AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #1 Skrevet 14. mai 2016 Tenker dere over at det sitter mennesker og leser det dere skriver? Tenker dere over at det kan såre? At de få som jukser til seg trygd kan bli tatt om dere heller rapporterer dem heller enn å starte tråd etter tråd om uføre og mistenkeliggjøre alle de uføre som får sin trygd på helt korrekt grunnlag? Det er mennesker av kjøtt og blod det er snakk om. Jeg velger å skjerme meg for resten av "jeg er misunnelig på uføre/uføre med diffuse diagnoser/venninnen min har ikke egentlig angst"-tråder. Men jeg håper dere tenker dere om en ekstra gang og ser saken fra flere sider. Det er jo lov å håpe.. Takk for oppmerksomheten. Anonymkode: 3164e...ee9 5
TheGirlWhoWaited Skrevet 14. mai 2016 #2 Skrevet 14. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker dere over at det sitter mennesker og leser det dere skriver? Tenker dere over at det kan såre? At de få som jukser til seg trygd kan bli tatt om dere heller rapporterer dem heller enn å starte tråd etter tråd om uføre og mistenkeliggjøre alle de uføre som får sin trygd på helt korrekt grunnlag? Det er mennesker av kjøtt og blod det er snakk om. Jeg velger å skjerme meg for resten av "jeg er misunnelig på uføre/uføre med diffuse diagnoser/venninnen min har ikke egentlig angst"-tråder. Men jeg håper dere tenker dere om en ekstra gang og ser saken fra flere sider. Det er jo lov å håpe.. Takk for oppmerksomheten. Anonymkode: 3164e...ee9 Jeg har aldri forstått hvordan det er mulig å ta dette personlig? Hvis man hakker på de som svindler til seg trygd, så er det svindlerne man hakker på - ikke de som faktisk, og på ærlig grunnlag er uføretrygdet. Du vet selv hvilken av disse kategoriene du havner i, og hvis du ikke skulle ha vært uføretrygdet, så har du fortjent å bli hakket på.... 2
Tibbie Skrevet 14. mai 2016 #3 Skrevet 14. mai 2016 17 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev: Jeg har aldri forstått hvordan det er mulig å ta dette personlig? Hvis man hakker på de som svindler til seg trygd, så er det svindlerne man hakker på - ikke de som faktisk, og på ærlig grunnlag er uføretrygdet. Du vet selv hvilken av disse kategoriene du havner i, og hvis du ikke skulle ha vært uføretrygdet, så har du fortjent å bli hakket på.... Jeg er enig med denne fruen. Ser ikke noe galt i å kritisere noe som er et samfunnsproblem. Og å gjøre det litt skambelagt kan kanskje bidra til at færre legger seg syke uten at de er det. 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #4 Skrevet 14. mai 2016 23 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev: Jeg har aldri forstått hvordan det er mulig å ta dette personlig? Hvis man hakker på de som svindler til seg trygd, så er det svindlerne man hakker på - ikke de som faktisk, og på ærlig grunnlag er uføretrygdet. Du vet selv hvilken av disse kategoriene du havner i, og hvis du ikke skulle ha vært uføretrygdet, så har du fortjent å bli hakket på.... 3 minutter siden, Tibbie skrev: Jeg er enig med denne fruen. Ser ikke noe galt i å kritisere noe som er et samfunnsproblem. Og å gjøre det litt skambelagt kan kanskje bidra til at færre legger seg syke uten at de er det. Pga dette her..... Anonymkode: efd68...453 5
TheGirlWhoWaited Skrevet 14. mai 2016 #5 Skrevet 14. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Pga dette her..... Anonymkode: efd68...453 Hvorfor mener du ikke at det kan være forbundet med skam å lyve seg til en sykdom for å få uføretrygd??? 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #6 Skrevet 14. mai 2016 5 minutter siden, Tibbie skrev: Jeg er enig med denne fruen. Ser ikke noe galt i å kritisere noe som er et samfunnsproblem. Og å gjøre det litt skambelagt kan kanskje bidra til at færre legger seg syke uten at de er det. Problemet er vel at man framstiller det som at alle uføretrygde er folk som lurer til seg penger de ikke fortjener, Og man ignorerer at det er et mindretall av uføretrygdede som faktisk snylter til til seg trygd. Mens den største andelen faktisk får trygd fordi de har rett på det. Anonymkode: 057c0...5a3 3
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #7 Skrevet 14. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Problemet er vel at man framstiller det som at alle uføretrygde er folk som lurer til seg penger de ikke fortjener, Og man ignorerer at det er et mindretall av uføretrygdede som faktisk snylter til til seg trygd. Mens den største andelen faktisk får trygd fordi de har rett på det. Anonymkode: 057c0...5a3 Og derfor skal man ikke diskutere svindel og utnyttelse av velferdsstaten? Anonymkode: 306c6...655 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #8 Skrevet 14. mai 2016 1 minutt siden, TheGirlWhoWaited skrev: Hvorfor mener du ikke at det kan være forbundet med skam å lyve seg til en sykdom for å få uføretrygd??? Kanskje jeg leste Tibbie's svar for fort. Kanskje jeg misforstod, kanskje jeg ikke gjorde det. Uansett tror jeg at de som svindler seg til trygd ikke eier skam, og vil aldri gjøre det heller. Det går jo utover de som reelt er uføre eller syke. Man blir mistenkeliggjort, fordi noen hodeløse kyllinger ødelegger for resten. Jeg mottar aap, og jeg merker at jeg også blir mistenkeliggjort inne i systemet, selv om det ikke er noen grunn til det. Skal dere hakke ned på noen, så bør det være de som faktisk svindler seg til trygd. Og da mener jeg ikke de som dere tror svindler seg til trygd, pga levemåte eller "diffuse" sykdommer. Det er ingenting å misunne de syke over. Anonymkode: efd68...453 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #9 Skrevet 14. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er vel at man framstiller det som at alle uføretrygde er folk som lurer til seg penger de ikke fortjener, Og man ignorerer at det er et mindretall av uføretrygdede som faktisk snylter til til seg trygd. Mens den største andelen faktisk får trygd fordi de har rett på det. Anonymkode: 057c0...5a3 Korrekt! Anonymkode: efd68...453
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #10 Skrevet 14. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og derfor skal man ikke diskutere svindel og utnyttelse av velferdsstaten? Anonymkode: 306c6...655 Vis meg hvor jeg har skrevet at man ikke skal det ? Det jeg skrev er at man ikke skal framstille det som at alle som er på uføretrygd er svindlere. Anonymkode: 057c0...5a3 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #11 Skrevet 14. mai 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje jeg leste Tibbie's svar for fort. Kanskje jeg misforstod, kanskje jeg ikke gjorde det. Uansett tror jeg at de som svindler seg til trygd ikke eier skam, og vil aldri gjøre det heller. Det går jo utover de som reelt er uføre eller syke. Man blir mistenkeliggjort, fordi noen hodeløse kyllinger ødelegger for resten. Jeg mottar aap, og jeg merker at jeg også blir mistenkeliggjort inne i systemet, selv om det ikke er noen grunn til det. Skal dere hakke ned på noen, så bør det være de som faktisk svindler seg til trygd. Og da mener jeg ikke de som dere tror svindler seg til trygd, pga levemåte eller "diffuse" sykdommer. Det er ingenting å misunne de syke over. Anonymkode: efd68...453 Nettopp. Jeg har sett få eksempler av folk som man helt sikkert kan si driver med svindel av alle disse uføretrådene som er opprettet på KG og historier om andre ute i det virkelige liv. Problemet er det at denne spekuleringen (for det er det det er, når man ikke vet), det bidrar til at terskelen for å legge seg opp i andre sine saker (hvorfor naboen får uføretrygd f.eks), den blir lavere, og det bidrar til en generell mistenksomhet til uføre. Og denne mistenkeliggjøringen går utover alle uføre og gjerne andre som av ulike grunner trenger NAV, også alle dem som ikke har gjort noe galt. Derfor: Meld heller ifra enn å sladre/spekulere. Anonymkode: 3164e...ee9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #12 Skrevet 14. mai 2016 48 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev: Jeg har aldri forstått hvordan det er mulig å ta dette personlig? Hvis man hakker på de som svindler til seg trygd, så er det svindlerne man hakker på - ikke de som faktisk, og på ærlig grunnlag er uføretrygdet. Du vet selv hvilken av disse kategoriene du havner i, og hvis du ikke skulle ha vært uføretrygdet, så har du fortjent å bli hakket på.... Fordi enten jeg vil eller ei så er jeg endel av gruppen som er vi som er uføre. Det er ikke noen drømmesituasjon i utgangspunktet, og denne mistenkeliggjøringen alle disse trådene bidrar til gjør at uføre som gruppe blir truffet. Og det er ikke bare de som svindler seg til trygd som blir hakket på. tro du meg. Anonymkode: 3164e...ee9
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #13 Skrevet 14. mai 2016 Hvorfor mange tar det personlig? Sikkert fordi uføre henges ut som gruppe. Person A: "Uføre driver og snylter til seg penger!" Person A, smiskende til person B: "Ja, ikke du da. Jeg vet at du er syk." Person A: "Men, grrr, det irriterer meg med alle de uføre som snylter!"Evt: Person A: "Feite folk er så svake! Kan de ikke bare spise litt mindre, liksom?" Person A, smiskende til person B: "Ja, ikke du da. Jeg vet at du er overvektig pga sykdom." Person A: "Men, grrr, hvor vanskelig er det å spise gulrøtter i stedet for sjokolade?" I stedet for å henge ut alle uføre som snyltere, kan dere ikke henvende dere til NAV og navngi dem dere mener jukser? Eller vet dere innerst inne at det er misunnelse som gjør at dere klager? Dere har i beste fall brøkdeler av fakta, med mindre det gjelder dere selv. Anonymkode: 58e3e...110 1
Gjest noe tilfeldig Skrevet 14. mai 2016 #14 Skrevet 14. mai 2016 Kjære T.S: tråder som den du refererer til gidder jeg ikke klikke meg inn på en gang. Man har rimelige lave mål i livet om man misunner de som er ufør. Jeg skjønner at det er kjipt å lese flere tråder som stigmatiserer uføre i en særdeles negativ retning. Om det er noen trøst tenker de fleste "oppegående" det samme som meg; de som får hjelp fra staten trenger den, være seg fysisk, psykisk, sosiale eller økonomisk. Såklart enkelte utnytter systemet. Enkelte sluntrer unna på jobb og stjeler penger fra kassen også. Det er dog ikke et argument for å gre alle under samme kam. Jeg vet det er enklere sagt enn gjort, men forsøk å ignorer slike idiotiske utsagn og mennesker, de er ikke verdig din bekymring.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #15 Skrevet 14. mai 2016 36 minutter siden, Tibbie skrev: Jeg er enig med denne fruen. Ser ikke noe galt i å kritisere noe som er et samfunnsproblem. Og å gjøre det litt skambelagt kan kanskje bidra til at færre legger seg syke uten at de er det. Dette var skuffende utsagn fra en som deg, Tibbie. Har sett på deg som rausere og mer fornuftig enn dette.... Anonymkode: 67b82...197
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2016 #16 Skrevet 14. mai 2016 10 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev: Kjære T.S: tråder som den du refererer til gidder jeg ikke klikke meg inn på en gang. Man har rimelige lave mål i livet om man misunner de som er ufør. Jeg skjønner at det er kjipt å lese flere tråder som stigmatiserer uføre i en særdeles negativ retning. Om det er noen trøst tenker de fleste "oppegående" det samme som meg; de som får hjelp fra staten trenger den, være seg fysisk, psykisk, sosiale eller økonomisk. Såklart enkelte utnytter systemet. Enkelte sluntrer unna på jobb og stjeler penger fra kassen også. Det er dog ikke et argument for å gre alle under samme kam. Jeg vet det er enklere sagt enn gjort, men forsøk å ignorer slike idiotiske utsagn og mennesker, de er ikke verdig din bekymring. Takk Det står faktisk endel fornuftige ting i den tråden også, så skal ikke skjære alle over en kam. Tenkte meg om litt nå, og noe av grunnen til at jeg tar det så personlig det kan være at det er ikke bare fremmede som har disse holdningene, men også nær familie/venner, så kanskje det å lese den typen tråder minner meg på det? For egentlig burde jeg jo ikke bry meg om hva fremmede tenker om meg/uføre. Men når det er mennesker som står meg nær, så svir det ekstra. Kanskje føles fallhøyden mindre når jeg diskuterer/leser hva andre skriver på nett enn når det gjelder min egen familie. Uff, ikke meningen å bli så personlig. Anonymkode: 3164e...ee9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå