April Skrevet 29. oktober 2004 #1 Skrevet 29. oktober 2004 Fra barnet er nyfødt og litt fremover, er det best at baby`n sitter i bilstol eller ligger i bag`n? Vi hadde tenkt vi skulle kjøpe bilstol, men så sa en kamerat at onkelungen hans måtte gå til fysioterapaut når han var 5 mnd fordi han var blitt skjev i ryggen av å sitte i bilstolen. Er det noen som har erfaring med dette?
monja Skrevet 29. oktober 2004 #2 Skrevet 29. oktober 2004 Vi har bilstol og har brukt det siden fødselen. Den skal ikke være skadelig for barnet, men han skal ikke sitte i den mer enn 30 minutter om gangen enda. Så kan man øke etterhvert. Skal man kjøre langt må man huske hyppige pauser sånn at også barnet får strekke ut. Ingen av dem vi kjenner bruker nett på bag for eksempel, og alle er fornøyd med bilstolen. Sånn plassmessig er den jo genial og så er det bare å bære med seg barnet ut. Vi har denne stolen: BeSafe Maxi SP Enkel, sikker og komfortabel! BeSafe Maxi er beregnet for nyfødte og barn opp til 13 kg (ca. 12 måneder). Stolen monteres bakovervendt med bilens 3-punktsbelte. BeSafe Maxi passer til de fleste biler, fordi den trenger kortere belte enn andre stoler. Barnet kan enkelt løftes ut av stolen uten å løsne bilens belter. Bærehåndtaket fungerer også som beskyttelse mot velting. Bilbarnestolens eget belte justeres enkelt med en sentraljustering. Leveres standard med ekstra hodestøtte og polstring på beltene. Avtag- og vaskbare tekstiltrekk. Alt utstyret leveres i stolens originale farge. NYHET: Side kollisjons beskyttelse nå som standard samt bedre polstring i hele siden. Du kan lese mer her: http://www.hts.no/norsk/frameset_norsk.htm
Gjest Kajsa-krabat Skrevet 29. oktober 2004 #3 Skrevet 29. oktober 2004 Vi hadde bag og nett, syntes det var helt supert siden vesla er født i oktober, vi slapp å balle på den lille skapningen masse klær, for vi hadde skinnpose og/eller dyne i bagen. Men jeg vet og om en bilstol der det følger med en vinterpose til å tre utenpå stolen, den ser og utrolig gunstig ut... Men hær som på så mye annet er det vel individuelt hva man liker. Men samtidig er en stol mye enklere å ta med feks. inn på butikken for handling...
Angelica Skrevet 29. oktober 2004 #4 Skrevet 29. oktober 2004 Bilstol på kortere turer og bag på lengre, det er best for små krabater. Vi brukte bag hjem fra fødeavd., men brukte nesten bare bilstol etter det. Var hovedsakelig kortere turer så da var det veldig enkelt med bilstol.
Gyda Skrevet 29. oktober 2004 #5 Skrevet 29. oktober 2004 Min svigerinne spurte sin jordmor om nettopp dette. Jordmorens mann er ambulansesjåfør. Han hadde sett hvor skvisa babyer i bag blir når det har skjedd noe - så deres barn hadde kun brukt bilsete... Jordmoren ville ikke gi noe svar på hva som var best - bag eller sete. Men det at de selv (ut i fra mannenes erfaringer) kun har brukt sete, sier vel ganske mye. Bruker selv kun sete til min baby. Graco Autobaby. (det er nok dette setet som har blitt omtalt litt lenger opp her med vinterpose til å trekke over.
Trill Skrevet 29. oktober 2004 #6 Skrevet 29. oktober 2004 Min brukte vanlig bilstol. Eg hadde tenkt å bruke bagen på vogna- men høyrte andre sa at det var mykje "pes" med det- og at nettet var så tett at en ikkje kom "ned" til ungen(f.eks for å gi smokk) uten å ta av heile nettet. Han e kjempeglad å sitte i bil- sjå ut vinduet og slikt- trur ikkje han hadde syns de var so kjekt å ligge i bil- å sjå rett i taket.
momo Skrevet 30. oktober 2004 #7 Skrevet 30. oktober 2004 nå blir jo også bilstolene bare bedre og bedre, så nå ligge/sitter babyene, er ikke sånn som før når de virkelig satt i sete. Jeg ville valgt bilsete, det finnes et stort utvalg, så det er jo bare og passe på og finne et som barnet ligger mer enn sitter i.
Furstina Skrevet 30. oktober 2004 #8 Skrevet 30. oktober 2004 Jag skulle valt bilsäte - och kört så lite som möjligt. Ett litet barn ska inte sitta fast så länge, det är inte bra. En bag och nät i bilen är godkännt ur säkerhetssynpunkt men långt ifrån lika säkert. Vid en krock kommer barnet att kastas mot vagnens/bagens sidor med risk för skador. I Sverige är det godkänt med nät över vagn, men jag jag har aldrig sett det - varken i butik eller ute i trafiken. Det är inget man pratar om eller använder här. Vill du inte köpa kan du kanske hyra? En del försäkringsällskap har den servicen.
Gjest Anonymous Skrevet 30. oktober 2004 #9 Skrevet 30. oktober 2004 I Sverige ble bag med nett forbudt fra 1/1-04 fordi sikkerheten var for dårlig!!!
Furstina Skrevet 30. oktober 2004 #10 Skrevet 30. oktober 2004 I Sverige ble bag med nett forbudt fra 1/1-04 fordi sikkerheten var for dårlig!!! Detta stämmer INTE. Från svenska vägverkets hemsida, Så skyddar du barnen: http://www.vv.se/templates/page3____763.aspx 0 - ca 9 månader Fram tills barnet är ca 9 månader ska babyskydd användas. Babyskyddet är säkert och bekvämt. I takt med att babyn växer kan du behöva byta till en större modell. Babyskyddet ska vara lagom stort. Babyn ska vila stadigt och bekvämt, med skydd för hela huvudet. OBS! Babybäddar och skyddsnät för barnvagnsinsats ger inte fullgott skydd. Om du ändå väljer en sådan lösning ska barnet placeras med huvudet in mot bilens mitt. Babyskydd kallas den minsta bilbarnstolen för babys. Det är alltså godkännt att åka med nät men inget som rekommendras. Jag hade endast valt det som alternativ om vi inte hade bil och jag var tvungen att åka taxi. Alltså en billig tillfällig lösning i nödfall. Vi valde att inte åka bil alls de första tre månaderna, lånade en stol i Norge när vi var på besök, och köpte vår första vanliga bakåtvända stol när sonen var 5-6 månader.
Veronal Skrevet 30. oktober 2004 #11 Skrevet 30. oktober 2004 Trygg Trafikk sier følgende: Gruppe 0 Vekt 0-10 kg Alder 0-ca. 9 måneder I denne gruppen finnes det tre alternativer for å sikre barna. * Barnestol montert mot kjøreretningen. * Babyseng (boxette) * Sikkerhetsnett for bruk sammen med barnevognsbag. Trafikksikkerhetsmessig er det best for barnet å sitte i en bakovervendt spedbarnsstol hvor belastningen ved en kollisjon blir fordelt på hele barnets rygg. Trygg Trafikk anbefaler derfor sterkt å velge bakovervendt spedbarnsstol til de aller minste barna. Ved bruk av babyseng/boxette eller barnevognsbag med sikkerhetsnett, må disse festes på tvers i bilsetet med hodet inn mot midten av bilen. Ved bruk av bag med sikkerhetsnett må bagen være godkjent for bruk med sikkerhetsnett. Polstringen skal plasseres inne i bagen.
tuji Skrevet 30. oktober 2004 #12 Skrevet 30. oktober 2004 Nyere forskning på området sier at allerede fra man er nyfødt kan man sitte i bilsetet i to timer om gangen - altså lenger enn man tidligere trodde. Vi har bilsete til jenta vår på to og en halv måned, det ble vi anbefalt i butikken. Sikkerhetsnett er ikke så sikkert som navnet sier, ifølge de som jobbet der.
kitty Skrevet 30. oktober 2004 #13 Skrevet 30. oktober 2004 Vi leide sikkerhetsnett til sønnen vår og har priset meg lykkelig mang en gang. Han hater å sittet i setet. Vi brukte nesten bare bag i begynnelsen. Det er lettere å kle på den lille fornuftig og behagelig i en bag. I setet blir de veldig fort for varme i ryggen. Setet brukte vi om vi skulle småturer. Kjører ganske lange turer innimellom og da brukte vi bagen med sikkerhetsnett. Skjønner argumentet med at bag med sikkerhetsnett ikke er like sikkert, men i butikken ville de ikke anbefale noen ting. De sa rett og slett at det ikke var noe som var bra nok til de små. Derfor valgte vi etter hva som var den mest behagelige for barnet. Vi tenkte som så at i en kollisjon vil den lille være ganske så sårbar uansett hvordan det er sikret. Hodet er jo så stort at det ville ta mye skade om det satt i et sete også. Og nettet er ikke vanskelig å komme nedi, i hvertfall ikke de som er tilpasset bagvogn. (ikke kombi). Brukte nettet til han var ca 7 mnd, da ble han for utålmodig så nå har vi kjøpt en større stol enn babystolen. Håper han vil trives bedre i den. Vi har aldri angret på at vi leide nettet, det er uten tvil noe av det beste jeg har valgt for sønnen vår.
Gjest Tex Skrevet 31. oktober 2004 #14 Skrevet 31. oktober 2004 Jeg hadde bag og nett da min sønn ble født i 97, men det ble forbudt i bruk like etterpå. Det kan hende at det finnes andre typer nett i dag, men den situasjonen Trygg Trafikk gav inntrykk av på helsestasjonen den gangen gjør at jeg aldri ville valgt annet en bilstol i dag.
:-) anna Skrevet 31. oktober 2004 #15 Skrevet 31. oktober 2004 Vi driver med akkurat samme problematikken for tiden. Og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner det her med at barnet ikke skal sitte/ligge i mer enn 30 minutter fastspent/uten å bli tatt opp. Det sier de nemlig om både boxette og nett også. (Babyshop) En baby som er f.eks to måneder ligger jo stort sett der den blir lagt uansett om det er i boxette eller på et leketeppe eller i senga si om natta. Hvorfor er det farlig å ligge flatt på rygg i mer enn 30 minutter om det er i en boxette på tur. Mens det ikke er farlig i vogna på trilletur?!! Skjønner det ikke jeg...
Trill Skrevet 31. oktober 2004 #16 Skrevet 31. oktober 2004 Vi driver med akkurat samme problematikken for tiden. Og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner det her med at barnet ikke skal sitte/ligge i mer enn 30 minutter fastspent/uten å bli tatt opp. Det sier de nemlig om både boxette og nett også. (Babyshop) En baby som er f.eks to måneder ligger jo stort sett der den blir lagt uansett om det er i boxette eller på et leketeppe eller i senga si om natta. Hvorfor er det farlig å ligge flatt på rygg i mer enn 30 minutter om det er i en boxette på tur. Mens det ikke er farlig i vogna på trilletur?!! Skjønner det ikke jeg... Eg hakje hørt at dei ikkje skal kunne ligge i en bag meir enn 30min.- men det høyres jo ganske rart ut.. Babya flest søve ganske mykje- og skulle ikkje tru at det var forskjell på vogn og bil.. Rart..
Furstina Skrevet 31. oktober 2004 #17 Skrevet 31. oktober 2004 Skillnaden är att i en vagn kan barnet själv röra sig lite, sprattla med benen och den ligger på rygg. I ett babyskydd SITTER barnet fastspänt utan större möjlighet att ändra sittställning. Eftersom barnets ryggmuskler inte är så starka säger man att barnet inte ska sitta så länge varken i bilsäte, babysitter eller bärsele. Det blir en påfrestning på ryggen som kroppen inte är van till - säger man. Att ligga däremot anses mer naturligt. ---- Appropå klädsel ser jag inte att det ska vara så svårt. När vår son var under tre månader hade han inte vinterdress på sig i vagnen, han hade byxor och stickad dröja utanpå bodyn och låg i en varm påse. OM vi skulle åkt bil skulle jag ha klätt honom likadant. Bilen är ju varm. Ofta klär vi babyn allt för varmt i vagnen på vintern - så de ligger och svettas med vinterdress, mössa, fleeceställ och täcken. trots att det bara är några minusgrader. Men det är en helt annan historia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå