Gå til innhold

Uææh! Det er hull i bunaden min

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er knust. Da jeg skulle ta fram min vakre Bergensbunad i dag, så jeg til min forferdelse at jeg har klart å få et hull i den. Det er et bittelite hull og den eneste forklaringen jeg kan tenke meg er at noen må ha kommet borti meg med en sigarettglo eller noe slikt uten at jeg har fått det med meg. 

Selvsagt får jeg ikke brukt den på 17-mai i år, men jeg lurer på om noen vet om slikt kan fikses og hvor man i så fall får gjort dette. Har googlet som en gal, men har enda ikke klart å finne noen i Bergensområdet som reparerer slikt, så nå tyr jeg til alle dere vakre mennesker på KG i håp om svar på noen spørsmål:

1. Kan dette fikses?

2. I så fall hvor og hvordan? Finnes det noen steder i Bergensområdet?

3. Noen anelse om hva noe slikt vil koste?

Denne bunaden er nesten 40 år gammel og jeg har arvet den av min mor, så den betyr selvsagt veldig mye for meg, så jeg krysser fingrene for at dere har noen gode råd

Anonymkode: e92fa...1af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er så lite hull så går jo det fint an å bruke den? Hva om du får tak i tråd og syr den sammen foreløpig, og bruker den på dagen. Så kan du heller kontakte en skredder etter feiringen? 

Anonymkode: fe31b...e24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://broderiservice.no/

Skyld ikke på andre, det kan være en møll....

Anonymkode: 17d9f...3db

Jeg tenkte på det først, men siden bunaden min henger i lukket tøypose i et skap med andre klær, det bare er ett hull, ingen tegn til møll og ingen tegn til hull på noen av de andre klærene, så virker det mer sannsynlig at det er en sigarettglo eller noe...

Jeg lette gjennom hele skapet for å være sikker på at jeg ikke fant verken møll eller andre hullete klær (vil ikke risikere at det blir verre enn det det er), så jeg tviler sterkt på at det er møll... det virker mer sannsynlig at det er en sigarettglo som har kommet på avveie....

TS

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er så lite hull så går jo det fint an å bruke den? Hva om du får tak i tråd og syr den sammen foreløpig, og bruker den på dagen. Så kan du heller kontakte en skredder etter feiringen? 

Jeg er bare veldig redd for å gjøre vondt verre... Det er helt foran på bunaden, så det er (selvsagt) veldig, veldig synlig (i hvert fall i mine øyne) 

Kan en vanlig skredder fikse slikt? 

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare veldig redd for å gjøre vondt verre... Det er helt foran på bunaden, så det er (selvsagt) veldig, veldig synlig (i hvert fall i mine øyne) 

Kan en vanlig skredder fikse slikt? 

TS

Jeg er litt usikker, men om hullet er så lite så skal det ikke være noe problem. Med mindre stoffet er veldig tynt/slitt i området rundt så skal det være greit å sy den sammen selv eller hos en skredder. Jeg forstår du er redd for å gjøre det vondt verre så da er det kanskje best å kontakte noen som kan mer om det og kan se på skaden :) 

Skrevet

Spør på husfliden om de vet noen som kan lappe hullet for deg. En som er flink vil få det til lett. En syforretning, skredder elle lign kan muligens også hjelpe og tar i så fall mindre betalt enn husfliden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Sulosi skrev:

Spør på husfliden om de vet noen som kan lappe hullet for deg. En som er flink vil få det til lett. En syforretning, skredder elle lign kan muligens også hjelpe og tar i så fall mindre betalt enn husfliden.

Ok... jeg får se om jeg finner noen... men blir glad om noen vet om noen spesifikke. vil at det skal bli gjort ordentlig, så vil være sikker på at den som gjør det vet hva han/hun driver med...

TS

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Sulosi skrev:

Å gå på Husfliden med en Bergens drakt, (ikke godkjent bunad) er som å banne i kirken. 

Hun har fått link til forhandler av Bergens drakten. De reparerer, syr inn/ut osv. 

Møllen trenger ikke være i skapet, den kan ha forsynt seg sist bunaden var i bruk. Å tro du skal finne en møll ved å lete i skapet er aom å lete etter nåla i høystakken. Møll spiser i all hovedsak bare ulltøy. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gå på Husfliden med en Bergens drakt, (ikke godkjent bunad) er som å banne i kirken. 

Hun har fått link til forhandler av Bergens drakten. De reparerer, syr inn/ut osv. 

Møllen trenger ikke være i skapet, den kan ha forsynt seg sist bunaden var i bruk. Å tro du skal finne en møll ved å lete i skapet er aom å lete etter nåla i høystakken. Møll spiser i all hovedsak bare ulltøy. 

Det stod ingenting på siden deres om at de reparerer, men de gjør det hos forhandleren av drakten? Da ringer jeg dem på onsdag! Tusen takk! 

TS

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare til info, så selger Husfliden xx-Drakt fra andre byer. Dessuten, så består Husfliden av damer og menn som er glad i håndverk og kultur, og bergensdrakten er høyst bestående av begge deler, så jeg tror ikke analogien din stemmer overhode. 

Anonymkode: d3369...02c

Skrevet

Søk på nettet etter noen som driver med kunststopping. Det er døende kunnskap dessverre, så er ikke så mange som kan det lenger, men noen er det jo. De kan da enten finnen samme stoff som bunaden er sydd av, eller finne tråder på vrangen de kan bruke, så imiterer de vevingen i stoffet og resultatet blir så godt som usynlig. Jeg vet ikke om noen i Bergen eller rett i nærheten som gjør dette, men jeg vet om en i Stavanger. Vil ikke legge ut navnet her, men om du er interessert kan du sende meg PM.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...