Gå til innhold

Bare kjedelige og venneløse mennesker er interessert i historie.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke tenke meg noe mer kjedelig enn historie. Hva er poenget med å bry seg om ting som har skjedd ?

Anonymkode: c4839...915

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det var da fryktelig dømmende mot en gruppe mennesker? å måten du uttrykker deg på virker ikke veldig moden

Anonymkode: 3e671...311

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange intetsigende, teite tråder har du startet i dag, ts?

Anonymkode: 35009...75e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange intetsigende, teite tråder har du startet i dag, ts?

Anonymkode: 35009...75e

1

Skrevet

Hitler var veldig opptatt av historie. Du kan si hva du vil om mannen men kjedelig var han neppe.

Beklager om jeg allerede har ødelagt denne tråden :-D

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, stan skrev:

Hitler var veldig opptatt av historie. Du kan si hva du vil om mannen men kjedelig var han neppe.

Jeg kjente 2 mishandlere som likte å lese historie (om tortur). Mennesker er forskjellige. Alle som liker å lese historie, er ikke mishandlere. 

Anonymkode: caf90...2aa

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, stan skrev:

Jeg er ikke TS. Du har ikke ødelagt tråden. Du har kommet med gode innspill.

• Liker 1
Skrevet

Det er mennesker med din type holdning som er dømt til å gjenta fortidens feil. Kjedelig blir det neppe, men sikkert ikke spesielt gøy heller. Lykke til!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, RC skrev:

Det er mennesker med din type holdning som er dømt til å gjenta fortidens feil. Kjedelig blir det neppe, men sikkert ikke spesielt gøy heller. Lykke til!

Man kan ikke gjenta fortidens feil.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke gjenta fortidens feil.

Selvfølgelig kan man det dersom man ikke kjenner til dem.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan si meg enig i at historie kan virke kjedelig, men historie er veldig viktig. Det at vi tar lærdom av det som har skjedd tidligere, og at man kan forhindre at det skjer igjen.

Ta for eksempel innvandringen til sverige. I fremtiden er det viktig at man har folk som bryr seg om historien, slik at de kan unngå at slike feil skjer igjen. Eventuelt korrigere det som gikk feil. 

Videre er historie ganske artig på noen måter, for man kan bruke det til å finne ut hvordan mennesker oppfører seg i forskjellige situasjoner. VI kan lære mye om mennesker gjennom å studere historie. Økonomi bl.a. 

Venneløse menneker finner man i alle yrker.

Anonymkode: 4020d...59a

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS. Du har ikke ødelagt tråden. Du har kommet med gode innspill.

Godt. Ofte regnes en tråd død når noen nevner Hitler :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

“The one who does not remember history is bound to live through it again” – George Santayana

Anonymkode: d22dd...c89

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes nå de som ikke er det minste interessert i historie er kjedelige, for de er som oftest langt under snittet opplyste når det gjelder det meste i verden, har lite av verdi og interesse å bidra med i samtalen og faller fort utenfor sånn at vi andre må sitte og forklare alt eller dumme alt ned som om det er et barn til stede. 

"Hva skal vi med historie" er jo et eksempel på noe en sånn person kan komme med, hvor man helst dropper å svare fordi det blir bare for dumt og kjedelig, og skrur samtalen over på været eller noe den type person skjønner. Og håper at de snart går og finner noen jevn-dumme å leke med. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, stan skrev:

Godt. Ofte regnes en tråd død når noen nevner Hitler :-)

Jeg forstår.

På en måte som dette?

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Tror ikke jeg kan tenke meg noe mer interessant enn historie.

AnonymBruker
Skrevet

Min bestefar er historiker og han har ett enormt nettverk. Og mye takket være hans hobby og jobb. Fullbooket private planer et halvt år frem i tid. Men dette er jo likesinnede som finner sammen for sin enorme og brennende interesse for historie. 

Er hva man gjør det til selv. Er venneløse i alle fag og jobber..

Forøvrig synes jeg historie er gørr kjedelig, kunne vel ikke vært nære venner med en som er så engasjert i det, men beveger man seg litt mere mot likesinnede finner alle alltid noen venner man matcher perfekt med. 

Anonymkode: 07c0f...7fa

Skrevet

Vi kan ikke vite noe om morgendagen, men dersom vi ikke kjenner historien er det en svært høy risiko for at vi gjentar dens feil. Ergo er historie meget nyttig. Dessuten gir kunnskap om historie økt innsikt.

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, Cuntzilla skrev:

Jeg synes nå de som ikke er det minste interessert i historie er kjedelige, for de er som oftest langt under snittet opplyste når det gjelder det meste i verden, har lite av verdi og interesse å bidra med i samtalen og faller fort utenfor sånn at vi andre må sitte og forklare alt eller dumme alt ned som om det er et barn til stede. 

"Hva skal vi med historie" er jo et eksempel på noe en sånn person kan komme med, hvor man helst dropper å svare fordi det blir bare for dumt og kjedelig, og skrur samtalen over på været eller noe den type person skjønner. Og håper at de snart går og finner noen jevn-dumme å leke med. 

Støttes! Er så mye mer givende å kunne diskutere et tema med noen der begge har et minimum av forståelse for de historiske rammene, enn om alt må forklares. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsent å svare nå, siden du startet tråden på lørdag. Det er historie nå

Anonymkode: e2e65...5a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...