Gå til innhold

Tips til budrunde! By på bolig som har lagt ute i 5-6 mnd, ingen bud hittil.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, hei!

Jeg og madammen tenker å by på en bolig som har lagt ute en stund, nærmere et halvt år.
Jeg sendte min far og bror på visning fordi jeg bor på andre siden av landet.
HER ER HUSET!

Jeg har pratet med megler og det er ikke kommet noen bud siden det ble lagt ut.
Selger kjøpte boligen for 1,5 år siden og fikk deretter ikke solgt sin gamle bolig. Han valgte å bli boende i sin tidligere bolig.
Det har tidligere vært noen interesserte som har vært på visning, og hadde muligens tenkt til å by men de fikk ikke godkjent av banken før de hadde solgt sin bolig var svaret til megler.

Da selger kjøpte kjøpte for halvannet år siden gav han 2 750 000.
Prisantydningen nå er på 2 800 000, og de har ikke endret på denne i løpet av tiden den har lagt ute.

Boligen er i den stand at man kan flytte inn og bo, men det er et 100 år gammelt hus, men som er godt vedlikeholdt. Men det er f.eks ikke vaskerom, ikke toalett i 2. etg noe vi må ordne (har 2 unger), ganske gammel stil i deler av 2 etasje, så man bør legge parkett og nytt panel på endel vegger oppe.
Megler har sagt at det ikke er fukt i kjelleren, men på visning var det litt fukt på gulvet i jordkjelleren, her må man gjøre noe, men det har ikke gått ut over bygningen.

Så da er spørsmålet hvordan bør vi by og legge opp taktikk for budrunden?
Jeg tenker at vi ikke er så interessert i å legge for mye penger på bordet i.o.m at vi tenker å bruke ca. 500 000 på oppussing i ettertid. Villig til å strekke oss til rundt 2 600 000, helst mindre.

Endret av Leanfear
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bedt om å få lov til å få en tilstandsrapport av byggsakkyndig. Da når de finner fukten du never opplyser du megler og selger om det, og da vil de måtte opplyse om det. Så byr du så mye du er villig til å betale, med en kort frist og sier til megler at hen bare kan glemme å komme med motbud. Hvis de avviser budet kan du si at du muligens kan godta et motbud på 100 000 under det du bydde først senere men at det uaktuelt å opprettholde det forrige budet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er prisene høye i Finnsnes? Jeg bor i en småby som er større enn Finnsnes og ligger mye mer sentralt, og jeg kan aldri tenke meg at et slikt hus, med tydelig gammelt kjøkken og bad pluss generelt mye furu og bare tre soverom, ville gått for 2,8 mill!

At det har ligget ute så lenge uten å ha blitt solgt vil jo si at det er overpriset. Tror jeg ville lagt inn et bud på 2,5 eller 2,55 - så kommer selger med motbud på 2,6. Men igjen, må si jeg stusser på prisnivået, selv om jeg absolutt ikke er kjent i boligmarkedet på Finnsnes. Kanskje er det greit. Men 2,8 er uansett åpenbart for mye.

Anonymkode: 2ee2d...f68

Skrevet (endret)

Ja,  tenkte å komme med 2.5 faktisk. Det er ikke en billig plass og det er ikke så mange objekter ute, men dette ligger 4 km fra sentrum og prisene synker deretter. 

Men du tror at megler vil komme med motbud og at han heller ikke bare avviser det og jeg må legge inn nytt bud? 

Jeg tenker litt som ambivalent skriver at jeg må bruke det med fukt og noen andre ting som pressmiddel. Kan jo si at hvis de kommer med motbud på f. eks 2.7, eller 2.65, at uten utvidet tilstandsrapport på huset vil jeg ikke gå noe høyere enn 2.55. 

Jeg sitter jo med mye makt i denne situasjonen,  så må få utnyttet selgers situasjon. Men det må samtidig ikke bli for hardt heller for jeg vil jo ikke gjøre selger sint. 

Endret av Leanfear
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Leanfear skrev:

Ja,  tenkte å komme med 2.5 faktisk. Det er ikke en billig plass og det er ikke så mange objekter ute, men dette ligger 4 km fra sentrum og prisene synker deretter. 

Men du tror at megler vil komme med motbud og at han heller ikke bare avviser det og jeg må legge inn nytt bud? 

Jeg tenker litt som ambivalent skriver at jeg må bruke det med fukt og noen andre ting som pressmiddel. Kan jo si at hvis de kommer med motbud på f. eks 2.7, eller 2.65, at uten utvidet tilstandsrapport på huset vil jeg ikke gå noe høyere enn 2.55. 

Jeg sitter jo med mye makt i denne situasjonen,  så må få utnyttet selgers situasjon. Men det må samtidig ikke bli for hardt heller for jeg vil jo ikke gjøre selger sint. 

Det er selger som evt vil komme med motbud, ikke megler. Det er jo umulig å si hva selger tenker... Spørsmålet er jo hvor desperat hen egentlig er til å flytte inn i sin nye bolig. Det er jo også sesong for boligsalg snart, så kanskje hen tenker at det er mulighet for budrunde, og vil si nei tvert. Men det er også mulig at hvis budet du kommer med er nært opptil det selger nå, etter lang tid, kunne være mørnet nok til å slå til på, vil komme med et motbud. Da er det greit å ha litt å gå på i budsjettet og ikke kjøre på absolutt max med en gang. Du må bare ikke legge inn et skambud som bare gjør selger sinna, men man vet jo ikke hva en selger vil anse som skambud. 2,55 tenker jeg rent psykologisk sett kan være safere enn 2,5 mtp det, men det er jo bare gjetning fra min side. 

Anonymkode: 2ee2d...f68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at endel av bygdene i disse strøkene ofte har et religiøst pampestyret som skal blande seg inn i privatlivet til folk.

Lykke til!

Anonymkode: 8fce5...592

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det huset, til den prisen, på Finnsnes??? :ohmy:

Synes ikke 2,5 mill er et skambud i alle fall...

Anonymkode: 5546e...721

• Liker 4
Skrevet

Takk for gode råd! 

Bare kom med flere. 

Men sesongen for hussalg er vell godt igang eller kan jeg regne med at det kommer ut veldig mange flere boliger utover sommeren? 

Skrevet

også må du ta hensyn til at huset er sefrak registert. men nå vet jeg ikke hvordan sefrak registrering det er. for endel sefrak registreringer gjør at du omtrent ikke kan fjerne en plankebit engang uten å søke om lov...

så det med sefrak registreringen bør du finne ut av før du legger inn bud :)

• Liker 2
Skrevet

Hvis huset er 100 år gammel, og i tillegg ligger så langt ut i geografien (nærmeste er et lite sted som Finnsnes), kan jeg ikke skjønne at det skal være verdt så mye penger!?? Er det noen spesiell grunn til at hus er så dyre så langt nord, langt fra nærmeste storby?

Som innlegget over mitt er inne på... kan huset være fredet på noen måte, så du ikke får lov å pusse opp som du vil? Det MÅ du sjekke før du evt går hen og kjøper det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...