mann20 Skrevet 14. mai 2016 #1 Skrevet 14. mai 2016 hei jeg vurderer å studere farmasi hvordan er det med selv jobbingen? Føler dere at det er kjedelig å bare sitte i en "butikk" ? har du angret? Trives du? for hele greia at studiet høres interessant ut men selv jobben er jeg usikker...
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #3 Skrevet 29. mai 2016 Er ikke farmasøyt selv, men skriver master ved samme arbeidsplass som flere farmasistudenter. Disse skal fortsette med forskning (doktorgrad) etter at de er ferdige, så man må altså ikke ende opp med en "kjedelig butikkjobb" 😊 Anonymkode: 1b498...f15
Splendidly Skrevet 29. mai 2016 #4 Skrevet 29. mai 2016 Jeg var en svipptur innom farmasistudiet, men sluttet etter utplassering i apotek. Jeg synes også at fagene virker spennende, og kunne godt tenkt meg å studere farmasi, men jeg kunne aldri tenkt meg å jobbe i apotek. Utplasseringen var gørrkjedelig, og der traff jeg provisorfarmasøyter som angret på at de hadde studert farmasi. Vi ble fortalt på studiet at ca. 80% av farmasistudentene ender opp med å jobbe i apotek.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #5 Skrevet 29. mai 2016 1 minutt siden, Splendidly skrev: Jeg var en svipptur innom farmasistudiet, men sluttet etter utplassering i apotek. Jeg synes også at fagene virker spennende, og kunne godt tenkt meg å studere farmasi, men jeg kunne aldri tenkt meg å jobbe i apotek. Utplasseringen var gørrkjedelig, og der traff jeg provisorfarmasøyter som angret på at de hadde studert farmasi. Vi ble fortalt på studiet at ca. 80% av farmasistudentene ender opp med å jobbe i apotek. Hvor jobber andre farmasøyter, om ikke apotek? - Hilsen Idiot Anonymkode: a74c5...a6b
Splendidly Skrevet 29. mai 2016 #6 Skrevet 29. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor jobber andre farmasøyter, om ikke apotek? - Hilsen Idiot Anonymkode: a74c5...a6b I diverse legemiddelfirma, men det er relativt lite legemiddelindustri i Norge kontra andre land. Tror aktiviteten er en del større i Danmark f.eks. Farmasøyter kan også jobbe i RELIS, og det finnes vel noen stillinger på sykehus.
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #7 Skrevet 29. mai 2016 2 minutter siden, Splendidly skrev: I diverse legemiddelfirma, men det er relativt lite legemiddelindustri i Norge kontra andre land. Tror aktiviteten er en del større i Danmark f.eks. Farmasøyter kan også jobbe i RELIS, og det finnes vel noen stillinger på sykehus. Det virker jo som spennende jobber Anonymkode: a74c5...a6b
Splendidly Skrevet 29. mai 2016 #8 Skrevet 29. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker jo som spennende jobber Anonymkode: a74c5...a6b Helt klart. Problemet er at det finnes ikke så mange av dem, og det er slike jobber mange helst vil ha.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #9 Skrevet 11. juli 2016 Jeg er farmasøyt og syntes det er relativt kjedelig å jobbe i apotek. Det er mange sure og stressede kunder der ute, som ikke forstår hva en farmasøyt er og hva vi kan. På en annen side er det 0 % ledighet blant farmasøyter og med en master tjener man også ganske bra. Itillegg er det utrolig mye rart man kan oppleve på apotek, historier man husker godt senere i livet. Det satses mer og mer på nettapotek og klinisk farmasi (sykehus) så mulighetene er mange for å jobbe andre steder enn vanlige apotek. Anonymkode: 74984...716
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2016 #10 Skrevet 11. juli 2016 Jeg er ikke farmasøyt selv, men venninnen min er. Hun valgte forskning etter masteren og jobbet litt ekstra på apotek. Etterpå syntes hun det var deilig å gå tilbake til et apotek fordi forskningen var så stressende. Tenker at man altså har valgmuligheter. Det er også stor forskjell om man jobber på "vanlig" apotek eller på sykehusapotek. Anonymkode: 045fd...f5f
mlyh Skrevet 13. juli 2016 #11 Skrevet 13. juli 2016 Jeg vurderer også å studere farmasi men vil ikke jobbe i apotek. Jeg ønsker helst å jobbe i legemiddelindustrien, men lurer på hvor store sjansene er for det? Er det mye konkurranse om jobbene der? Hva er det som egentlig er populære arbeidsplasser blant provisorfarmasøyter? Og hvor er det man får høyest lønn? Lurer også på hvordan det er å jobbe som stipendiat/forsker, og jobbe med forskning i ettertid.
mann20 Skrevet 10. august 2016 Forfatter #12 Skrevet 10. august 2016 Den 11. juli 2016 at 16.36, AnonymBruker skrev: Jeg er farmasøyt og syntes det er relativt kjedelig å jobbe i apotek. Det er mange sure og stressede kunder der ute, som ikke forstår hva en farmasøyt er og hva vi kan. På en annen side er det 0 % ledighet blant farmasøyter og med en master tjener man også ganske bra. Itillegg er det utrolig mye rart man kan oppleve på apotek, historier man husker godt senere i livet. Det satses mer og mer på nettapotek og klinisk farmasi (sykehus) så mulighetene er mange for å jobbe andre steder enn vanlige apotek. Anonymkode: 74984...716 Takk for svaret hvor finner jeg tiligere eksamener til færmasi-utdanningen?
AnonymBruker Skrevet 10. august 2016 #13 Skrevet 10. august 2016 Arbeid i apotek er kjedelig. Rett og slett. Man får ikke brukt kunnskapen sin, fordi fokuset er på å selge hudkremer - det er det apoteket tjener penger på - og du blir faktisk målt på hvor mye du klarer å pushe på kundene av ting som ikke er legemidler. Synd, men sant. For de som vil studere farmasi, men ikke vil jobbe i apotek - gå for mastergrad, ikke bachelorgrad. Det er ikke så mange jobber for farmasøyter utenom apotek. Forhåpentligvis blir det flere etter hvert som politikerne har skjønt hva farmasøyter kan brukes til, men samtidig blir det nok mer konkurranse om de jobbene da det etableres flere nettapotek som kommer til å gi stor konkurranse i nærmere fremtid. Anonymkode: 69362...8c3
Sussanne28 Skrevet 15. juni 2019 #14 Skrevet 15. juni 2019 (endret) Er farmasøyt og har vært det i 4 år nå. Det er dørrgende kjedelig, og 90% ender opp i apoteket, gjelder ikke mitt kull bare men alle kullene over og under. Sånn er det bare, det er ganske vanskelig å få jobb andre steder siden stillinger utlyses sjeldent. Så en må belage seg på at apoteket er der en vil jobbe resten av livet. 8 timer ståing hver dag og fokuset ligger bare på å få solgt masse produkter og mest mulig hver dag. Sjefen har liste over hvordan salgene foregår for hvert enkelt ansatt og dersom ansatte ikke bidrar nok, får de nok høre det fra sjefen på møtet. Tenk at du kun står i et 25 kvm butikk hver eneste dag de neste 46 årene av livet ditt og det er kun her du kan jobbe. Vil fraråde de fleste fra å ta utdanning, med mindre en har veldig lyst til å jobbe på apoteket. Mastergrad eller ikke har ikke noe å si fordi nærmest alle ende opp i apotek. Mange sluttet i mitt kull etter utplassering første året der farmasøytene selv angret for yrkes valget, og slik har det vært hos mange av kullene. Det er bare ren markedsføring de driver med for å få flere til å studere når de sier at det finnes muligheter til å jobbe med forskning og legemiddelproduksjon osv osv. Dette stemmer overhodet ikke med realiteten, der en må ta doktorgrad for å engang komme inn i forskningsfeltet. Dette er det ikke mange tenker om når de tenker at de skal holde på med forskning, da holder det ikke i det hele tatt med mastergrad. Tenk veldig godt over hva du går til dersom du virkelig vil bli farmasøyt. Ingenting av det du lærer på skolen vil være brukt i hverdagen fordi alt har med markedsføring å gjøre. Fra kloken 12 til 15 er det en del aktivetet på apoteket, etter dette kommer det kanskje en og en kunde. Så vi alle bare står der og stirrer i løse luften, det er ekstremt ensformig, rutinepreget og ingen videre vei for karriereprogresjon. Har vært ambulerende farmasøyt, så dette kommer fra meg og ca. 34 andre farmasøyter jeg har møtt. Studer heller noe annet hvis jeg var deg og til alle fremtidige lesere. Endret 15. juni 2019 av Sussanne28 2
Tristikolv2 Skrevet 20. juni 2019 #15 Skrevet 20. juni 2019 Ikke studer farmasi i det hele tatt. Er 100% enig med de andre at du burde unngå farmasi, flere jeg studerte med har sluttet fordi apotekpraksisen iløpet av 1 året var ekstremt ensformig og kjedelig. Dette gjelder også de øvrige og nedre kullene da jeg studerte og samme gjelder også per dags dato. Alle farmasøytene vi jobbet med angret på studiet og fortalte oss det samme som alle andre sier, at 90% ender opp på apoteket. Det er nærmest umulig å få jobb andre steder og fokuset ligger definitivt kun på mer salg av apotek varer. Gledet meg super masse da jeg skulle begynne på studiet og underveis i studiet også, men etter jeg kom ut i jobb sa jeg til meg selv, at etter 2 eller 3 år så skulle jeg jobbe med forskning eller rådgiving hos kanskje legemiddelverket eller på sykehuset med produksjon, men dette har ikke skjedd. Har jobbet i snart 5 og halvt år hos apoteket og får ikke muligheten til å jobbe andre steder siden jobbene knapt finnes. Det er dørrgende kjedelig og jeg står der bare og ser i løseluften, når det er ingen kunder tilstede, da merker du hvor tomt livet blir, det skal jeg love deg. Jeg vil råde alle som vurderer farmasi til å ikke studere det, med mindre du virkelig virkelig bare har lyst til å jobbe på apoteket. Får en halvtimes pause som noen ganger må også droppes fordi det er så hektist til tider på apoteket og derav så jobber vi 8 timer i strekk. Noen ganger må jeg jobbe litt på overtid og det ekstremt slitsomt med tanke på at jeg hele tiden må gå rundt og må stå hele dagen, hver eneste dag. Flere av kollegaene mine har havnet hos fysioterapauter med vonde ben og rygg på grunn av dette. Alt vi lærer og gjør på studiet som vi syntes var super spennende og gøyt er ikke i det hele tatt det virkeligheten gjenspeiler. Det overnevnte sier er også sant, at arbeidsmulighetene virkelig ikke er der og at universitetene bare markedsfører dette fordi de vil ha flere studenter inn som vil gi universitetet mer penger ettersom hvor mange som fullfører. Farmasi er ikke lenger et status yrke eller det folk tror det er, jobben kan godt sammenlignes med en hverdags butikk der man kun fokuserer på å selge så mye hudprodukter som mulig. For å oppklare dette så må du tenke at du vil hver enste dag i ca. 8 timer jobbe i en butikk og gjøre akkurat de samme oppgavene. Fokuset ligger på mersalg og den vil ikke forsvinne, det er ingeting som er brukbart fra studiet siden vi nærmest må få solgt disse andre produktene som ikke har noe særlig med farmasi å gjøre for at apoteket skal overleve. Vil du virkelig jobbe på et apotek som selger hver eneste dag? Kundene masser og kjefter på deg bare fordi vi ikke har en medisin på lageret og vi kan ikke gjøre noe med dette. Må bare stå der og ta imot all den dritten de slenger i trynet på deg. Ble sykemeldt i 3 uker på grunn av angst, fortvilese, stress og depresjon. Det helt forferdelig. Jeg fraråder dere på det sterketste til å studere farmasi, studer heller noe annet som bioingeniør der det er masse muligheter til å spesialisere seg og få jobb på sykehuset. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå