Gå til innhold

Kan jeg bare sterilisere meg uten å informere kjæresten?

Anbefalte innlegg

Gjest Jon Are
Skrevet

Jeg har egentlig i det siste halve året vært veldig redd for at kjæresten egentlig ønsker seg en baby sammen med meg. Hun er i begynnelsen av 40 årene, men likevel har jeg grunner for å tro det. Små hint og diverse. Jeg har derfor med stor interesse lest endel tråder her inne der jeg ser at mange har blitt  gravide på prevensjon. Det skal jo være sikkert, men jeg føler meg utrygg og redd for dette. Jeg har derfor i all hemmelighet snakket med lege om at jeg ønsker å sterilisere meg. Dette vil jeg ikke si noe om. Er det greit  synes dere? Jeg stoler rett og slett ikke på at hun tar prevensjonen sin til rett tid( har vanskelig for å tro at alle her inne har gjort det når en blir gravid og har gått på p piller) Dette er i mine øyne en privatsak som hun ikke har noe med. Hun vet jeg ikke ønsker barn.

Med hilsen fra

Jon Are

Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet

Det er klart du kan det, hun har ingen som helst juridisk makt over deg, og det virker heller ikke som hun har noen særlig moralsk påvirkningskraft. Så for all del gjør det. Jeg hadde derimot synes det var skikkelig stusselig om kjæresten min gjennomførte en sterilisering uten å snakke med meg om det, ikke fordi at det er jeg som bestemmer det, men fordi jeg tenker at i et godt forhold så er man åpen som slike ting. Hun fortsetter kanskje å håpe at du en dag vil ha barn likevel, og da er det mest redelige at du sier så klart som mulig (altså at du til og med har tenkt å sterilisere deg) at det ikke kommer til å skje. 

For min del ville et forhold der man hadde holdt noe sånt skjult vært lite verdt, siden jeg verdsetter åpenhet og fortrolighet veldig høyt i et kjærlighetsforhold. 

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har sagt helt klart i fra at du ikke vil ha barn, så synes jeg du kan sterilisere deg uten å fortelle det. Da har du ikke gitt henne falske forhåpninger. Men du kunne jo  sagt fra om det da, så slapp hun å stappe i seg prevensjoner.

Anonymkode: 1e864...7a6

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, Jon Are skrev:

Jeg har egentlig i det siste halve året vært veldig redd for at kjæresten egentlig ønsker seg en baby sammen med meg. Hun er i begynnelsen av 40 årene, men likevel har jeg grunner for å tro det. Små hint og diverse. Jeg har derfor med stor interesse lest endel tråder her inne der jeg ser at mange har blitt  gravide på prevensjon. Det skal jo være sikkert, men jeg føler meg utrygg og redd for dette. Jeg har derfor i all hemmelighet snakket med lege om at jeg ønsker å sterilisere meg. Dette vil jeg ikke si noe om. Er det greit  synes dere? Jeg stoler rett og slett ikke på at hun tar prevensjonen sin til rett tid( har vanskelig for å tro at alle her inne har gjort det når en blir gravid og har gått på p piller) Dette er i mine øyne en privatsak som hun ikke har noe med. Hun vet jeg ikke ønsker barn.

Med hilsen fra

Jon Are

Nei, det syns jeg ikke er fair. I mine øyne er dette ikke en privatsak i et forhold. Hvorfor kan du ikke bare si det til henne? Hun vet du ikke vil ha barn, da kan du jo si du vil sterilisere deg for å slippe prevensjon, eller for at du skal være sikker på at dere ikke har et "uhell." Hvorfor gjøre det shady når du kan spille med åpne kort?

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har gjort det helt klart at du ikke ønsker barn og aldri kommer til å ønske barn kan du vel gjøre det. Hvis hun går rundt å håper på at du skal forandre mening, fordi hun virkelig ønsker seg barn, burde du heller gjøre det slutt. Fortsatt litt dårlig gjort å gjøre det uten å si fra da. Hun tar jo tross alt p-piller, så da kan du gi henne muligheten til å slutte med det om hun vil.

Anonymkode: 94a9c...963

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, Jon Are skrev:

Med hilsen fra

Jon Are

Bare gå å sterilisere deg du, det er nok uansett det beste i din situasjon. 

Skrevet

Jeg synes det er helt legitimt. Det er jo ikke alt man trenger å fortelle.

Men frys ned litt sæd hvis du ombestemmer deg.

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Klart du kan hun bestemmer ikke over din kropp. 

Gjest New Girl
Skrevet

Jeg hadde gått fra mannen min om jeg hadde funnet ut at han hadde gjort det uten å si noe til  meg.  

AnonymBruker
Skrevet

Bare husk på at du er fruktbar i tre måneder etter inngrepet....

Jeg syns du har all rett til å sterilisere deg uansett hva damen sier, men jeg syns også at åpenhet er viktig i et forhold, så jeg ville anbefalt å si det til kjæresten. 

Og som nevnt av en over her: Da kan dere ha sex uten at hun trenger prevensjon. 

Anonymkode: 2ec83...83b

• Liker 11
Gjest uN91s
Skrevet

Selvfølgelig. Du har da rett til å bestemme over din egen kropp. Men er du et bra menneske med en bra personlighet så sier du i fra rett etterpå slik at hun kan finne en mann som ønsker barn. Hvis hun faktisk vil ha barn da. 

Selv skal jeg ha barn. Om en fremtidig mann steriliserer seg bak min rygg må jeg jo bare finne en annen mann. Men han bør ha moral nok til å si det med en gang slik at jeg kan forlate han. 

AnonymBruker
Skrevet

Et forhold hvor en part steriliserer seg i hemmelighet er ikke mye verdt, spør du meg. Det er din kropp, og hun kan ikke nekte deg å gjøre det. Men jeg synes man skal si fra til partneren sin. 

Men bare det at du mistenker at hun prøver å lure deg til å bli pappa, og derfor vurderer å sterilisere deg i hemmelighet, sier meg vel egentlig at tilliten i forholdet ikke er til stede. 

Anonymkode: cf43d...484

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Det er en påkjenning for mange kvinner å bruke prevensjon. Jeg hadde blitt forbannet hvis min mann ikke fortalte meg at han steriliserte seg. Ofte tar kvinner ansvar for prevensjon i flere år, nå kan hun slippe. Det er vel bare å si at du vet prevensjonen hun bruker ikke er 100% sikker, og at sterilisering er noe du ønsker å gjøre. 

Anonymkode: 19c88...563

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt så sint om mannen min hadde gjort det uten å si fra. Hvorfor skal jeg ta pupiller helt unødvendig? Om hun likevel ikke er ferdig med barn burde du iallefall si fra så hun kan velge om hun vil finne en fyr som kan gi henne det. Spesielt siden hun har dårlig tid pga alder. 

Anonymkode: 36269...2e4

• Liker 7
Skrevet

Forstår ikke hvorfor du ikke kan fortelle det til henne, hvis du allerede har sagt at du ikke vil ha barn så kan du vel like godt fortelle henne at du vil sterilisere deg. Hadde en partner gjort  noe slikt mot meg, selv om vi hadde avklart at vi ikke skulle ha barn så hadde jeg dumpet han, vil ikke være sammen med noen som ikke forteller meg noe slikt.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du holde det hemmelig??

Bare sånn ut fra måten du ordlegger deg tenker jeg at dere har et dårlig forhold.-Du stoler ikke på henne- du vil holde ting skjult for henne.. Hvorfor i allverden stjeler du tid fra henne... 

De fleste jenter ønsker seg barn.. At hun hinter betyr at hun forsøker å "varme opp" tanken hos deg..ønsker å få deg på gli- altså ikke bare lure deg.. Var det planen hadde hun bare droppet prevensjon og "bare " blitt gravid..'

du må vel sterilisere deg - men si fra slik at hun kan velge om hun vil ha sterile deg eller finne en fruktbar mann...

Anonymkode: 54512...ccc

• Liker 10
Skrevet

Om du har vært tydelig på at du ikke ønsker barn er det vel ikke noe poeng i å holde det hemmelig at du vil sterilisere deg?

Hadde kjæresten min sterilisert seg uten å diskutere det med meg først hadde han ikke vært kjæresten min lengre. 

• Liker 7
Skrevet

Selvsagt kan du bestemme over egen kropp, men visse ting snakker man om i et forhold. Åpenhet, tillit og kommunikasjon er 3 viktige stikkord for et godt forhold. Steriliserer du deg uten å snakke med henne om det, er det ikke sikkert at hun vil fortsette å være sammen med deg. Ta den samtalen med henne, da går du i hvertfall ikke bak ryggen hennes.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tja, hva hadde du syntes om hun bare sluttet på ppiller uten å fortelle deg? Hun har jo all rett til å bestemme over egen kropp og ingen juridisk informasjonsplikt overfor deg. Hvis svaret ditt på spørsmålet er at du ikke hadde likt det så vet du hva du har å gjøre. Selv om det er din/hennes kropp, er dette valg som angår partneren og bør derfor diskuteres eller i allefall informeres om slik at om barn er viktig for henne har hun muligheten til å avslutte forholdet og finne noen som vil ha barn. At du i det hele tatt vurderer å gjøre dette uten å si noe forteller meg at forholdet deres er dødsdømt.

Anonymkode: 81bd9...527

• Liker 23
Skrevet

Er helt opp til deg å sterilisere deg, du som bestemmer det selvsagt.

Synes det er hinsides fjernt å ikke skulle snakke om sånt med den man deler livet med og heller kontre et bedrag med et annet bedrag, men har egentlig sluttet å la meg overraske over hvor fucked up forhold folk har der ute etter jeg begynte å henge på KG.

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...