeg eier dem. Om jeg legger solbrillene mine på en benk kan ikke noen ta dem og si "når det ikke står et navn kan jeg ikke vite at noen eide den".

I en sivil sak trenger du ikke å bevise noe som helst, du må kun sannsynliggjøre at du eier katten. Da er det jo bare å si hvor man fikk den fra, og få vedkommende til å bekrefte det.

Skrevet
7 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Det virker som om du innbiller deg at man må kunne bevise eierskap for å eie noe. Dette stemmer selvsagt ikke. Selvsagt har katter eiere, det er ytterst få villkatter i Norge. Jeg trenger ikke å merke eiendelene mine, de er mine uavhengig av om andre kan se at jeg eier dem. Om jeg legger solbrillene mine på en benk kan ikke noen ta dem og si "når det ikke står et navn kan jeg ikke vite at noen eide den".

I en sivil sak trenger du ikke å bevise noe som helst, du må kun sannsynliggjøre at du eier katten. Da er det jo bare å si hvor man fikk den fra, og få vedkommende til å bekrefte det.

Jeg bare forklarer hvordan det fungerer i praksis. Og det finnes ganske riktig svært få, om noen, villkatter i Norge, men hjemløse katte uten eier finnes i uante mengder. Legger du solbrillene dine på en benk, så kan de godt være dine fremdeles, men du vil få store problemer med å sannsynliggjøre/bevise at de er det siden solbriller kan være til forveksling like. Det samme gjelder katter.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...