Gå til innhold

Hvilken matvarer/retter ble du overrasket over att var usunne?

BlendaSensitive

Anbefalte innlegg

Ja det lurer jeg på!

Hvilken mat eller matretter har du blitt overrasket over at er usunt?

Idag oppdaget jeg at andebryst som jo er rent kjøtt har veldig mange kalorier! La inn 200 gram og det ble 490 kalorier! Så skal det jo stekes i litt fett, tilbehør....Måltidet med 200 gram andebryst, 200 gram potet og 200 gram grønnsaker ble totalt 710 kalorier. Og så får jeg slenge på olje og det blir jo 90 kcal per 10 gram/ts.....

Andre ting jeg tidligere har blitt overrasket over: brød, müsli, frø, pasta og youghurt (ganske mye sukker og kcal). Mange kalorier. (at det er mye karbohydrater i brød/pasta viste jeg jo selvfølgelig)

EDIT: dere får selv definere hva som er usunt for dere. Om du enten teller karbohydrater (kh), kalorier, eller som meg begge deler. :)

Endret av BlendaSensitive
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

-Kjøpe-müsli som selv hevder å være sunt er langt ifra like sunt som de vil ha det til (mye tørket frukt, ristede nøtter i olje, sukker, osv)

-Couscous og bulgur, trodde i starten at dette var et sunnere alternativ for pasta noe det ikke er

-Butikkjøpte grønnsakschips, de inneholder faktisk ganske like grønnsaker 

-Fruktcocktail, frukt i sukkerlake..

-Yoghurtnøtter, er egentlig hvit sjokolade med smak og ikke noe yoghurt 

Anonymkode: 3ed85...9ee

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Granola.

I tillegg fikk jeg sjokk når jeg så hvor mye kalorier det er i skinnet på kyllingen.
Et kyllinglår uten skinn er ca 150 kcal, og et kyllinglår med skinn er ca 350 kcal.

Anonymkode: a0ce3...919

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sushi

Sukkerfri sjokolade

Anonymkode: 14fb8...0e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, Atea skrev:

Men mengde kalorier har ikke noe med sunnhet å gjøre.

Absolutt ikke. Eller, det vil si, kommer jo ann på hva man ellers spiser.

I mitt innlegg har jeg også eksempler på såkalt normal mat som ikke er så sunn, hovedsaklig pga at det inneholder sukker eller mel med høy GI.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er obvious, men jeg ble overraska over hvor mye kalorier det er i smør, olje, tran. Rundt 100 kcal per ss!! Før brukte jeg 2-3 ss olje i ca all maten jeg lagde. Spiste brødskive med olivenolje, salt og pepper i store mengder, og trodde det var megasunt! :sprettoy:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Absolutt ikke. Eller, det vil si, kommer jo ann på hva man ellers spiser.

I mitt innlegg har jeg også eksempler på såkalt normal mat som ikke er så sunn, hovedsaklig pga at det inneholder sukker eller mel med høy GI.

Så det, og jeg spiser lavkarbo så måtte bare kommentere ang. kalorier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Emalje skrev:

Denne er obvious, men jeg ble overraska over hvor mye kalorier det er i smør, olje, tran. Rundt 100 kcal per ss!! Før brukte jeg 2-3 ss olje i ca all maten jeg lagde. Spiste brødskive med olivenolje, salt og pepper i store mengder, og trodde det var megasunt! :sprettoy:

Ja men det ER sunt! Olivenolje er bra for deg! :)

Mange kalorier er ikke det samme som usunt, altså. 

Anonymkode: c88bb...9ff

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Atea skrev:

Så det, og jeg spiser lavkarbo så måtte bare kommentere ang. kalorier.

Me too. Det vil si, jeg både teller kcal og kh. :)

Annen mat: melk! både ganske mye kalorier og karbohydrater! (har derfor gått over til mandelmelk til kaffen) Samme med banan.

Og de nye bønne-pastaene, som kikerter-macaroni. 65 gram (tørr) har 234 kcal og 34 gram kh! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja men det ER sunt! Olivenolje er bra for deg! :)

Mange kalorier er ikke det samme som usunt, altså. 

Anonymkode: c88bb...9ff

Jada, absolutt. Jeg spiser det fortsatt, men begrenser meg til et par spiseskjeer om dagen.. Når jeg ser på hvordan jeg spiste før sånn i etterkant, er det ikke rart at jeg har gått ned litt etter at jeg ble mer påpasselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Me too. Det vil si, jeg både teller kcal og kh. :)

Annen mat: melk! både ganske mye kalorier og karbohydrater! (har derfor gått over til mandelmelk til kaffen) Samme med banan.

Og de nye bønne-pastaene, som kikerter-macaroni. 65 gram (tørr) har 234 kcal og 34 gram kh! 

Jeg bruker matfløte i kaffen, men så drikker jeg bare en kopp daglig - er ikke kaffekjerring som det kalles, alt med måte mener jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøstekt løk. Har aldri trodd at det er sunt, men at det er over 600 kalorier per 100 gram overrasket meg! Det er jo fritert, så er ikke så rart, men det var likevel overraskende :) Man bruker jo ikke så mange gram om gangen da heldigvis. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.5.2016 at 14.28, BlendaSensitive skrev:

Ja det lurer jeg på!

Hvilken mat eller matretter har du blitt overrasket over at er usunt?

Idag oppdaget jeg at andebryst som jo er rent kjøtt har veldig mange kalorier! La inn 200 gram og det ble 490 kalorier! Så skal det jo stekes i litt fett, tilbehør....Måltidet med 200 gram andebryst, 200 gram potet og 200 gram grønnsaker ble totalt 710 kalorier. Og så får jeg slenge på olje og det blir jo 90 kcal per 10 gram/ts.....

Andre ting jeg tidligere har blitt overrasket over: brød, müsli, frø, pasta og youghurt (ganske mye sukker og kcal). Mange kalorier. (at det er mye karbohydrater i brød/pasta viste jeg jo selvfølgelig)

Bare fordi ting inneholder kalorier så betyr ikke det at det automatisk er usunt. Det kommer jo an på hva type kalorier det er

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan folk bare innse at generelt så er mat med høy kaloritetthet usunt i den form av at du kan ikke spise mye av det før du legger på deg.

Selvfølgelig er ikke eksempelvis olivenolje usunt i den forstand at det er dårlig for deg, men hvis man slenger en del i stekepanna og tenker at det er bra for deg, og det lett er 8-12 spiseskjeer, så er det negativt, irrelevant om selve matvaren i seg selv er "sunn". Alle skjønte hva tråden henviste til, liten grunn til å kverulere.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 14. mai 2016 at 15.00, AnonymBruker skrev:

Sushi

Sukkerfri sjokolade

Anonymkode: 14fb8...0e7

Sushi er ikke usunt selv om det er kaloririkt...

Anonymkode: a16d6...bd4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Det er en stund siden,men spiste ganske mye nøtter før og ble ganske overrasket da jeg så hvor mye kalorier det var i nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tittelen burde endres til "Hvilke matvarer/retter hadde mye mer kalorier enn du trodde?"

Anonymkode: 1e5df...0b0

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...