Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant appen til ebokbib, og tenkte at jeg kanskje endelig kunne sitte hjemme i stua og låne de bøkene jeg ønsker å lese, istedenfor å reise så langt for å låne og levere dem. Problemet var da at utvalget der er helt elendig! De har masse klassikere, som Henrik Ibsen, Amalie Skram og Bjørnstjerne Bjørnson.. men det er ikke min sjanger. Jeg leser ungdomslitteratur. Og der var det jo absolutt ingenting av ungdomslitteratur! Er det flere som har denne opplevelsen av appen, eller bruker jeg den feil? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke. Men Nasjonalbiblioteket har mange bøker som kan leses gratis på nett

Anonymkode: b61b1...294

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Verena skrev:

Jeg fant appen til ebokbib, og tenkte at jeg kanskje endelig kunne sitte hjemme i stua og låne de bøkene jeg ønsker å lese, istedenfor å reise så langt for å låne og levere dem. Problemet var da at utvalget der er helt elendig! De har masse klassikere, som Henrik Ibsen, Amalie Skram og Bjørnstjerne Bjørnson.. men det er ikke min sjanger. Jeg leser ungdomslitteratur. Og der var det jo absolutt ingenting av ungdomslitteratur! Er det flere som har denne opplevelsen av appen, eller bruker jeg den feil? 

Hvilke forfattere ønsker du bøker av?

http://www.nb.no/nbsok/search?searchString=namecreators:%22Ambj%C3%B8rnsen,%20Ingvar%22&page=0

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Verena skrev:

Dette er en veldig fin bok http://www.nb.no/nbsok/search?page=0&menuOpen=false&instant=true&action=search&currentHit=-1&currentSesamid=&deweyClass=&deweyLevel=0&deweyMenuOpen=false&searchString=Paula

Paula, av Isabel Allende

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Andre bøker av Isabel Allende http://www.nb.no/nbsok/search?searchString=namecreators:%22Allende,%20Isabel%22&page=0

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke forfattere ønsker du bøker av?

http://www.nb.no/nbsok/search?searchString=namecreators:%22Ambj%C3%B8rnsen,%20Ingvar%22&page=0

Søkte litt rundt der, men virker ikke som det er noe særlig for meg. Jeg liker mer moderne ungdomslitteratur, som av Kristin Cashore og Rick Riordan. Håper det utvalget bedrer seg etter hvert. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Verena skrev:

Har du,forstått hvordan det fungerer med å legge inn bøker? Eldre bøker legges inn fortløpende nyere bøker kommer og fortløpenden. De bøkene som er i mellom disse to tidsperiodene sliter biblioteket med å få lagt inn. Om de blir lagy inn kan ingen svare på. 

Anonymkode: 75db3...3a2

Skrevet

Det er hvert enkelt fylke som kjøper inn bøker til ebokbib, så hvordan utvalget er avhenger av hvor gode bibliotekene i fylket ditt har vært til å kjøpe inn. Hvis du har nasjonalt lånekort og registrerer deg som lokal låner i flere fylker, vil du få tilgang til flere bøker. 

I fylket mitt er de kjempeflinke til å kjøpe inn, og jeg har akkurat nå tilgang til rundt 3000 bøker. Utvalget vokser hver uke, og det som kommer til er stort sett nye bøker. :-)

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du,forstått hvordan det fungerer med å legge inn bøker? Eldre bøker legges inn fortløpende nyere bøker kommer og fortløpenden. De bøkene som er i mellom disse to tidsperiodene sliter biblioteket med å få lagt inn. Om de blir lagy inn kan ingen svare på. 

Nå skjønte jeg ikke hva du mente.. 

4 minutter siden, si_nei skrev:

Det er hvert enkelt fylke som kjøper inn bøker til ebokbib, så hvordan utvalget er avhenger av hvor gode bibliotekene i fylket ditt har vært til å kjøpe inn. Hvis du har nasjonalt lånekort og registrerer deg som lokal låner i flere fylker, vil du få tilgang til flere bøker. 

I fylket mitt er de kjempeflinke til å kjøpe inn, og jeg har akkurat nå tilgang til rundt 3000 bøker. Utvalget vokser hver uke, og det som kommer til er stort sett nye bøker. :-)

Jeg bor i Akershus. Er det noe jeg må spørre etter på biblioteket mitt for å få tilgang til flere ebøker? 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, si_nei skrev:

Tull. Man har i dag Nasjonalt lånekort og låner på kryss og tvers av alle Norges fylkesgrenser. Det er hensikten med nasjonalt lånekort. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Man har i dag Nasjonalt lånekort og låner på kryss og tvers av alle Norges fylkesgrenser. Det er hensikten med nasjonalt lånekort. 

Har du prøvd å bruke ditt nasjonale lånekort i et annet bibliotek enn ditt hjemmebibliotek? Da vet du at de må knytte det nasjonale kortet opp mot en lokal bruker for at det skal fungere. Det samme gjelder i ebokbib. Her har du kun tilgang til utvalget som hører til det biblioteket hvor du også er knyttet opp som lokal låner. Altså, besøk bibliotek i flere fylker og bli knyttet opp som lokal låner = større utvalg i ebokbib. 

Bare spør hvis det er mer du lurer på. :-)

Anonymkode: 32bed...15f

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå blander du nasjonalbibliotekets bokhylla.no, som er Nasjonalbibliotekets tjeneste hvor man kan lese scannede bøker gratis på nett, og eBokBib, som er en app for å låne (laste ned for en begrenset periode) e-bøker via folkebibliotekene. Utvalget i den siste er avhengig av hva bibliotekene kjøper inn og begrenses både av bibliotekenes budsjett og hva som faktisk finnes som e-bøker. Stort sett er utlån av ebøker et samarbeid mellom bibliotekene fylkesvis, så du må være registrert som låner ved et bibliotek i fylket for å låne. Det er andre vilkår knyttet til utlån av e-bøker enn av papirbøker, så nasjonalt lånekort har ikke noe å si der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor også i Akershus og har tilgang til litt over 2500 bøker. Flere bøker av de to forfatterne du nevnte også. Kan du prøve å knytte lånekortet ditt til flere bibliotek, kanskje det hjelper?

Anonymkode: 728d6...4c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Verena skrev:

Nå skjønte jeg ikke hva du mente.. 

Jeg bor i Akershus. Er det noe jeg må spørre etter på biblioteket mitt for å få tilgang til flere ebøker? 

Nei, men med mindre du har brukt det nasjonale lånekortet ditt ved bibliotek i andre fylker har du bare tilgang til utvalget i Akershus. Det eneste du kan spørre om på biblioteket ditt, er vel om de kan kjøpe inn mer av den typen bøker du ønsker deg. :-)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å bruke ditt nasjonale lånekort i et annet bibliotek enn ditt hjemmebibliotek? Da vet du at de må knytte det nasjonale kortet opp mot en lokal bruker for at det skal fungere. Det samme gjelder i ebokbib. Her har du kun tilgang til utvalget som hører til det biblioteket hvor du også er knyttet opp som lokal låner. Altså, besøk bibliotek i flere fylker og bli knyttet opp som lokal låner = større utvalg i ebokbib. 

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men med mindre du har brukt det nasjonale lånekortet ditt ved bibliotek i andre fylker har du bare tilgang til utvalget i Akershus. Det eneste du kan spørre om på biblioteket ditt, er vel om de kan kjøpe inn mer av den typen bøker du ønsker deg. :-)

Meg som anonym her - vet ikke hvorfor det ble sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde nettopp et åpent søk det det eneste kriteriet var at bøkene skulle passe for ungdom over 13 år, der fikk jeg 363 treff. Jeg har lånt bøker fra andre fylker, og lånekortet mitt er knyttet opp til tre forskjellige biblioteker (to i Akershus, ett i Hedmark). 

Anonymkode: 728d6...4c1

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tilgang til hele landet på alle bibliotekts  tjenester. UTEN å ha reist landet rundt. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tilgang til hele landet på alle bibliotekts  tjenester. UTEN å ha reist landet rundt. 

Hvor mange bøker har du tilgjengelig i ebokbib da?

Skrevet

Tusen takk for alle svar, men jeg er i grunn bare forvirra. Hvis jeg reiser til Oslo og låner en bok der, sånn at jeg registreres der, får jeg plutselig alle ebøker fra Oslo tilgjengelig da? Jeg har brukt kortet mitt på to steder i Akershus.. jeg lurer på om jeg bare burde reise til biblioteket og spørre om det her. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...