Gå til innhold

Ubrukelig på kjøkkenet, dårlig kosthold. Hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en 33 år gammel mann som skammer meg veldig. Jeg har et direkte elendig kosthold. Jeg vet altså ikke hvordan jeg lager mat. Det er ikke det at jeg ikke vet hvordan man steker kjøtt, eller hvordan man kutter grønnsaker. Men heller det å legge opp til å ha en god og variert kost. Jeg vet ikke hva man må kjøpe inn og hva man burde ha i husholdningen. Jeg vet noen retningslinjer om hva som er sunn kost, men det er vanskelig for meg å faktisk ta steget helt ut.

Derfor lurer jeg på om dere kan hjelpe meg på vei. Jeg tenker jeg skal ta små steg, at jeg lærer meg å lage 3 middager i uka til å begynne med. Gjerne enkle oppskrifter. Og så utvide til å lage sunne mellommåltider også.

Men problemet jeg har er at jeg ikke vet hva jeg burde ha i husholdningen av varer. Hva burde jeg handle inn. Hvor mye av hva? Det er så mye informasjon at jeg føler jeg blir kvelt. Føler det er så mange parametre man må ta hensyn til når man handler, at det hele virker som et stort ork.

Så spørsmålet mitt til dere er da: 

- Hvilke ingredienser ser dere på som essensielle å ha i huset, uavhengig av oppskrift eller middag dere lager?
- Hvilke blogger kunne dere anbefale for menneker som er helt håpløse når det kommer til kosthold og ikke minst oppskrifter/matlaging?
- Hvor ofte handler dere? 

Jeg lever på pizza, fjorlands og brødskiver. Jeg kan ikke lage noe annet. Det er trist, jeg har ikke overskudd og jeg har blitt feit. Grunnene til at jeg har endt opp slik i så høy alder er at jeg har vært institusjonalisert i mange år i 20årene, og at jeg har bodd hjemme endel år også. Så mat har kommet enkelt. Nå bor jeg for meg selv og jeg trives ikke. Matlaging er en stor utfordring i hverdagen. 

Håper dere kan ihvertfall hjelpe meg på vei, for jeg vet ikke hvem andre jeg kan gå til. Jeg går til DPS også. Er det noe de kan hjelpe med når det kommer til dette? Fastlegen? Det må vel være noen offentlige hjelpeinstanser som hjelper skadeskutte mennesker som meg? Tenker mest som en absolutt siste løsning hvis jeg ikke finner ut av dette.

Takk for at dere tok dere tiden for å lese dette.

Anonymkode: de2fa...c4b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Citronella
Skrevet

Flott at du vil lære å lage mat! Det er enklest å begynne med mat som da kan ovnsstekt eller lage i en gryte. Laksefilet kan du pakke i folie sammen med finkuttet gulrot, purreløk eller vanlig løk, litt smør/olje, salt og pepper og en god skvis med sitron. Kok broccoli og blomkål og server. Laksepakken behøver omtrent 20 minutter på 200 grader.

Jeg kan komme med flere oppskrifter om dette var noe i den gaten du tenkte på.

Skrevet

Har du noen gang eid en kokebok, og brukt den? I så fall: Hva var utfordringene med å ta den i bruk? Nei, ikke ment som et nedlatende spørsmål, men fordi det kanskje blir enklere å gi tips da.

AnonymBruker
Skrevet

Grovt brød til frokost og lunsj, variert pålegg med kjøtt, ost, fisk etc. Så kjøper du inn tomat, agurk, paprika og bruker til å både heve smaken og fylle opp på brødskivene.

Ha grønnsaker du liker i kjøleskapet, gulrot, potet, brokkoli, blomkål, løk, kålrot, salathode.

Når du skal lage middag så ta utgangspunkt i tallerkenmodellen - 1/3 potet, ris, pasta (eller lignende), 1/3 kjøtt eller fisk eller en annen proteinkilde og resten grønnsaker. For eksempel ris, kylling og salat, eller fisk med potet og råkost. Du kan ha kyllingfilet, fiskefileter, fiskekaker, kjøttkaker etc i fryseren som du tar opp nok til en porsjon.

Vær forsiktig med å dynke ting i sauser og smør/olje, det finnes alternativer som har mindre fett og sukker :) Du trenger ikke være "sausefri" men ofte får man mange unødvendige kalorier av det så pass på hva du velger.

Spis et par frukter om dagen og drikk litt melk eller spis litt yoghurt om du tåler det.

Unngå sukkerholdig drikke, brus, energidrikker etc. Juice er bra men ikke som tørstedrikk.

Anonymkode: 605fe...a5d

AnonymBruker
Skrevet

Lei deg en bok, eller kjøp en bok om kostholdslære. Kjøp deg en enkel kokebok. 

Jeg ville satset på mye fisk. Gjerne frosset om du ikke har mulighet til fersk. Unngå fisk som er bearbeidet. (Griljert) kutt drastisk ned på salt. Eks press sitron på fisk. Kjøp inn div grønnsaker. Også til pålegg. Eks til frokost kan du koke havregrøt. Noe som er enkelt. Det gir deg næring å gå på utover dagen. Oppskrift står på pakken. Jeg vil tro med din bakgrunn, at du kan få noe veiledning. Snakk med de på dps. Du er ikke alene i en slik situasjon

Anonymkode: 98cde...c56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville først satset på middager som lager seg selv.

Hva med laksefilet/kyllingfilet, grønnsaker og poteter/ris?
Du kutter opp og legger grønnsakene i en ildfast form, legg over laksefileten/kyllingfileten.  
Kok ris/poteter utenom.

Andre enkle middagstips er wok, wraps, chili con carne, omelett osv..
Kanskje du finner noe på Trinesmat- blogg?  Søk opp på google.

Anonymkode: 67e5d...be7

AnonymBruker
Skrevet

Søk etter enkle oppskrifter på google. Da kommer det opp veldig mange lette oppskrifter der du bare trenger noen få ting :)

Taco er jo enkelt feks. Kjøp tacolefser og putt inni det du har lyst på. Salat, agurk, kjøttdeig, dressing, mais..

Laks er også enkelt. Kjøp laksefilet, krydre med sitronpepper, inn i ovnen i 20 minutter. Kok poteter/brokkoli vedsiden av. 

Anonymkode: 03771...38c

Skrevet

Kjøp deg en kokebok (eller lån noen på biblioteket), finn noen oppskrifter du har lyst å lage, og skriv en liste over ingredienser, så handler du det og lager rettene. Når du lager rettene flere ganger, så lærer du dem, og slik kan du lære flere og flere retter. Du lærer også å handle på den måten. Det er essensielt å alltid ha handleliste i begynnelsen. Lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Ananas. skrev:

Har du noen gang eid en kokebok, og brukt den? I så fall: Hva var utfordringene med å ta den i bruk? Nei, ikke ment som et nedlatende spørsmål, men fordi det kanskje blir enklere å gi tips da.

Du trenger ingen kokebok i 2016, all oppskrift finnes på nett, sløs ikke med penger på bøker, no brain no gain

Anonymkode: f01e4...264

Gjest Mattis
Skrevet (endret)

Denne synes jeg har relativt enkle og sunne middagstips: http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/ jeg pleier å google de oppskriftene jeg har lyst til å lage hvis jeg trenger hjelp. Trines matblogg er veldig bra. Jeg tok et søk på "poteter" der inne og fikk opp disse oppskriftene: http://trinesmatblogg.no/tag/poteter/

Jeg synes det er best å planlegge mat for to til tre dager i forveien, skrive en handleliste utifra hva jeg har tenkt til å spise spesielt til lunsj og middag, pluss brød og litt pålegg så jeg har til frokost og kveldsmat disse dagene også. 

Jeg tror det beste bare er å begynne i det små og ikke kjøpe inn haugevis med ting og tang, da ender du opp med at det ikke blir brukt også må du kaste det. Det er i alle fall det som skjer med meg hvis jeg kjøper inn veldig mye om gangen. Etterhvert som du begynner å handle inn til forskjellige retter vil du også få ting du trenger i skapene.  Lykke til :)

Endret av Mattis
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke følge oppskrifter. Det jeg gjør er å ha en rekke krydder, eddik, matoljer og den type ting i huset. Når jeg lager mat, lukter jeg på de ulike krydderne og prøver å tenke meg frem til om de kan passe sammen. I begynnelsen var det vanskelig og jeg bommet en del, men nå kan jeg improvisere hver gang jeg lager mat og det blir ok til veldig bra.

Anonymkode: 8ae60...271

AnonymBruker
Skrevet

Hva med et skritt om gangen? Kom i gang med å lage et par-tre middagsretter først, så kan du heller bekymre deg for kaloriene når du føler deg komfortabel med å lage mat. :) 

Anonymkode: 41cc7...60c

• Liker 1
Skrevet

Søk etter "basisvarer" her inne, og ta en titt på Arkanas oppskrifter i tillegg. Jeg ble inspirert til å lære meg å lage mat ordentlig her inne og nå jobber jeg bl.a som kokk og andre ting relatert til mat. Sier ikke at du må bli kokk altså, men du kan finne gode tips her inne om du søker etter gamle tråder :) 

Skrevet

Kan også anbefale boken "Kokkelære", den er utrolig bra :) 

AnonymBruker
Skrevet

Prøv og finne lette oppskrifter. Begyn med og lese hele oppskriften før du begynner og lage mat, da får du litt mer oversikt. Og matlaging er som andre ting, det må læres så øvelse gjør mester :) 

pasta med kjøttdeig er en enkel rett. Hjemmelaget saus er heller ikke vanskelig, men de første gangene kan du jo starte med ett dolmio glass mens du øver deg på pasta koking og kjøttdeigen f.eks? 

Å lære seg å lage tomatsaus er egentlig ganske lurt, da har du automatisk basis til mange retter. Pasta og kjøttdeig, lasagne, pizza, osv. Jeg lager alltid mer enn jeg trenger og fryser resten i porsjoner. 

Lær deg basis tingene først. Koke poteter og grønnsaker. Så kan du avansere til hjemme laget saus (brun saus f.eks) bruk gjerne gilde kjøttkaker og ferdige fiskekaker. 

Etter hvert som du føler du behersker en og en ting kan du prøve deg på flere og mer avanserte ting. Ikke ta deg vann over hodet :) dette går fint! Synest du er kjempe flink som innser at du må endre vanene dine. Stå på! :) 

Anonymkode: a5b6e...b9e

• Liker 1
Skrevet

Hva liker du å spise da? Velg ut et par ting du synes er godt, finn oppskrift (eller spør oss) også begynner du bare å øve :)  Basisvarer kan du kjøpe inn etterhvert som du trenger det.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Mattis skrev:

Denne synes jeg har relativt enkle og sunne middagstips: http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/ jeg pleier å google de oppskriftene jeg har lyst til å lage hvis jeg trenger hjelp. Trines matblogg er veldig bra. Jeg tok et søk på "poteter" der inne og fikk opp disse oppskriftene: http://trinesmatblogg.no/tag/poteter/

Jeg synes det er best å planlegge mat for to til tre dager i forveien, skrive en handleliste utifra hva jeg har tenkt til å spise spesielt til lunsj og middag, pluss brød og litt pålegg så jeg har til frokost og kveldsmat disse dagene også. 

Jeg tror det beste bare er å begynne i det små og ikke kjøpe inn haugevis med ting og tang, da ender du opp med at det ikke blir brukt også må du kaste det. Det er i alle fall det som skjer med meg hvis jeg kjøper inn veldig mye om gangen. Etterhvert som du begynner å handle inn til forskjellige retter vil du også få ting du trenger i skapene.  Lykke til :)

Du anbefaler den bloggen med mest fettrike oppskrifter til en som vil ned i vekt?

Ts, styr unna mat fra bunnen bloggen. Trines matblogg er derimot veldig bra

Anonymkode: d9b52...61d

Skrevet

Styr unna matblogger generelt. De fleste norske er elendige og mange hauser opp sine egne som de BESTE!

Det du trenger er et grunnleggende matkurs. Undersøk på ditt nærmeste Folkeuniversitet, mange av dem tilbyr matkurs for nybegynnere. der lærer du hvordan du bygger opp og utstyrer et kjøkken så du kan lage sunn variert mat uten å kaste bort penger unødig.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Tusen hjertlig takk for alle tilbakemeldinger! Jeg er overveldet over de gode rådene og tipsene! Jeg skulle gjerne svart hver eneste en av dere, men skal prøve å svare på spørsmålene så godt jeg kan i dette innlegget.

Kokebok: Jeg har aldri eid kokebok, for jeg har aldri hatt bruk for en. Jeg vet de eksisterer. Jeg har sett på bl.a. matprat.no, men jeg har store problemer med å bestemme meg for hva jeg skal velge. "Klarer jeg å lage denne retten? Nei uff, dette ser komplisert ut". 

Det er ikke slik at jeg ikke har laget mat før. Jeg har stekt kjøttdeig og hatt i dolmiosaus. Og bare spist det. Det er bare trist og kjedelig. Jeg har laget taco, for det er enkelt. Men greia er at jeg ikke kan leve på det i lengden heller. Personlig vil jeg ha et godt og variert kosthold, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare det. Jeg vil lage mat fra bunnen for jeg vet det er best.

Høres kanskje teit ut, men jeg har sett venner og bekjente legge ut bilder av middagene sine, og det er noe jeg også vil få til. Ser på ting som masterchef og ser hvor flinke folk er. Det virker som at det å lage god mat er "Noe alle kan" og at det er trendy å ha gode matvaner. Så sitter jeg her og gjerne vil, men føler meg overveldet når jeg føler jeg må nå et nivå som er så høyt. Så jeg gir opp. Stusselig ja, men sånn er det nå. Jeg eier ikke selvtillitt på dette feltet, og har resignert. 

Etter at jeg leste responsene i denne tråden har jeg skjønt at jeg burde begynne lett. Jeg har også innsett at jeg burde bruke ovnen mer, og ikke bare stekepanna. Laks er dødsgodt så skal prøve å spise mer av det. Skal også prøve å skaffe meg en god bok i kostholdslære, og så prøve få meg et kurs. Og når jeg da føler jeg har fått det grunnleggende på plass, så kan jeg navigere gode blogger og oppskrifter på nett for å utvide rettene jeg kan lage.

Tusen takk for responsen i denne tråden, hadde ikke regnet med så mye god respons!

Anonymkode: de2fa...c4b

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...