Gå til innhold

ISOfix eller ikke ISOfix?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
9 timer siden, woman in black skrev:

Hvorfor siterer du meg? Dette er da virkelig ikke et svar på mitt innlegg. Jeg har ikke skrevet noe om hva vektbegrensningen er på et sete med integrerte seler? Jeg er fullt klar over at seter med integrerte seler kun går opp til 18 kg forovervendt (men det gjelder uansett om det er festet med isofix eller ikke) men det var ingen i denne tråden som sa noe annet heller, og jeg så det derfor ikke som nødvendig å påpeke. 

Integrert seler er ikke testet/godkjent for mer enn 18 kg, samme hva slags festemetode du bruker for å feste setet. Jobber med bilsikring så dette har jeg full kontroll på...

Hvis du jobber med bilsikring så får du la være å dåne over andres feilinfo mens du selv gjør det samme ;)

Du sier også feil om integrerte seler over. Mitt Besafe Plus-sete har integrerte seler og er til 25 kg.

Sitat

Forovervendt er det enten integrerte seler eller bilens eget trepunktsbelte som tar imot barnets vekt ved en kollisjon, derfor er det ingen vektgrensen på isofix forovervendt. 

Her sier du at et forovervendt sete med integrerte seler som er festet til bilen med isofix, ikke har vektgrense. Det er feil. Et forovervendt sete uten integrerte seter hvor barnet beltes inn med bilens eget trepunktsbelte, har ingen vektbegrensning, uansett om setet er festet med isofix eller ikke.

Er mamma med ansvar for mine barns bilsikring så dette har jeg full kontroll på...

Endret av ViljaH
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke feste godkjente isofixfester i bilen selv. Isofixfestene er en del av bilers utstyr og fabrimonteres når bilene er nye. 

Anonymkode: 12270...1d9

Såvidt jeg vet kan man fint ettermontere isofix fester selv. De er ikke en del av bilens sikkerhetsutstyr. Om det er lurt derimot, det er en annen side av saken.

Skrevet
8 timer siden, ViljaH skrev:

De fleste biler idag har isofix. Det ble vel standard tidlig på 2000-tallet mener jeg. Så om ikke dere har supergammel bil så har dere. Det finnes en nettside med oversikt over hvilke biler har, om du googler litt.

Isofix ble standard fra 2007, men noen fikk det tidligere mens andre har ettermontert. Det er i såfall det jeg må på bilen som er fra  før 2000.  Ønsket er å bruke bakovervendt så lenge som mulig, så vi ender nok heller opp med beltemontert stol i hver bil:P 

Gjest woman in black
Skrevet
13 timer siden, ViljaH skrev:

Hvis du jobber med bilsikring så får du la være å dåne over andres feilinfo mens du selv gjør det samme ;)

Du sier også feil om integrerte seler over. Mitt Besafe Plus-sete har integrerte seler og er til 25 kg.

Her sier du at et forovervendt sete med integrerte seler som er festet til bilen med isofix, ikke har vektgrense. Det er feil. Et forovervendt sete uten integrerte seter hvor barnet beltes inn med bilens eget trepunktsbelte, har ingen vektbegrensning, uansett om setet er festet med isofix eller ikke.

Er mamma med ansvar for mine barns bilsikring så dette har jeg full kontroll på...

Her vrir du og vender på det jeg skriver. I forhold til isofix  så er det ikke vektbegrensning forovervendt. MEN har man integrerte seler må man jo selvfølgelig følge regelen om 18kg vektgrense forovervendt. 

nå snakket vi vel om forovervendte seter? Trodde det var klart. Ditt "BeSafe-plus" sete som forøvet heter besafe izi plus er et kun bakovervendt sete til 25kg som er beltemontert. Fordi setet er bakovervendt er det godkjent med integrerte seler opp til 25kg. Fremovervendt er det kun godkjent med integrerte seler opp til 18kg. 

Isofix bakovervendt er godkjent til 18kg. Fremovervendt kan barn sitte festet med isofix opp til 36kg (som beltestoler går til) fordi det da er bilens trepunktsbelte som tar imot barnets vekt i en kollisjon. 

Ble det klart nok nå? 

Fint at du er opptatt av sikkerhet for dine barn, men det er da fryktelig unødvendig å vri og vende på det som blir skrevet på denne måten, du fremstår som skråsikker og ganske frekk i det du skriver!:opplyser:

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, woman in black skrev:

Her vrir du og vender på det jeg skriver. I forhold til isofix  så er det ikke vektbegrensning forovervendt. MEN har man integrerte seler må man jo selvfølgelig følge regelen om 18kg vektgrense forovervendt. 

nå snakket vi vel om forovervendte seter? Trodde det var klart. Ditt "BeSafe-plus" sete som forøvet heter besafe izi plus er et kun bakovervendt sete til 25kg som er beltemontert. Fordi setet er bakovervendt er det godkjent med integrerte seler opp til 25kg. Fremovervendt er det kun godkjent med integrerte seler opp til 18kg. 

Isofix bakovervendt er godkjent til 18kg. Fremovervendt kan barn sitte festet med isofix opp til 36kg (som beltestoler går til) fordi det da er bilens trepunktsbelte som tar imot barnets vekt i en kollisjon. 

Ble det klart nok nå? 

Fint at du er opptatt av sikkerhet for dine barn, men det er da fryktelig unødvendig å vri og vende på det som blir skrevet på denne måten, du fremstår som skråsikker og ganske frekk i det du skriver!:opplyser:

Noen har ikke forstått at det er nødvendig å lese bruksanvisningen til det aktuelle produktet før de uttaler seg. Det gjelder ikke bare i denne tråden og heller ikke bare for barneseter, men er en gjenganger på forumet. 

Anonymkode: 12270...1d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...