Gå til innhold

ISOfix eller ikke ISOfix?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe å si på sikkerheten? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har veldig mye å si for sikkerheten mener jeg. Med isofix får man festet setet 100% , mens uten isofix settes den kun fast med setebelte. 

Vi har valgt med isofix, men for å ha det må man også ha isofix-feste i bilen. 

Anonymkode: 795d1...345

Skrevet (endret)

På babystol er isofix enklere da man kan feste base i det. På storguttstol er isofix lettvint fordi da er setet festet når ingen bruker det (barnet beltes inn). På bakovervendt småbarnsstol har vi valgt uten isofix på nåværende, fordi barnet er stort og vi ville ha ham bakovervendt til 4 minst. Han er enda ikke over 4, men over 18 kg, så måtte ha byttet ut isofix-sete hvis vi hadde det. Isofix er godkjent max til 18 kg. Vår bilstol festet med belter er til 25 kg. For ham gir det betydelig større sikkerhet å sitte baklengs i en beltefestet stol enn forlengs i isofixfestet stol.

Isofix er betraktelig ENKLERE enn beltefesting, spesielt viktig hvis man flytter stoler mellom biler. Vår småbarnsstol flytter vi aldri, det tar en halv dag... Babystol sitter bedre i isofix-base som nevnt. Men konkret for sikkerheten tror jeg ikke det er særlig forskjell.

Endret av ViljaH
  • Liker 1
Skrevet

På første bilstol hadde vi base for både belte og isofix, (cybex aton) men nå har vi gått over til gruppe 1 stol, (Besafe combi)  og da vurderer jeg isofix, synes det virker mye lettere enn alle beltene vi nå må feste.

finnes det bilstol bakovervendt med isofix frem til 25 kg da? 

Jeg må montere isofix fester i bilene om vi går for det, men det virker greiere enn det evige kjaset med å flytte alt hele tiden:P 

sikkerheten er veldig viktig, synes ikke mini sitter noe bra i sete, men føler Besafe er det beste sete på markedet, noen innspill på det?

Skrevet
2 timer siden, ViljaH skrev:

På babystol er isofix enklere da man kan feste base i det. På storguttstol er isofix lettvint fordi da er setet festet når ingen bruker det (barnet beltes inn). På bakovervendt småbarnsstol har vi valgt uten isofix på nåværende, fordi barnet er stort og vi ville ha ham bakovervendt til 4 minst. Han er enda ikke over 4, men over 18 kg, så måtte ha byttet ut isofix-sete hvis vi hadde det. Isofix er godkjent max til 18 kg. Vår bilstol festet med belter er til 25 kg. For ham gir det betydelig større sikkerhet å sitte baklengs i en beltefestet stol enn forlengs i isofixfestet stol.

Isofix er betraktelig ENKLERE enn beltefesting, spesielt viktig hvis man flytter stoler mellom biler. Vår småbarnsstol flytter vi aldri, det tar en halv dag... Babystol sitter bedre i isofix-base som nevnt. Men konkret for sikkerheten tror jeg ikke det er særlig forskjell.

Mitt nye sete med isofix går ikke på kg, men på cm. Går vel opp til 105 cm, og barnet sitter bakovervendt :)

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, breiflabb skrev:

På første bilstol hadde vi base for både belte og isofix, (cybex aton) men nå har vi gått over til gruppe 1 stol, (Besafe combi)  og da vurderer jeg isofix, synes det virker mye lettere enn alle beltene vi nå må feste.

Jeg må montere isofix fester i bilene om vi går for det, men det virker greiere enn det evige kjaset med å flytte alt hele tiden:P 

sikkerheten er veldig viktig, synes ikke mini sitter noe bra i sete, men føler Besafe er det beste sete på markedet, noen innspill på det?

Vi gikk for besafe modular med isofix base. Kan da sitte bakovervendt eller forovervendt i sete til 105 cm er nådd :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, breiflabb skrev:

Isofix er dessverre bare godkjent opp til 18kg bakovervendt. Det er det store minuset med isofix...

Anonymkode: b3884...0df

Skrevet
2 timer siden, Vival skrev:

Vi gikk for besafe modular med isofix base. Kan da sitte bakovervendt eller forovervendt i sete til 105 cm er nådd :)

Har sett litt på det, hvordan er det mtp plass i bilen?

har sett litt på britax two way, men synes det ser ut som et lite trygt valg.. 

Gjest Magnifiq
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har veldig mye å si for sikkerheten mener jeg. Med isofix får man festet setet 100% , mens uten isofix settes den kun fast med setebelte. 

Om man klare å feste sete riktig med belte er det absolutt like trygt som om det er festet med isofix.

4 timer siden, ViljaH skrev:

2 timer siden, Vival skrev:

Mitt nye sete med isofix går ikke på kg, men på cm. Går vel opp til 105 cm, og barnet sitter bakovervendt :)

Isofixfestene holder kun 18kg.

hvilket sete går ikke på kg?

2 timer siden, breiflabb skrev:

Isofix går kun til 18kg. Siden mange runder 18kg før det er anbefalt å snu, så er det smart å kjøpe et sete som går til 25kg, og derfor festes med beltene.

Om man ikke skal flytt sete hver uke, ser jeg ingen grunn til å ha isofix.

Skrevet
6 timer siden, Vival skrev:

Isofix-festene er kun godkjent til 18 kg. Så det må du passe på selv, selv om stolen er merket med høyde.

• Liker 1
Skrevet (endret)
6 timer siden, breiflabb skrev:

Nei, det finnes ingen stoler hvor barnet er indirekte festet i isofix over 18 kg fordi isofix-ankerne er kun godkjent til 18 kg. Du må feste stolen eller barnet direkte med bilens belter etter 18 kg.

Vi har Besafe Plus som småbarnssete, veldig fornøyd. Det festes med belter og barnet kan sitte bakovervendt til 25 kg. Det har regulering av vinkel så ikke barnets hode faller fremover når det sover. Ja det er styr å sette inn setet, men det kan man be babybutikken hjelpe med også.

Vi hadde Besafe Combi til første barnet, det var jeg ikke fornøyd med. Barnet satt veldig bratt så hodet falt forover under soving (lite vits med sidebeskyttelse da). Barnet ble 18 kg før 4 år, så måtte ha nytt fremovervendt sete tidligere enn ønsket. Plus-setet kan barnet sitte bakovervendt i til kanskje 5-6 år.

Endret av ViljaH
Skrevet
6 timer siden, Vival skrev:

Du må huske å snu til forovervendt ved 18 kg. Da er det nok slik at isofix vil i hovedsak brukes til å holde setet på plass når ingen sitter i det. Når barnet sitter i det, skal bilens trepunktssele feste barnet (og stolen).

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Isofix er dessverre bare godkjent opp til 18kg bakovervendt. Det er det store minuset med isofix...

Anonymkode: b3884...0df

Ikke helt riktig, isofix-ankerne er godkjent opp til 18 kg, uansett fremover eller bakover. Fremovervendte stoler i klasse 2 har gjerne isofix, men det er fordi barnet festes inn med bilens belter, barnet holdes ikke av egne belter i stolen og derfor indirekte holdes av isofix-ankerne. 

Skrevet

Takk for svar:) Da høres det ut som det beste er å kjøpe en god stol uavhengig om det er isofix på den eller ikke:)

AnonymBruker
Skrevet
Den Saturday, May 14, 2016 at 16.35, AnonymBruker skrev:

Tester har vist at isofix festene er det svake punktet på et sete. I flere tester har setet løsnet fordi isofixfestene har sviktet. Har du noen gang hørt om et bilbelte som har gjort tilsvarende, løsnet i fra festene i bilen, ved test eller kollisjon? 

Det er ikke uten grunn at barneseter anbefales festet med både isofix og bilens setebelte. Hadde jeg måttet velge enten eller, og ikke jatakk beggedeler, ville jeg helt klar valgt setebeltefesting fremfor isofix. Men dette krever at man setter seg inn i hvordan setet skal festes riktig, med bilens setebelt. 

Anonymkode: 12270...1d9

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, breiflabb skrev:

Du kan ikke feste godkjente isofixfester i bilen selv. Isofixfestene er en del av bilers utstyr og fabrimonteres når bilene er nye. 

Anonymkode: 12270...1d9

Skrevet

De fleste biler idag har isofix. Det ble vel standard tidlig på 2000-tallet mener jeg. Så om ikke dere har supergammel bil så har dere. Det finnes en nettside med oversikt over hvilke biler har, om du googler litt.

Gjest woman in black
Skrevet

Oi da, her var det mye feilinfo:hakeslepp:

det stemmer som en del sier at isofix kun går opp til 18kg bakovervendt. Forovervendt er det enten integrerte seler eller bilens eget trepunktsbelte som tar imot barnets vekt ved en kollisjon, derfor er det ingen vektgrensen på isofix forovervendt. 

Ser at flere her omtaler besafe i-side modular, det hår til 105 cm MEN, det kan ikke brukes lengre enn til 18kg. Beltemontering er like trygt som isofix HVIS man monterer det riktig. Dra til butikken hvor setet er kjøpt for å få info om montering. De første monterer også setet gratis så lenge du har kjøpt det der. 

Skrevet
1 time siden, woman in black skrev:

Oi da, her var det mye feilinfo:hakeslepp:

det stemmer som en del sier at isofix kun går opp til 18kg bakovervendt. Forovervendt er det enten integrerte seler eller bilens eget trepunktsbelte som tar imot barnets vekt ved en kollisjon, derfor er det ingen vektgrensen på isofix forovervendt. 

Ser at flere her omtaler besafe i-side modular, det hår til 105 cm MEN, det kan ikke brukes lengre enn til 18kg. Beltemontering er like trygt som isofix HVIS man monterer det riktig. Dra til butikken hvor setet er kjøpt for å få info om montering. De første monterer også setet gratis så lenge du har kjøpt det der. 

Hvis et forovervendt sete har integrerte seler og er derfor festet i bilen kun med isofix, så er det fortsatt 18 kg begrensning!

Dette er virkelig ikke vanskelig.

Hvis setet er festet til bilen KUN med isofix, dvs. barnet er festet med bilstolens egne seler = 18 kg. Uansett forover/bakover/sidelengs/oppned. Selve isofix-ankerne i baksetet er godkjent for vekt opp til 18 kg.

Hvis barnets vekt holdes av bilens egne belter; enten ved at selve bilstolen er festet med bilens belter (kan ha egne bilstolbelter for å feste barnet), eller at barnet beltes inn direkte med bilens belter i forovervendt sete (med eller uten isofix for å feste selve stolen) = kan gå over 18 kg.

Poenget er HVA som holder barnets vekt fast i baksetet.

Gjest woman in black
Skrevet
2 minutter siden, ViljaH skrev:

Hvis et forovervendt sete har integrerte seler og er derfor festet i bilen kun med isofix, så er det fortsatt 18 kg begrensning!

Dette er virkelig ikke vanskelig.

Hvis setet er festet til bilen KUN med isofix, dvs. barnet er festet med bilstolens egne seler = 18 kg. Uansett forover/bakover/sidelengs/oppned. Selve isofix-ankerne i baksetet er godkjent for vekt opp til 18 kg.

Hvis barnets vekt holdes av bilens egne belter; enten ved at selve bilstolen er festet med bilens belter (kan ha egne bilstolbelter for å feste barnet), eller at barnet beltes inn direkte med bilens belter i forovervendt sete (med eller uten isofix for å feste selve stolen) = kan gå over 18 kg.

Poenget er HVA som holder barnets vekt fast i baksetet.

Hvorfor siterer du meg? Dette er da virkelig ikke et svar på mitt innlegg. Jeg har ikke skrevet noe om hva vektbegrensningen er på et sete med integrerte seler? Jeg er fullt klar over at seter med integrerte seler kun går opp til 18 kg forovervendt (men det gjelder uansett om det er festet med isofix eller ikke) men det var ingen i denne tråden som sa noe annet heller, og jeg så det derfor ikke som nødvendig å påpeke. 

Integrert seler er ikke testet/godkjent for mer enn 18 kg, samme hva slags festemetode du bruker for å feste setet. Jobber med bilsikring så dette har jeg full kontroll på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...